اخبار, اخبار اپل, اخبار تکنولوژی

پردازنده جدید M1 برای خانواده مک اپل معرفی شد

پردازنده جدید M1 برای خانواده مک اپل معرفی شد

پردازنده جدید M1 اپل در کنفرانس One more thing معرفی شد. این چیپست برای مک‌های اپل سیلیکون – Apple Silicon Macs توسعه پیدا کرده است.

اپل امشب میزبان یک رویداد خبری ویژه متمرکز بر محصولات مک تحت عنوان “One more thing” بود و به نظر می‌رسد دستاوردهای جذابی در آن رونمایی شده است. اپل در این رویداد از تلاش جدید خود برای خانواده مک رونمایی کرد. مهاجرت اپل به پردازنده‌های مبتنی بر فناوری ARM با استفاده از تراشه‌های مشهور سری A این شرکت در خانواده آیفون‌ها شهرت یافت. تیم کوک، مدیرعامل اپل امروز اعلام کرد که مک هنوز هم پرطرفدار است، به خصوص برای اولین خریدارانش. او می‌گوید حداقل نیمی از مشتریان مک، مشتریان جدید این کامپیوترها هستند و این به معنای چشم انداز جذاب اپل برای سال 2021 است.

M1 یک پردازنده جدید است

پردازنده جدید M1 اپل

پردازنده جدید M1 اپل

همه چیز در کامپیوترهای جدید مک به زیر قاب آن‌ها باز می‌گردد. ما در مورد نخستین Apple Silicon Mac صحبت می‌کنیم که از پردازنده جدید M1 قدرت می‌گیرد. بله اپل از برند A خود فاصله گرفته و اکنون برای پردازنده‌های مخصوص مک خود از برند M استفاده کرده است. این پردازنده قابلیت‌هایی پیشرو از سایر پردازنده‌ها و مصرف انرژی کارآمد را به همراه دارد. هر کامپیوتر مک با این پردازنده می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد. نام «بازی‌ها» هم در اینجا پررنگ‌تر دیده می‌شود.

عملکرد و ظرفیت پردازنده M1 اپل

پردازنده جدید M1 اپل

پردازنده جدید M1 اپل

این پردازنده از بیشترین تعداد ترانزیستوری که تا کنون در یک پردازنده استفاده شده، برخوردار است. 16 میلیارد ترانزیستور که می‌تواند عملکردی فوق‌العاده را به همراه داشته باشد. هسته‌هایی با توان و کارایی بالا، قادر هستند عملکرد را به حداکثر برسانند. این حاصل سال‌ها پیشرفت اپل در حوزه تراشه‌سازی بوده است. اکنون با پردازنده M1 سریع‌ترین هسته پردازنده مرکزی در یک کامپیوتر استفاده شده است. این پردازنده مبتنی بر فناوری 5 نانومتری توسعه پیدا کرده است؛ درست مانند تراشه A14 Bionic که در زیر قاب گوشی‌های آیفون 12 به کار رفته است.

وقتی نوبت به مصرف انرژی می‌رسد نیز تراشه Apple M1 در گروه خود پیشرو است. این تراشه در مقایسه با بهترین تراشه‌های کامپیوتری جهان عملکردی خارق‌العاده دارد. آن نه تنها عملکرد بهتری را ارائه می‌کند، بلکه انرژی کمتری را نیز مصرف می‌کند. بهره‌وری در هر وات با چیپست M1 اپل به 3 برابر در عملکرد هر وات رسیده است.

پردازنده جدید M1 اپل

پردازنده جدید M1 اپل

پردازشگر گرافیکی به کار رفته در M1 هم خوب است. اپل می‌گوید در این زمینه نیز پیشرفت‌های بسیار خوبی حاصل شده است. با کارت‌های گرافیک داخلی چیپست ام 1، شما عملکرد بهتر و در عین حال مصرف انرژی کمتری را تجربه خواهید کرد. بسته به نوع سیستم، تا حداکثر 6 هسته پردازشگر گرافیکی وجود دارد که می‌توانند عملکردی در بالاترین رده بازار را ارائه کنند. این پردازشگر، عملکرد گرافیکی 2 برابر بهتر را نسبت به تراشه‌های کامپیوتری موجود در بازار به ارمغان می‌اورد.

موتور عصبی و محفظه امن چیپ M1

موتور عصبی این پردازنده از طراحی 16 هسته‌ای برخوردار است که در زمینه‌ی ماشین یادگیری استاد است. اپل می‌گوید محفظه امن (Secure Enclave) نیز به لطف این چیپست بهبود پیدا خواهد کرد. این یعنی مک‌های اپل سیلیکون در زمینه‌ی امنیتی نیز عملکرد عالی دارند.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − هشت =