اخبار اپل

اپل از آیپد او اس ۱۶ با قابلیت Collaboration رونمایی کرد

اپل از آیپد او اس ۱۶ با قابلیت Collaboration رونمایی کرد

دقایقی پیشی رویداد WWDC 22 اپل به پایان رسید و نسخه جدید سیستم عامل‌های مختلف به صورت رسمی به دنیای تکنولوژی معرفی شد. از جمله این موارد، می‌توان به آیپد او اس ۱۶ اشاره کرد. در این مطلب از فراسیب قصد داریم به صورت کامل و جامع با امکانات جدید این پلتفرم آشنا شویم؛ در ادامه با ما همراه شوید…

شرکت اپل پس از مدت‌ها و ارائه شایعات مختلف در مورد امکانات آیپد او اس ۱۶، از این سیستم عامل رونمایی کرد. در این پلتفرم بالاخره پس از گذشت سال‌های متوالی، شاهد اضافه شدن اپلیکیشن Weather هستیم. اما این تمام ماجرا نیست؛ پس بیایید با هم به صورت موشکافانه امکانات این پلتفرم را مرور کنیم.

قابلیت‌ها و ویژگی‌های آیپد او اس ۱۶

نمایی از SharePlay در اپلیکیشن Messages

نمایی از SharePlay در اپلیکیشن Messages

قابلیت های Collaboration، Free Form و Stage Manager

به عنوان یکی از امکانات جذاب iPadOS 16 می‌توان به Collaboration اشاره کرد. به این ترتیب کاربران می‌توانند دوستان یا همکاران خود را در فایل‌هایی که مشغول به کار روی آن هستند مشارکت داده و در کنار یکدیگر، اقدام به ویرایش فایل‌ها کنند. بد نیست بدانید تغییرات انجام شده به صورت در لحظه روی فایل ایجاد می‌شود.

قابلیت Free Form از جمله دیگر امکانات این پلتفرم به حساب می‌آید که به گفته اپل، برای افرادی که فکر و ذهن‌شان در جلسات شدیدا درگیر می‌شود، کاملا مناسب خواهد بود.

قابلیت Stage Manager که روی مک او اس ونچورا نیز شاهد آن خواهیم بود، می‌تواند امکانات سیستم عامل ویندوز را به آیپدها اضافه کند. این گزینه باعث می‌شود تا پنجره اپلیکیشن‌های مختلف بصورتی منظم ساماندهی شده و کاربر نیز می‌تواند به راحتی میان آن‌ها سوییچ کند. همچنین در این حالت نوار داک هم در دسترس خواهد بود و می‌توانید اپلیکیشن‌های دیگر را از این طریق به راحتی اجرا کنید.

قابلیت Stage Manager توسط نمایشگرهای اکسترنال نیز پشتیبانی می‌شود. به این ترتیب شما می‌توانید بخشی از محتوا را روی نمایشگر آیپد نگه داشته و بقیه را به صفحه نمایش اکسترنال خود انتقال دهید.

نمایی از قابلیت Stage Manager

نمایی از قابلیت Stage Manager

قابلیت iCloud Shared Photo Library

تصور کنید به صورت دسته جمعی با اعضای خانواده به مسافرت رفته‌اید و هر شخص به نوبه خود از این سفر عکس‌هایی را شکار می‌کند. حالا به جای این که شما عکس‌های گرفته شده را به صورت مداوم برای یکدیگر بفرستید تا آرشیو خود را کامل کنید، می‌توانید از ویژگی iCloud Share Photo Library استفاده کرده و از این طریق، یک کالکشن جذاب از این سفر تهیه کنید و تمامی اعضای حاضر در این سفر را نیز به آن دعوت کنید تا آن‌ها هم عکس‌های خود را به اضافه کنند.

نمایی از ویژگی iCloud Shared Photo Library

نمایی از ویژگی iCloud Shared Photo Library

بد نیست بدانید کلیه ویرایش‌های اعمال شده از جانب اعضای این گروه روی تصاویر به صورت مستقیم و در لحظه برای تمامی اعضا انجام خواهد شد.

اپلیکیشن Mail با امکانات جدید

کاربران آیپد ممکن است روزانه چندین و چند بار با اپلیکیشن Mail سر و کار داشته باشند و این موضوع، مستلزم امکانات بروز است. اپل با آگاهی از این قضیه، همواره سعی می‌کند تا ویژگی‌های جدیدی را برای کاربران این اپلیکیشن به ارمغان آورد. از جمله امکانات اضافه شده می‌توان به دکمه Undo Send اشاره کرد که در صورت ارسال ایمیل اشتباه، می‌توانید از آن استفاده کنید و همه چیز را به روال عادی بازگردانید.

نمایی از قابلیت جدید اپلیکیشن Mail

نمایی از قابلیت جدید اپلیکیشن Mail

از سوی دیگر، قابلیت زمان بندی ارسال ایمیل‌ها نیز به آیپد او اس ۱۶ اضافه شده است که به کمک آن، می‌توانید ایمیل‌های دلخواه خود را تنظیم کرده و با اضافه کردن تاریخ مد نظر، خیال‌تان راحت باشد که در روز موعود این ایمیل به صورت خودکار برای گیرنده ارسال می‌شود.

امکانات تازه مرورگر سافاری

سافاری یکی از مرورگرهایی است که اپل همواره توجه ویژه‌ای به آن داشته و قابلیت‌های مختلفی به مرور زمان به آن اضافه شده است. از جمله امکانات جدید Safari در iPadOS 16 می‌توان به قابلیت به اشتراک گذاری گروهی تب‌ها اشاره کرد. به این ترتیب شما می‌توانید چندین تب باز شده را با دیگران به اشتراک بگذارید و آن‌ها به محض مشاهده، می‌توانند در صورت تمایل گزینه‌های دلخواه خود را به این دسته بندی اضافه یا آیتم‌های نامناسب را حذف کنند.

نمایی از قابلیت Shared Tab Groups

نمایی از قابلیت Shared Tab Groups

قابلیت Live Text و امکانات متنوع آن

در آیپد او اس ۱۶ قابلیت مشهور و محبوب Live Text برای نخستین بار به ویدئوها نیز آورده شده است. به این ترتیب هنگام مشاهده ویدئو، می‌توانید آن را نگه داشته و متن مورد نظر را از داخل آن استخراج کنید. API مربوط به این قابلیت نیز در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت و آن‌ها می‌توانند از این ویژگی در اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند.

از سوی دیگر امکاناتی به این بخش اضافه شده که کاربرد سیستم Live Text را بیش از پیش افزایش داده است. به عنوان مثال شما در لحظه می‌توانید از طریق متن‌های روی تصویر با یک شخص تماس بگیرید، وارد یک وب سایت شوید، کلمات را به زبان‌های مختلف ترجمه کنید یا حتی واحد پول کشورها را به یکدیگر تبدیل کنید.

نمایی از امکان تبدیل واحدها در iPadOS 16

نمایی از امکان تبدیل واحدها در iPadOS 16

اپلیکیشن Home بازطراحی شده

به گفته اپل، اپلیکیشن هوم در این پلتفرم به صورت کامل از ابتدا بازطراحی شده و به این ترتیب کاربردی‌تر از قبل، در خدمت شما خواهد بود. به این ترتیب زمانی که برای نخستین بار پس از آپگرید وارد آن می‌شوید، در ابتدای صفحه دسته بندی‌های جدیدی را مشاهده می‌کنید که دیوایس‌های شما را از یکدیگر تفکیک می‌کند. همچنین برای نخستین بار، تمام اتاق‌ها در یک صفحه در کنار یکدیگر دیده می‌شوند و می‌توانید به راحتی آن‌ها را مدیریت کنید. قابلیت Mutli Camera هم باعث می‌شود تا چند دوربین در کنار یکدیگر قرار گرفته و در لحظه، بتوانید تصویر چند گزینه را همزمان تماشا کنید.

