آی دیوایس ها, نقد و بررسی

مقایسه کامل عملکرد و سخت افزار آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE ۲۰۲۰

مقایسه کامل عملکرد و سخت افزار آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE ۲۰۲۰

اگر در انتخاب بین گوشی‌های جمع و جور آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE 2020 شک دارید، در اینجا قصد داریم به مقایسه کاملی بین این دو مدل آیفون بپردازیم.

اگر از آن دسته کاربران آیفون هستید که گوشی‌های کوچک را ترجیح می‌دهید، امسال برخلاف سال‌های گذشته دو گزینه برای انتخاب خواهید داشت. آیفون SE سال گذشته ارتقاء پیدا کرد تا کوچک‌ترین گوشی اپل با سخت افزاری ارتقاء یافته در اختیار مشتریان قرار بگیرد. امسال هم اپل در رویداد معرفی سری آیفون ۱۲، همه را با رونمایی از آیفون ۱۲ مینی که هم اندازه مدل SE است، شگفت زده کرد. حالا که تعداد‌ آیفون‌های مدرن کوچک اپل به عدد ۲ رسیده است، بهترین گزینه برای شما کدام است؟

مقایسه آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE 2020 اپل

اگر می‌خواهید بدانید که بین آیفون ۱۲ مینی و آیفون SE 2020 چه تفاوت‌هایی وجود دارد و کدام یک می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد، در این مقاله با فراسیب همراه باشید.

جدول امکانات و مشخصات فنی آیفون ۱۲ مینی و SE جدید

در زیر می‌توانید مهم‌ترین مشخصات فنی این دو گوشی را کنار یکدیگر ببینید. البته تفاوت‌های کوچک بی‌شماری بین این دو گوشی وجود دارد، اما این امکانات و مشخصات فنی در انتخاب گزینه بهتر به شما کمک می‌کنند.

گوشی

آیفون SE

آیفون ۱۲ مینی

شروع قیمت

از ۳۹۹ دلار

از ۶۲۹ دلار

(۱۰۰ دلار ارزانتر از زمان عرضه، بدلیل معرفی سری ۱۳)

ابعاد نمایشگر

۴.۷ اینچ

۵.۴ اینچ

سایز

۵.۴۵ در ۲.۶۵ در ۰.۲۹ اینچ

۵.۱۸ در ۲.۱۳ در ۰.۲۹ اینچ

وزن

۱۴۸ گرم

۱۳۵ گرم

نمایشگر

LCD (تراکم 326ppi)

OLED با HDR (تراکم 476ppi)

پردازنده

A13 Bionic

A14 Bionic

حافظه داخلی

۶۴/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت

۶۴/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت

احراز هویت

تاچ آیدی

فیس آیدی

دوربین پشتی

۱۲ مگاپیکسلی عریض – f/1.8

۱۲ مگاپیکسلی عریض – f/1.6
۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض – f/2.4

دوربین سلفی

۷ مگاپیکسلی – f/2.2، رزولوشن 1080p

۱۲ مگاپیکسلی – f/2.2، رزولوشن 4K HDR

ظرفیت باتری

۱۸۲۱ میلی‌آمپر ساعت

۲۲۲۷ میلی‌آمپر ساعت

امکانات بی‌سیم

4G LTE
Wi-Fi 6
Bluetooth 5.0
NFC

5G
Wi-Fi 6
Bluetooth 5.0
NFC
Ultra WideBand

شارژ مگ سیف

خیر

بله

 

در اینجا کاملاً مشخص است که کدام مدل، آیفون بهتری است. آیفون ۱۲ مینی از یک پردازنده جدیدتر، یک نمایشگر OLED لبه به لبه HDR، دوربین فوق عریض پشتی، دوربین سلفی بهتر، پشتیبانی از اینترنت 5G و یک باتری بزرگ‌تر بهره می‌برد. پس اگر بدون نگرانی از قیمت به دنبال خرید بهترین گزینه هستید، آیفون ۱۲ مینی مناسب شما است. اما برخی از کاربران اختلاف قیمت زیاد بین این دو گوشی و قابلیت‌هایی که واقعاً به آن‌ها نیاز دارند را بررسی می‌کنند.

