آی دیوایس ها, نقد و بررسی

اپل واچ نسل ۵ در مقایسه با اپل واچ نسل ۶

اپل واچ نسل ۵ در مقایسه با اپل واچ نسل ۶

به بهانه رونمایی از Apple Watch Series 6 در این مقاله قصد داریم به مقایسه اپل واچ نسل 5 با اپل واچ نسل 6 بپردازیم. آیا ارتقاء به نسل جدید ساعت هوشمند اپل عقلانی است؟

ششمین نسل اپل واچ با پیشرفت‌هایی قابل توجه نسبت به سال گذشته شامل یک حسگر اکسیژن خون جدید و عملکرد بهبود پیدا کرده معرفی شد. با معرفی این دیوایس، این سوال برای صاحبان اپل واچ نسل 5 به وجود می‌آید که آیا این قابلیت‌ها ارزش دارد دیوایس‌شان را فروخته و این اسمارت واچ جدید را خریداری کنند؟

مقایسه اپل واچ نسل 5 با اپل واچ نسل 6

اپل امسال روی دسته جدیدی از قابلیت‌های سلامت در مقایسه با اپل واچ نسل 5 متمرکز شده است. در کنار آن باید به نمایشگر روشن‌تر، شارژ پرسرعت‌تر و غیره نیز اشاره کرد. ما در این مقاله قصد داریم به مقایسه اپل واچ نسل 5 با اپل واچ نسل 6 بپردازیم.

مقایسه اپل واچ نسل ۵ و اپل واچ نسل ۶

مقایسه اپل واچ نسل ۵ و اپل واچ نسل ۶

مقایسه طراحی اپل واچ ۵ و ۶

از نظر طراحی، هر دو نسل اپل واچ شباهت زیادی با یکدیگر دارند. هر دو آن‌ها در نسخه‌های 40 و 44 میلی‌متری با حاشیه‌هایی بسیار باریک، لبه‌هایی گرد و سازگاری با مجموعه‌ای از بندها عرضه می‌شوند. اما در حالی که طراحی این دو دیوایس شبیه به یکدیگر است، اپل رنگ‌بندی و متریال بدنه در اپل واچ نسل 6 را تغییر داده است. هر دو مدل در نسخه‌های آلومینیومی، فولاد ضد زنگ و تیتانیومی عرضه می‌شوند. علاوه بر این نسل گذشته در یک نسخه سرامیکی نیز عرضه می‌شد.

نسخه سرامیکی در اپل واچ سری 2 و 3 وجود داشت، اما از نسل 4 حذف شده بود. در حالی که مجدداً به نسل 5 اضافه شده بود، شاهد حذف آن در نسل 6 بودیم و شاید سال آینده همراه نسل 7 مجدداً شاهد عرضه یک اسمارت واچ سرامیکی از سوی اپل باشیم؛ ولی به نظر می‌رسد این نسخه دیگر محبوبیتی پیش اپل ندارد.

اپل واچ نسل ۵ در مقایسه با اپل واچ نسل ۶

اپل واچ نسل ۵ در مقایسه با اپل واچ نسل ۶

اپل واچ نسل 6 همچنین در دو رنگ جدید آلومینیومی قرمز و آبی عرضه می‌شود. اگر به فولاد ضد زنگ علاقه دارید، یک مدل طلایی جدید و همچنین یک مدل گرافیتی به همراه رنگ نقره‌ای نیز عرضه می‌شود. اما نسخه مشکی فضایی به جز مدل 40 میلی‌متری Hermes Edition اپل واچ 6 از دیگر نسخه‌ها حذف شده است. نسخه‌ی تیتانیومی اپل واچ 6 مانند نسل گذشته شامل دو رنگ مشکی فضایی و نقره‌ای می‌شود.

نمایشگر اپل واچ نسل 5 در برابر اپل واچ نسل 6

برخی از ویژگی‌های دو نسل اخیر اپل واچ با یکدیگر یکسان است. هر دو آن‌ها از نمایشگر همیشه روشن با رزولوشن 368 در 448 پیکسل بهره می‌برند. شفافیت کلی نمایشگر با 1000 نیت، در سری 6 و سری 5 یکسان است. آنچه که در نسل جدید تغییر کرده، در حالت «همیشه روشن» آن است که اکنون شفافیت نمایشگر در این حالت 2 برابر و نیم گذشته شده است و در استفاده از اپل واچ زیر نور آفتاب کمک شایانی می‌کند.

مقایسه اپل واچ نسل ۵ و اپل واچ نسل ۶

مقایسه اپل واچ نسل ۵ و اپل واچ نسل ۶

نمایشگر همیشه روشن یکی از قابل توجه‌ترین تغییرات اپل واچ سری 6 است که در دنیای واقعی مشهود است. این نمایشگر همیشه روشن شفاف‌تر، خواندن مواردی مانند ساعت و داده‌های تمرینی را بدون نیاز به چرخاندن مچ دست آسوده‌تر می‌کند. 

عملکرد و عمر باتری اپل واچ ها

نسل جدید اپل واچ از پردازنده دو هسته‌ای جدید S6 قدرت می‌گیرد که به ادعای اپل 20 درصد سریع‌تر از پردازنده S5‌ به کار رفته در زیر قاب اپل واچ نسل 5 است. در واقع، اپل می‌گوید این پردازنده جدید مبتنی بر چیپست موبایل A13 Bionic است که در زیر قاب خانواده آیفون 11 و آیفون SE به کار رفته است.