نمایی از رابط کاربری جدید اپلیکیشن Home

نمایی از رابط کاربری جدید اپلیکیشن Home

امکانات جدید فمیلی شیرینگ

اگر قصد دارید تا یک محصول جدید (از میان محصولات اپل) برای فرزندتان خریداری کنید، در همان ابتدای کار و پس از روشن کردن این دستگاه برای نخستین بار، می‌توانید گوشی هوشمند خود را به آن نزدیک کرده و تنظیمات مربوطه برای دسترسی به بخش‌های مختلف را از این طریق به آسانی انجام دهید.

نمایی از ویژگی Quick Setup اپل

نمایی از ویژگی Quick Setup اپل

امکان تشخیص درب منزل یا مکان‌های دیگر

به کمک قابلیت Door Detection شما می‌توانید در حین حرکت از وجود درب در مسیر روبروی خود مطلع شوید. این ویژگی فاصله شما تا درب منزل یا مکانی دیگر را تخمین زده و به شما اعلام می‌کند و از سوی دیگر، نوشته‌های حک شده یا چسبانده شده روی درب نیز از این طریق قابل خواندن خواهد بود. به این ترتیب شما می‌توانید متوجه شوید که این درب چگونه باز می‌شود یا متعلق به چه مکانی است.

نمایی از قابلیت Door Detection در iPadOS 16

نمایی از قابلیت Door Detection در iPadOS 16

اپلیکیشن آب و هوا و سایر دیگر iPadOS 16

بالاخره پس از گذشت سال‌ها و نیاز کاربران به اپلیکیشن آب و هوا، اپل بالاخره Weather را به آیپد او اس ۱۶ اضافه کرد. آن‌ها همچنین API مربوطه را در اختیار توسعه دهندگان قرار دادند تا آن‌ها نیز بتوانند از این ویژگی در اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند.

نمایی از اپلیکیشن Weather در iPadOS 16

نمایی از اپلیکیشن Weather در iPadOS 16

مانند آي او اس ۱۶، اپل امکان اضافه کردن ویجت‌ها به لاک اسکرین را در این پلتفرم نیز فراهم کرده است و از سوی دیگر، امکان تنظیم عمق میدان برای تصاویر بکگراند نیز در دسترس کاربران قرار گرفته است.

نمایی از قابلیت Collaboration در آیپد او اس ۱۶

نمایی از قابلیت Collaboration در آیپد او اس ۱۶

همچنین باز هم مانند آی او اس ۱۶، اپل گالری والپیپرها را در اختیار کاربران گذاشته که انبوهی از تصاویر بک گراند جذاب درون آن گنجانده شده است. در کنار آن، انیمیشن‌هایی برای ایجاد تغییرات در نحوه آنلاک شدن آیپد هم در نظر گرفته شده است.

برای علاقمندان به اپلیکیشن Messages سه قابلیت زیر در دسترس قرار گرفته است:

  • امکان ویرایش پیام‌های ارسال شده
  • امکان حذف پیام ارسال شده از طریق قابلیت Undo Send
  • امکان نشانه گذاری پیام‌ها به عنوان خوانده نشده
قابلیت ویرایش پیام در آیپد او اس ۱۶

قابلیت ویرایش پیام در آیپد او اس ۱۶

سایر امکانات اضافه شده به iPadOS 16

  • اضافه شدن گزینه Undo / Redo در همه جای سیستم عامل
  • پیدا کردن و Merge کردن کارت‌ها در اپلیکیشن Contacts
  • تجربه جدیدی از قابلیت Find and Replace

کدام آیپدها از آیپد او اس ۱۶ پشتیبانی می‌کنند؟

اگر با وجود اطلاع از قابلیت‌ها و امکانات جدید این پلتفرم مشتاق هستید بدانید نسخه جدید این سیستم با کدام آیپد‌ها سازگار است، مدل‌های اعلام شده از سوی اپل را در این قسمت برای شما گردآوری کرده‌ایم:

  • کلیه مدل‌های آیپد پرو
  • آیپد ایر نسل ۳ و مدل‌های بعد از آن
  • آیپد نسل پنجم و مدل‌های بعد از آن
  • آیپد مینی نسل پنجم و مدل‌های بعد از آن
نمایی از آیپدهای سازگار با iPadOS 16

نمایی از آیپدهای سازگار با iPadOS 16

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 19 =