مقایسه آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE 2020

مقایسه آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE 2020

طراحی و نمایشگر آیفون های ۱۲ و SE 2020

آیفون SE همان طراحی ظاهری آیفون ۸ را به خدمت گرفته است، در حالی که قطعات داخلی آن با حضور پردازنده مدرن‌تر A13 Bionic، جایگزین شده است. آیفون ۱۲ مینی از طراحی جدیدی با لبه‌های مسطح و یک نمایشگر لبه به لبه بهره می‌برد. این گوشی در شش رنگ مختلف عرضه می‌شود. به جز سه رنگ مشکی، سفید و قرمز که با آیفون SE مشترک است، سه رنگ جدیدتر سبز، آبی و بنفش را هم ارائه می‌کند.

بی‌شک آیفون ۱۲ مینی ظاهر زیباتری نسبت به آیفون SE 2020 دارد. کمی کوچک‌تر و سبک‌تر شده تا به کوچک‌ترین آیفونی تبدیل شود که می‌توانید هم اکنون بخرید. با آنکه چند صد دلار از دیگر آیفون کوچک اپل گران قیمت‌تر است.

آیفون ۱۲ مینی در کنار آیفون SE 2020

آیفون ۱۲ مینی در کنار آیفون SE 2020

نمایشگر آیفون ۱۲ مینی خیلی بهتر از آن چیزی است که روی آیفون اس ای ۲۰۲۰ قرار دارد. در واقع حاشیه‌های بزرگی در بالا و پایین آن وجود ندارد علیرغم اینکه گوشی کوچک‌تری محسوب می‌شود، فضای نمایشگر بیشتری را نسبت به مدل اس ای (۵.۴ اینچ در مقایسه ۴.۷ اینچ) ارائه می‌کند. آیفون مینی از فناوری نمایشگر بهتر OLED نیز استفاده می‌کند که کنتراست بسیار عالی با رنگ‌های مشکی عمیق و رزولوشن بالاتر (۴۷۶ پیکسل در هر اینچ نسبت به ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ) را به ارمغان میاورد.

"<yoastmark

انتخاب ما: وقتی صحبت از نمایشگر می‌شود، مهم است بدانید برای چه پول می‌پردازید. از آنجا که ساعت‌ها از روز را صرف تماشای نمایشگر گوشی خود می‌کنید، ارزش هزینه اضافه‌تر را دارد. با این حال آیفون SE 2 هم از یک نمایشگر LCD بسیار عالی و طراحی گوشی‌های کلاسیک آیفون استفاده می‌کند که شامل یک دوربین هوم می‌شود و ممکن است بخواهید با گذشته تجدید خاطره کنید.

مقایسه عملکرد و عمر باتری آیفون SE جدید و آیفون ۱۲

آیفون ۱۲ مینی از پردازنده A14 قدرت می‌گیرد که عملاً سریع‌تر از پردازنده A13 در دل آیفون SE است. آیفون‌های مدرن خیلی سریع هستند، اما شاید در استفاده روزمره متوجه آن‌ها نشوید. مگر اینکه یک کاربر حرفه‌ای باشید که متوجه ریز‌ترین تفاوت‌ها در سرعت گوشی‌ها باشید. اما آیفون SE هم به قدر کافی سریع است که بتواند سال‌های سال نیازهای شما را تأمین کند.

"<yoastmark

اما بدون توجه به اینکه شما یک کاربر حرفه‌ای یا معمولی هستید، قطعاً عمر باتری گوشی برای شما مهم است. باتری به کار رفته در زیر قاب آیفون ۱۲ مینی حدود ۲۵ درصد ظرفیت بیشتری نسبت به باتری آیفون SE 2020 را ارائه می‌کند.

این ظرفیت بیشتر به همراه یک پردازنده با مصرف کارآمدتر و یک نمایشگر OLED باعث شده در هر بار شارژ کامل، دو ساعت شارژدهی بیشتر شود. شاید آیفون ۱۲ مینی کم‌ترین عمر باتری را در بین اعضای سری آیفون ۱۲ داشته باشد، اما حداقل عمر باتری آن نسبت به مدل SE بیشتر است.