اپل واچ نسل ۵ در مقایسه با اپل واچ نسل ۶

اپل واچ نسل ۵ در مقایسه با اپل واچ نسل ۶

از نظر عمر باتری نیز این ساعت هوشمند جدید همان عمر باتری 18 ساعته را مشابه نسل قبلی ارائه می‌کند، در حالی که امکانات بیشتری را ارائه می‌کند. شما همچنین با دویدن و پیاده‌روی در محیط‌های داخلی و خارجی، عمر باتری طولانی‌تری را نیز در اختیار خواهید داشت. ما منتظر آزمایش‌های بیشتری برای اثبات ادعای اپل خواهیم ماند.

اپل می‌گوید نسل جدید ساعت هوشمندش 20 درصد سریع‌تر از نسل گذشته شارژ‌ می‌شود و در عرض 1 ساعت و نیم به شارژ کامل خواهد رسید. این تغییر قابل توجهی است. به خصوص همراه با ویژگی‌هایی نظیر نظارت بر خواب که در watchOS 7 موجود است.

قابلیت‌های سلامتی

سنسور اکسیژن خون جدید، ستاره‌ی جدید اپل واچ نسل جدید است که به کاربران اجازه‌ی مشاهده‌ی وضعیت اکسیژن خون در رگ‌هایشان را می‌دهد. وضعیت اکسیژن یا SpO2 نشان دهنده‌ی درصد اکسیژن منتقل شده توسط گلبول‌های قرمز خونی است که از ریه‌ها به سایر نقاط بدن در حال حرکت هستند و به کاربر اطمینان می‌دهد که اکسیژن خوب آن‌ها وضعیت مناسبی دارد.

اپل واچ نسل ۵ در مقایسه با اپل واچ نسل ۶

اپل واچ نسل ۵ در مقایسه با اپل واچ نسل ۶

اپل واچ سری 6 شامل یک حسگر اکسیژن خون با 4 خوشه LED سبز، قرمز و مادون قرمز است که به همراه 4 فوتودیود روی قاب پشتی این ساعت نقش بسته است. شما از طریق اپلیکیشن Blood Oxygen می‌توانید مقدار اکسیژن خون بدنتان که بین 70 تا 100 درصد است را مشاهده کنید. مشاهده‌ی وضعیت اکسیژن خون بدن شما در عرض 15 ثانیه انجام می‌شود و می‌تواند در پس زمینه، هنگامی که کاربر خواب است نیز فعال باشد.

این ساعت هوشمند همچنین از همان قابلیت ECG به کار رفته در اپل واچ نسل قبل، تشخیص سقوط، کمک اضطراری، تماس اضطراری بین‌المللی و نمایش نویز بهره می‌برد.

نکاتی بیشتر از مقایسه اپل واچ نسل ۵ با نسل ۶

اپل واچ سری 6 از وای فای 5GHz نیز پشتیبانی می‌کند که می‌تواند سرعت سریع‌تر و عملکرد قابل اتکا‌تری را زمانی که اسمارت واچ شما به Wi-Fi متصل است، ارائه کند. اپل واچ نسل قبل به استفاده از شبکه‌های وای فای 2.4GHz محدود بود. این دیوایس همچنین به یک ارتفاع‌سنج همیشه روشن فعال است که به لطف یک ارتفاع‌سنج بارومتریک جدید، با مصرف انرژی کمتر به همراه GPS‌ و شبکه‌های Wi-Fi مجاور فعالیت می‌کند. این درحالیست که محاسبه ارتفاع در نسل قبل به صورت دوره‌ای انجام می‌گرفت.

مقایسه اپل واچ نسل ۵ و اپل واچ نسل ۶

مقایسه اپل واچ نسل ۵ و اپل واچ نسل ۶

در نهایت باید به حضور چیپ U1 Ultra Wideband در زیر قاب اپل واچ نسل 6 اشاره کرد. این نخستین سالی است که اپل چیپ U1 را در ساعت هوشمند خودش استفاده می‌کند. و در حالی که موارد استفاده‌ی چیپ U1 محدود است، از آن برای امکاناتی همچون Car Key (کلید اتومبیل) استفاده می‌شود.

جمع بندی

برای بسیاری از صاحبان اپل واچ 5 ارتقاء به نسل جدید چندان ضروری نیست. در صورتی که وسوسه‌ی رنگ‌های جدید نشوید، طراحی این دو نسل با یکدیگر یکسان است و اگر از یک نسخه سرامیکی اپل واچ نسل 5 استفاده می‌کنید، شانس این را نخواهید داشت که بتوانید یک نسخه سرامیکی اپل واچ نسل جدید را خریداری کنید.

پردازنده جدید S6 در اپل واچ نسل 6 فضای قابل توجهی را برای ویژگی‌های نرم افزاری آینده ممکن می‌کند، اما پشتیبانی از اپل واچ نسل 5 تا چند سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، واچ او اس 7 واچ فیس‌های جدید را حتی به اپل واچ نسل 4 و 5 نیز نام‌برد و بندهای جدید Solo Loop نیز با آن‌ها سازگار هستند.

مقایسه اپل واچ نسل ۵ و اپل واچ نسل ۶

مقایسه اپل واچ نسل ۵ و اپل واچ نسل ۶

ویژگی‌های مهمی که می‌تواند کاربران اپل واچ نسل 5 را به خرید نسل 6 ترغیب کند، یک حسگر اکسیژن خون جدید و همچنین نمایشگر همیشه روشن شفاف‌تر است. اگر هیچ یک از این ویژگی‌ها تغییر مهمی در استفاده‌ی روزمره شما از اپل واچ به وجود نمی‌آورد، می‌توانید منتظر عرضه نسل بعدی اسمارت واچ اپل بمانید. در حال حاضر گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد اپل واچ نسل 7 می‌تواند با یک بازطراحی بزرگ همراه شود. ما توصیه می‌کنیم صاحبان اپل واچ نسل 5 منتظر سال آینده و عرضه اپل واچ بعدی بمانند.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =