آی دیوایس ها, نقد و بررسی

بررسی کامل آیفون ۱۳ مینی؛ برادر کوچک‌تر خانواده آیفون امسال

نقد و بررسی آیفون ۱۳ مینی

آیفون 13 مینی هم مانند آیفون 12 مینی، بخاطر اندازه‌ی کوچکش جنجال‌های زیادی را به دنبال داشت و در عین حال که طرفدارانی پروپاقرص مشتاق خرید آن هستند، منتقدانی سرسخت نیز دارد! در ادامه به نقد و بررسی آیفون ۱۳ مینی خواهیم پرداخت. با فراسیب همراه ما باشید.

اگر از اپل بازان قدیمی بوده باشید می‌دانید که آیفون در گذشته به کوچک بودن گوشی‌های هوشمندش معروف بود و همین کوچک بودن آیفون‌ها در گذشته، طرفداران زیادی را به وجد می‌آورد. با گذشت زمان و معرفی آیفون 5 و به دنبال آن، آیفون 6 پلاس، رفته رفته آیفون‌های بزرگ‌تر معرفی و عرضه شدند و آیفون‌هایی که ابعاد کوچک‌تری داشتند از دور رقابت خارج شدند!

مجدد در سال 2020، اپل تصمیم گرفت آیفون‌هایی را با ابعاد کوچک همانند گذشته ارائه کند تا افرادی که طرفدار گوشی‌های کوچک و جمع و جور هستند نیز به جمع کاربران اپل بپیوندند. به همین منظور، این کمپانی در سال 2020 آیفون 12 مینی را به بازار عرضه کرد.

نقد و بررسی آیفون ۱۳ مینی

نقد و بررسی آیفون ۱۳ مینی

طرفداران این آیفون‌های کوچک گمان می‌کردند که آیفون 12 مینی به علت طراحی نوستالژیکی که دارد رکوردها را در فروش می‌شکند، اما آیفون 12 پرو مقام اول را در فروش از آن خود کرد و در نقطه‌ی مقابل، به علت فروش کم آیفون کوچک، شایعاتی مبنی بر توقف تولید آیفون 12 مینی مطرح شد که قبلا در فراسیب به این موضوع و علت آن پرداختیم.

از زمان معرفی مجدد آیفون‌های مینی با طراحی نوستالژیک، شایعاتی مبنی بر توقف تولید آن‌ها منتشر می‌شود، اما همچنان تولید این آیفون‌ها ادامه دارد و این موضوع به سهام شرکت اپل مرتبط است و نه به هیچ چیز دیگر! به تازگی نیز اپل از آیفون ۱۳ مینی رونمایی کرده که البته گفته شده شاید این مدل، آخرین سری از خانواده آیفون‌های مینی باشد که امیدواریم باز هم شایعه‌ای بیش نباشد و اپل تولید این آیفون‌های جمع و جور و کوچک را ادامه دهد.

نقد و بررسی آیفون ۱۳ مینی از لحاظ ظاهری

آیفون 13 مینی در کنار آیفون‌های بزرگتر از خانواده خود ارائه شد. دقیقا قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی مانند آن‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اما در ابعادی کوچک و جمع و جور! آیفون ۱۳ مینی از سال گذشته تاکنون تغییر چندانی نداشته و با همان صفحه نمایش 5.4 اینچی Super Retina XDR و در عین حال کوچک ارائه شده است. همه این قابلیت‌ها در ابعادی با ارتفاع ۱۳۱.۵ میلیمتر، عرض ۶۴.۲ میلیمتر، ضخامت ۷.۶۵ میلیمتر و وزن سبک ۱۴۱ گرم قرار می‌گیرد.

نقد و بررسی آیفون ۱۳ مینی

نقد و بررسی آیفون ۱۳ مینی

این مشخصات برای افرادی که آیفون 12 مینی داشته‌اند، بسیار آشناست؛ زیرا iPhone 13 Mini هم از بدنه‌ی آلومینیومی و محافظ سرامیکی شیشه‌ای درست مانند نسل قبلی برخوردار است که با کمی افزایش در وزن و ضخامت ارائه شده است.
اگر بر روی جزئیات آیفون 13 مینی متمرکز شویم، متوجه می‌شویم که تغییر زیادی نسبت به آیفون 12 مینی نداشته و انگار دقیقا مشخصات را از آیفون 12 مینی الگو گرفته است.

مقایسه‌ی مشخصات آیفون 13 مینی و 12 مینی

  آیفون ۱۲ مینی آیفون ۱۳ مینی
قیمت پایه 599 دلار 699 دلار
اندازه (اینچ) 5.18 * 2.53* 0.29 5.18 * 2.53 * 0.30
وزن (گرم) 135 141
پردازنده A14 Bionic A15 Bionic
فضای ذخیره سازی GB64، 128GB، 256GB 128GB، 256GB، 512GB
نوع صفحه نمایش 5.4 اینچ، Super Retina XDR 5.4 اینچ، Super Retina XDR
رزولوشن 2,340 * 1,080 در 476ppi 2,340 * 1,080 در 476ppi
True Tone دارد دارد
بیومتریک (امنیتی) فیس آیدی فیس آیدی
اتصالات 5G، (Sub-6GHz and mmWave)
Gigabit-class LTE
Wi-Fi 6
Bluetooth 5.0
5G، (Sub-6GHz and mmWave)
Gigabit-class LTE
Wi-Fi 6
Bluetooth 5.0
دوربین‌های پشتی 12 مگاپیکسلی اولتراواید
12 مگاپیکسلی واید
12 مگاپیکسلی اولتراواید
12 مگاپیکسلی واید
فیلمبرداری 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه،
4K با سرعت 30 فریم در ثانیه HDR با Dolby Vision،
1080p با سرعت 240fps Slo-Mo
4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه،
4K با سرعت 60fps HDR با Dolby Vision،
1080p با سرعت 240fps Slo-Mo
لرزشگیر اپتیکال با تغییر سنسور
دوربین جلو ۱۲ مگاپیکسل TrueDepth ۱۲ مگاپیکسل TrueDepth
عمر باتری (در پخش ویدیو) نهایتا تا ۱۵ ساعت نهایتا تا ۱۷ ساعت
رنگ‌ها مشکی، سفید، آبی، سبز، بنفش، (Product) قرمز Midnight، Starlight، صورتی، آبی، (Product) قرمز

تفاوت‌های اساسی

افراد گاهی برای این که تفاوت‌های موجود در آیفون مینی 13 با نسل قبلی خود، یعنی آیفون 12 مینی را ببینند، فقط به قسمت جلویی این گوشی نگاه می‌کنند، اما این آیفون کوچک و جذاب تفاوت‌هایی کلیدی را در قسمت‌های حاشیه‌ای تجربه کرده‌ است.
به طور مثال در آیفون ۱۳ مینی، به خاطر جابجا شدن قطعات، ابعاد ناچ موجود 20 درصد کوچکتر از گذشته است!

تفاوت دیگر در دوربین‌های iPhone 13 Mini و iPhone 12 Mini می‌باشد. در سری جدید به جای اینکه دوربین‌ها در یک خط قرار بگیرند، به صورت مورب طراحی شده‌اند. این موضوع باعث شده است که دوربین‌ها فضای کمتری نسبت به قبل اشغال کنند.
همانطور که انتظار می‌رود، صفحه نمایش 5.4 اینچی آیفون مینی جدید با آیفون 12 تفاوت چندانی ندارد؛ رزولوشن آن نیز درست مشابه سری قبل، 2340 در 1080 پیکسل است.

ناچ در آیفون ۱۳ مینی

ناچ در آیفون ۱۳ مینی

در آیفون مینی 13 همچنان پشتیبانی از HDR وجود دارد. این سری جدید با نسبت کنتراست 2 میلیون به 1، پشتیبانی از نمایشگر رنگی عریض (P3) و True Tone که همگی از نسل قبلی خود دریافت کرده‌اند ارائه شده است. تفاوت بزرگی که علاوه بر تغییر در ابعاد ناچ وجود دارد، این است که میزان روشنایی در آیفون ۱۳ مینی افزایش داشته‌ است؛ به طوری که شما همچنان 1200 نیت را به عنوان حداکثر روشنایی و برای محتوای HDR دریافت می‌کنید، اما حداکثر میزان روشنایی برای محتوای معمولی غیر HDR از 625 به 800 نیت افزایش یافته است.

حالت سینماتیک دوربین iPhone 13 Mini

به غیر از تغییر چیدمان دوربین‌های پشتی در آیفون 13 مینی نسبت به آیفون 12 مینی، نمی‌توان تغییر چشمیگر دیگری را در دوربین‌های آیفون مینی جدید مشاهده کرد. شما در آیفون مینی جدید، یک سیستم دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی، متشکل از یک دوربین Wide f/1.6 و یک لنز Ultra Wide f/2.4 دریافت می‌کنید. همچنین زوم اپتیکال 2 برابری و زوم دیجیتال 5 برابری و فلاش True Tone با Slow Sync را تجربه خواهید کرد.

مواردی از جمله حالت شب (Night Mode)، عکاسی فیوژن عمیق (Deep Fusion Photography)، حالت پرتره (Portrait Mode) و نورپردازی پرتره (Portrait Lighting) را نیز می‌توانید در اختیار داشته باشید؛ اما از اینجا به بعد تفاوت‌ها شروع می‌شود…

در ابتدا باید بدانید در آیفون ۱۳ مینی به جای Smart HDR 3 از Smart HDR 4 بهره مند می‌شوید که حداقل پیشرفتی است که مشاهده می‌شود. باید ویژگی جدید Photographic Styles را نیز به موارد قبلی اضافه کنید؛ در این ویژگی، از عکاسی محاسباتی برای کنترل بیشتر کنتراست و لرزش عکس با فیلترهای زنده استفاده شده است و این موضوع بسیار جالب‌ است.

دوربین iPhone 13 Mini

دوربین iPhone 13 Mini

در دوربین نسل جدید، تثبیت‌کننده اپتیکال تصویر نیز تقویت شده است. در این مورد اپل از جابجا کردن و تغییر حسگر آیفون 12 پرو مکس بر روی سنسور دوربین واید استفاده کرده تا بتواند عکس‌های ثابت‌تری بگیرد. همچنین با افزایش میزان نور در هر دو سنسور توانسته است عکس‌های واضح‌تری در نور کم ثبت کند.

در بخش مربوط به ویدیو و فیلمبرداری، همه چیز هیجان انگیزتر می‌شود. در آیفون ۱۳ مینی، شما هنوز هم می‌توانید ویدیوی 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه و 1080p با سرعت 240 فریم در ثانیه Slo-Mo تهیه کنید؛ اما اکنون ویدیوی HDR با Dolby Vision از 4K و سرعت 60 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند. این سرعت در iPhone 13 Mini از سرعت 30 فریم در ثانیه که مربوط به نسل قبل بود خیلی بیشتر است.

نقد و بررسی آیفون ۱۳ مینی

نقد و بررسی آیفون ۱۳ مینی

زوم صدا، زوم اپتیکال 2 برابری و زوم دیجیتال 3 برابری برای ویدیو همچنان در نسل جدید آیفون‌های مینی وجود دارد که گزینه‌های خوبی هستند. در اینجا باید بگوییم که اضافه شدن حالت سینمایی (Cinematic Mode) اصلی‌ترین ویژگی قابل توجه در نسل جدید است.

در دوربین جدید، قابلیت زوم اتوماتیک در ویدیو و بین سوژه‌ها، به عنوان نکته‌ی برجسته و مهمی برای سال 2021 محسوب می‌شود. این قابلیت به فیلمسازان آماتوری این امکان را می‌دهد تا بدون خرید یک دوربین DSLR یا حتی تجهیزات گران قیمت، بتوانند جلوه‌های مشابهی با آن‌ها در فیلمبرداری داشته باشند.

البته این ویژگی کامل نیست؛ برای نمونه زمانی که سوژه‌ی مورد نظر به طور کامل، در کادر دوربین قرار گرفته باشد، تنها بخشی از آن زوم می‌شود! صرف نظر از این مشکل و محدودیت تصویربرداری 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه،در کل می‌توان گفت حالت سینمایی (Cinematic Mode) یک قابلیت جذاب و کاربردی است.

حالت سینماتیک دوربین iPhone 13 Mini

حالت سینماتیک دوربین iPhone 13 Mini

ناچ کوچکتر و دوربین TrueDepth بهتر

تغییر جدید دیگر، کوچک شدن ابعاد ناچ هست!
دوربین ۱۲ مگاپیکسلی TrueDepth از دیافراگم f/2.2، فلاش رتینا، حالت پرتره، حالت نورپردازی، حالت شب، فیوژن عمیق، ویدیوی QuickTake و همچنین از Animoji و Memoji پشتيباني می‌کند.

با این حال، قابلیت Smart HDR 4 برای عکس‌ها که درست همانند دوربین‌های حرفه‌ای و سبک‌های عکاسی عمل می‌کند نیز به iPhone 13 Mini اضافه شده است. شما حتی حالت سینمایی و قابلیت‌های نقشه‌برداری عمق TrueDepth را نیز در اختیار خواهید داشت که به احتمال زیاد به بهبود نتایج کمک می‌کند.

آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۲ مینی

آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۲ مینی

در iPhone 13 mini می‌توان ویدیوهایی ۴K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه و همچنین ویدیوهای HDR Dolby Vision را با همین محدوده سرعت و کیفیت تهیه کرد. در این مینی آیفون‌ها همچنین قابلیت فیلمبرداری ۱۰۸۰p با سرعت ۱۲۰fps و در حالت اسلوموشن وجود دارد که قابلیت‌های قبلی آن را کامل‌تر می‌کند.

پردازنده A15 در آیفون ۱۳ مینی

یکی از مواردی که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد تغییر تراشه آیفون از A14 به A15 Bionic هست که به عنوان اصلاحی در CPU شش هسته‌ای و GPU چهار هسته‌ای به شمار می رود. اپل ادعا دارد که CPU جدید تا 50 درصد و GPU نیز تا 30 درصد سریع‌تر شده است!

گزینه‌ی بعدی این است که شما موتور عصبی (Neural Engine) 16 هسته‌ای را در اختیار دارید. در اینجا پیشرفت‌هایی نیز در این موتور وجود دارد که باعث می‌شود تا 15.8 تریلیون عملیات در ثانیه را پردازش کند! در iPhone 13 Mini جدید همچنین یک پردازشگر ارتقا یافته سیگنالی تصویر نیز وجود دارد که می‌تواند عکاسی محاسباتی آیفون را تقویت کند.

پردازنده A15 در آیفون ۱۳ مینی

پردازنده A15 در آیفون ۱۳ مینی

همه‌ی ویژگی‌هایی که ذکر شد به‌ این معناست که اپل قدرتمندترین تراشه موجود در تلفن‌های همراه را ساخته است که به کاربران کمک می‌کند تا تمامی عملکردها حتی حالت سینمایی دوربین را به سادگی هرچه تمام‌تر تجربه کنند.

فناوری 5G و جزئیات دیگر

در آیفون ۱۳ مینی فناوری 5G، با mmWave 5G پرسرعت وجود دارد که فعلا فقط در ایالات متحده در دسترس است.
اما باید این موضوع را دانست که سرعت 5G به شرکت مخابراتی و موقعیت مکانی کاربران بستگی دارد. چشم انداز فناوری 5G در آیفون ۱۳ مینی کمی متفاوت‌تر از سال گذشته است. برای گسترش این فناوری به طور کامل، هنوز به سال‌ها زمان نیاز است. اپل در iPhone 13 Mini، از eSIM دوگانه پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین کاربران می‌توانند سیم کارت‌های فیزیکی را به طور کامل حذف کنند، هرچند باز هم، این موضوع کاملاً به اپراتورها بستگی دارد.

در آیفون ۱۳ مینی اتصال بلوتوث 5.0 را در اختیار دارید که با توجه به وجود بلوتوث 5.1، این موضوع جالب نیست!
در نسل جدید آیفون‌های مینی، اتصال Wi-Fi 6 با MIMO و تراشه‌ی Ultra Wideband وجود دارد که کاربران AirTag بیشتر از آن استفاده خواهند کرد. با این حال، هنوز اتصال Wi-Fi 6e در آیفون ۱۳ مینی وجود ندارد! اگر این ویژگی برای این مینی آیفون‌ها در نظر گرفته شده بود، خیلی بهتر بود؛ چون کمک می‌کرد تا همچنان در خط تولید اپل باقی بمانند و امکان حذف نسخه‌های مینی در آینده وجود نداشت.

ماژول دوربین آیفون ۱۳ مینی

ماژول دوربین آیفون ۱۳ مینی

 

در مورد شارژر باید بدانید که در آیفون ۱۳ مینی هنوز هم کابل لایتنینگ و اتصال مگ سیف 12 واتی وجود دارد. (برخلاف برخی شایعات که منتشر شده بود مبنی بر وجود اتصال USB-C) این بدان معناست که آیفون ۱۳ مینی با لوازم جانبی MagSafe که در سال گذشته وارد بازار شده‌اند، سازگار خواهد بود.

عمر باتری آیفون 13 مینی

در آیفون 13 Mini باتری می‌تواند در هنگام پخش ویدیو، نهایتا تا 17 ساعت دوام بیاورد که نسبت به آیفون مینی سال گذشته، تنها 2 ساعت بیشتر است! در زمان پخش موزیک، آیفون 13 مینی 5 ساعت بیشتر از آیفون مینی 12 و تا 55 ساعت دوام دارد.

شارژ آیفون ۱۳ مینی سریع می‌باشد؛ یعنی با 30 دقیقه اتصال به آداپتور می‌توان 50 درصد باتری را شارژ نمود! البته این قابلیت نیز به استفاده از آداپتورهای 20 واتی یا قدرتمندتر بستگی دارد و آن آداپتورهای کوچک مکعبی یک اینچی USB-A اپل مطلقاً اینچنین نیستند.

عمر باتری آیفون 13 مینی

عمر باتری آیفون 13 مینی

عمر باتری بیشتر همیشه به عنوان یکی از مشخصات قابل توجه و مهم هر دستگاه به شمار می‌رود. اگر چه تنها 2 ساعت افزایش عمر باتری در نسل جدید، مقدار زیادی به حساب نمی‌آید، اما از آنجایی که اپل در آیفون‌های خود فضای کمی برای انجام تغییرات دارد، این میزان افزایش عمر باتری نیز مفید است.

اپل می‌گوید که آیفون 13 مینی تا 30 دقیقه در عمق شش متری آب دوام می‌آورد که این میزان مقاومت برای کاربران مناسب خواهد بود. ما در تیم فراسیب، در مطلبی جداگانه و اختصاصی به بررسی بازدهی و عمر باتری آیفون ۱۳ در مقایسه با آیفون ۱۲ و آیفون ۱۱ پرداختیم که برای مطالعه می‌توانید به مطلب لینک شده رجوع کنید.

فضای ذخیره سازی، رنگ‌ها و قیمت

اپل فضای ذخیره سازی آیفون ۱۳ مینی را از 128 گیگابایت آغاز کرده و این میزان در مقابل آیفون 12 مینی که از 64 گیگابایت شروع می‌شد بیشتر و کاربردی‌تر است. مدل 128 گیگابایتی 699 دلار قیمت دارد، اگرچه می‌توان با پرداخت تنها 100 دلار بیشتر، مدل 256 گیگابایتی آن را تهیه کرد.
در سال 2021، اپل نهایت فضای ذخیره سازی 512 گیگابایتی را با قیمت 999 دلار معرفی کرده است. این میزان فضای ذخیره سازی برای آیفون مینی خیلی زیاد است و قاعدتا هزینه‌ی بیشتری نیز باید برای آن بپردازید که معادل قیمت آیفون 13 پرو پایه هست.

نقد و بررسی آیفون ۱۳ مینی

نقد و بررسی آیفون ۱۳ مینی

جمع بندی

در سال‌های پیش اپل به خاطر آیفون‌های کوچک، شکیل، قدرتمند و کاربردی معروف بود. حتی در زمان معرفی آیفون ۶ خیل عظیمی از افراد از بزرگ شدن صفحه نمایش انتقاد کردند. این پیشینه به ما ثابت می‌کند که آیفون‌های کوچک همیشه در قلب دوست‌داران اپل جایگاه خود را دارند. اما سوال اصلی اینجاست؛ آیا در زندگی مدرن امروزی جایی برای صفحه نمایش کوچک وجود دارد؟

نکات مثبت iPhone 13 mini

  • طراحی کوچک و آسان برای حمل و نقل
  • دوربین‌های بهبود یافته
  • عملکرد فوق العاده تراشه‌ی A15
  • صفحه نمایش OLED

نکات منفی iPhone 13 mini

  • سایز صفحه نمایش ممکن است برای برخی افراد مشکل ساز باشد
  • عدم پشتیبانی از وای‌فای 6E
  • ممکن است که آیفون ۱۳ مینی، آخرین آیفون مینی عرضه شده باشد

این بود بررسی مشخصات فنی و قیمت آیفون 13 مینی که امیدواریم در تصمیم گیری برای خرید به شما کمک کند. قبل از خرید خانواده آیفون 13 باید نکاتی را مدنظر قرار دهید که برای اطلاع از این موارد مهم می‌توانید مطلب همه آنچه قبل از خرید آیفون ۱۳ باید بدانیم را مطالعه کنید.

همچنین جالب است بدانید خانواده آیفون 13 برخی از ویژگی ها را بر خلاف انتظارات در خود ندارد که در مطلبی به بررسی این کمبودها پرداختیم.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهسا نمیرانیان

از صفر شروع کردم و تو هر زمینه‌ای یه سرکی کشیدم؛ تولید محتوا (متنی، گرافیکی و ویدیویی)، سئو، دیجیتال مارکتینگ، وردپرس و طراحی سایت و کارای مرتبط تو این زمینه‌ها؛ شروع کارم از 6 سال پیش و با دنیای اپل و محصولاتش بود و هنوزم طرفدار پروپاقرصشم:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − یک =