مقایسه آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE 2020

مقایسه آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE 2020

انتخاب ما: حتی کاربران حرفه‌ای هم ممکن است متوجه تفاوت سرعت بین دو مدل SE و ۱۲ مینی نشوند. اما داستان عمر باتری متفاوت است. اگر یک کاربر پر استفاده هستید، آیفون ۱۲ مینی می‌تواند مدت بیشتری از روز دوام بیاورد، در حالی که شارژدهی مدل SE کمتر است.

5G، شارژ MagSafe و UWB

آیفون ۱۲ مینی پیشرفت چشمگیری در نمایشگر و عمر باتری داشته است و وقتی به سایر جزئیاتش نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در بخش‌های دیگر هم پیشرفته‌تر است. با این حال بسیاری از پیشرفت‌های آن در آینده قابل لمس خواهد بود. به عنوان مثال مدل ۱۲ مینی از شبکه موبایل 5G پشتیبانی می‌کند، در حالی که مدل SE فاقد پشتیبانی از آن است. در حال حاضر این ویژگی مهمی برای اکثر کاربران نیست.

حتی اگر برج مخابراتی که در نزدیکی منزل شما است از شبکه 5G پشتیبانی کند، هنوز احتمالاً طعم سرعت واقعی نسل پنجم شبکه موبایل را نچشیده‌اید. احتمالاً طی سال‌های آینده شاهد پیشرفت در این حوزه و در نتیجه افزایش سرعت اینترنت 5G در مناطق مختلف خواهیم بود.

شارژر مگ سیف آیفون ۱۲ مینی

شارژر مگ سیف آیفون ۱۲ مینی

MagSafe یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که به عنوان فناوری رادیویی باند فوق سریع (UWB) شاید در آینده کاربردی‌تر از حال حاضر باشد. امروزه شما می‌توانید شارژر و قاب‌هایی را برای گوشی خود تهیه کنید که از MagSafe پشتیبانی می‌کنند، اما تعداد آن‌ها انگشت شمار است. قطعاً طی سالیان آینده این اکوسیستم گسترش پیدا خواهد کرد. همین مورد در ارتباط با چیپ بی‌سیم UWB اپل نیز وجود دارد که اجازه انتقال داده با پهنای باند بالا و محدوده کوتاه و همچنین ردیابی موقعیت مکانی دقیق را می‌دهد. این چیزی مثل GPS در ابعاد یک اتاق است. در حال حاضر از این فناوری فقط برای برقراری ارتباط بین آیفون شما با اسپیکر هوم پاد مینی داخل یکی از اتاق‌های خانه استفاده می‌شود.

انتخاب ما: گرچه فیس آیدی عالی است، اما در دوره‌ای که همه‌ی ما مجبور به زدن ماسک روی صورت خود هستیم، اذیت کننده می‌شود. این درحالیست که تاچ آیدی اپل در هر شرایطی قابل استفاده است. فیس آیدی فناوری بهتر و امن‌تری است (که اجازه می‌دهد نمایشگر کل قاب جلویی گوشی را در بر بگیرد)، اما نمی‌توانیم از مزیت‌های تاچ آیدی هم غافل شویم.

دوربین‌های آیفون SE 2 و ۱۲

از آنجایی که هر دو این گوشی‌ها آیفون هستند، شما می‌دانید که دوربین هر دو آن‌ها عالی است. هر دو از حسگر اصلی ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند که اپل از آیفون ۶ به بعد از آن استفاده می‌کند و فقط کمی در پردازش تصویر تغییر پیدا کرده است.

آیفون ۱۲ از همان دوربین گسترده دیگر اعضای خانواده آیفون ۱۲ استفاده می‌کند که گشودگی دیافراگم f/1.6 و حالت عکاسی Night Mode را برای عکاسی باکیفیت در شب ارائه می‌کند. این قابلیتی است که بدون نصب یک اپلیکیشن متفرقه، به صورت پیشفرض در آیفون SE وجود ندارد. گشودگی دیافراگم دوربین آیفون SE نیز f/1.8 است که در شب، تاریکی و نویز بیشتری را در تصاویر ثبت شده نشان می‌دهد.

"<yoastmark

در این گوشی شما همچنین یک حسگر ثانویه ۱۲ مگاپیکسلی فوق گسترده با گشودگی دیافراگم f/2.4 را هم دریافت خواهید کرد که زاویه دید ۱۲۰ درجه‌ای داشته و به حالت عکاسی Night Mode مجهز است. هر دو این دوربین‌ها می‌توانند با کیفیت 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه ثبت کنند، با این حال تنها ویدیوهایی که با مدل ۱۲ مینی ضبط می‌شوند می‌توانند Dolby Vision HDR باشند. گرچه آیفون SE از یک دوربین استفاده می‌کند، اما مثل ۱۲ مینی از حالت پرتره و Portrait Lighting پشتیبانی می‌کند.

هرچند شما نمی‌توانید با مدل SE 2020 از موتور هوش مصنوعی Deep Fusion و فناوری Smart HDR که تصاویر را نسبت به صحنه‌ها و وضعیت نور آن‌ها بهینه‌سازی می‌کنند، بهره‌مند شوید.

مقایسه آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE 2020

مقایسه آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE 2020

دوربین جلوی آیفون ۱۲ مینی هم بهتر است. یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در بالای نمایشگر این گوشی گنجانده شده که می‌تواند با رزولوشن 4K فیلمبرداری کند. این درحالیست که مدل SE از یک دوربین ۷ مگاپیکسلی HD استفاده می‌کند. آیفون ۱۲ مینی همچنین روی دوربین جلوی خود حالت عکاسی Night Mode را ارائه می‌کند.

انتخاب ما: ما قطعاً تحت تأثیر عکس‌هایی که توسط آیفون SE ثبت می‌شود قرار گرفته‌ایم، اما اگر عکاسی برای شما خیلی اهمیت دارد، باید هزینه بیشتری کنید و آیفون ۱۲ مینی را تهیه کنید.

کدام گوشی را بخریم؟

وقتی در حال مطالعه این مطلب هستید، قطعاً شما به یک آیفون کوچک نیاز دارید. شما می‌توانید آیفون اس ای ۲۰۲۰ را بخرید و چند صد دلار ذخیره کنید، یا نزدیک به دو برابر قیمت آن هزینه کنید و آیفون ۱۲ مینی را تهیه کنید. شما با این هزینه می‌توانید امکانات زیر را در اختیار داشته باشید:

  • نمایشگر باکیفیت‌تر و طراحی زیبا‌تر
  • صفحه نمایش با کیفیت بیشتر
  • بهره‌مندی از فناوری‌های روز جهان مثل شبکه 5G، فناوری باند فوق سریع و فیس آیدی
  • عمر باتری طولانی‌تر
آیفون SE 2020 اپل

آیفون SE 2020 اپل

اگر موارد بالا برای شما اهمیت دارد، می‌توانید ۱۲ مینی را انتخاب کنید. در مورد برتری ۱۲ مینی در صفحه نمایش، باتری و ویژگی‌های روز هیچ بحثی نیست و کاملاً ارزش پول اضافی که می‌پردازید را دارد. البته تفاوت‌های دیگری مثل یک دوربین سلفی بهتر و دوربین ثانویه فوق گسترده روی ۱۲ مینی نیز در اینجا وجود دارد. اما بسیاری از کاربران این سه مورد اهمیت زیادی ندارد و ترجیح می‌دهند چند صد دلار کمتر هزینه کنند.

آیفون SE با قیمت ۳۹۹ دلاری شاید ارزان‌ترین آیفونی نباشد که می‌توانید تهیه کنید، اما حداقل امکانات به‌روزی مثل شارژ بی‌سیم و حالت پرتره را در اختیار شما قرار می‌دهد، طراحی خاطره‌انگیزی داشته و عملکرد آن به آخرین آیفون‌های موجود در بازار نزدیک است. اگر از سری SE اپل استقبال می‌کنید، مقایسه اپل واچ SE و اپل واچ سری ۶ را از دست ندهید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =