شرکت و مدیران اپل, نقد و بررسی

همه آنچه از اپل در کنفرانس WWDC 2021 انتظار داریم

همه آنچه از اپل در کنفرانس WWDC 2021 انتظار داریم

به بهانه نزدیک شدن به کنفرانس WWDC 2021 در این مطلب قصد داریم به بررسی هرآنچه قرار است در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل رونمایی شود بپردازیم.

کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل (WWDC) یکی از بزرگ‌‌ترین رویدادهای مهم تقویم است. این کنفرانس امسال از تاریخ ۷ تا ۱۱ ژوئن برگزار می‌شود و مانند بسیاری از رویداد‌های اخیر اپل کاملا به صورت آنلاین خواهد بود. خب اکنون سوالی که پیش می‌آید این است که از رویداد WWDC 2021 اپل چه انتظاراتی داریم؟ آیا با ویژگی‌های سخت افزاری و نرم افزاری مهیجی مواجه خواهیم شد؟

در این مطلب ما به اغلب سوال‌هایی که در ذهن شما وجود پاسخ داده‌ایم و خلاصه‌ای از همه چیزهایی که انتظار داریم در WWDC 2021 از اپل ببینیم را آورده‌ایم.

سیستم عامل iOS 15 و iPadOS

این سیستم عامل‌های اپل دو مورد از مهمترین پلتفرم‌هایی هستند که با آیفون و آیپد کار می‌کنند. کمپانی اپل همیشه در WWDC نسخه‌های آینده این سیستم عامل‌ها را معرفی می‌کند و امسال هم از این قاعده مستثنی نیست.

انتظارات از رویداد WWDC 2021

انتظارات از رویداد WWDC 2021

هنوز جزئیات زیادی در رابطه با این نسخه‌های جدید (iOS 15 و iPadOS 15) شنیده نشده اما با این وجود می‌توانیم حدس‌های خوبی درباره‌ی آن‌ها بزنیم. ما انتظار داریم که اپل به روند خود برای آزادی بیشتر هنگام تغییر اپلیکیشن‌های پیش فرض ادامه دهد. همین حالا می‌توانید اپلیکیشن‌های مربوط به وب، ایمیل و موزیک را تغییر دهید و ما امیدواریم که این سیاست در مواردی چون تقویم، یادآوری‌ها و دوربین نیز اعمال شود.

یکی از بزرگترین تغییراتی که در iOS 14 صورت گرفت، معرفی ویجت‌ها بود. در iOS 15 نیز از اپل انتظار داریم که با اضافه کردن گزینه‌های ویجت بیشتری برای اپلیکیشن‌های خود اپل و افزایش کاربرد و سایز آنها، این موارد را بیشتر اصلاح کند.

نسخه بعدی MacOS

MacOS 11 Big Sur برای اولین بار در WWDC 2020 معرفی شد و از همان ابتدا به نظر می‌رسید که یکی از بهترین نسخه‌های سیستم عامل مک باشد. طبق گزارشات به دست آمده بنظر می‌رسد که اپل قصد دارد تا امسال نیز این روند را با معرفی MacOS 12 با نام احتمالی Monterey ادامه دهد.

انتظارات از رویداد WWDC 2021

انتظارات از رویداد WWDC 2021

به احتمال زیاد ما شاهد اصلاح برخی از ویژگی‌هایی خواهیم بود که BigSur را بهتر می‌کنند. به عنوان مثال، ویجت‌ها‌ی بیشتر و امکان شخصی‌سازی گسترده‌تری در قسمت کنترل سنتر خواهیم دید که هم اکنون نیز یکی از بهترین ویژگی‌های MacOS Big Sur است.

معرفی میانبرهای مک او اس نیز یکی از جذابترین اتفاقات WWDC 2012 خواهد بود. برنامه Shortcut یا میانبر یکی از ابزارهای مفید iOS است که به شما اجازه می‌دهد کارهای پیچیده‌ای را با لمس یا صدای خود به سرعت فعال کنید. افزودن این ویژگی به مک برای افزایش بهره‌وری و صرفه جویی در وقت شما گزینه‌ی خوبی است.

به‌روزرسانی سایر سیستم عامل‌ها

درحالیکه iOS، iPadOS و MacOS سیستم عامل‌های بزرگ اپل هستند، سیستم عامل‌های دیگری نیز وجود دارند که انتظار می‌رود خواهان زیادی داشته باشند. به عنوان مثال، با آنکه ما جزئیات زیادی درباره‌ی به‌روزرسانی بعدی tvOS نمی‌دانیم، اما با توجه به تمرکز اپل روی سرویس‌هایی مثل Apple TV Plus به احتمال زیاد در آینده با تغییرات و ویژگی‌های جدیدی مواجه خواهیم شد.

انتظارات از رویداد WWDC 2021

انتظارات از رویداد WWDC 2021

طبق اطلاعات به دست آمده، سیستم عامل اپل واچ نیز به WatchOS 8 تغییر خواهد یافت. شایعاتی نیز مبنی بر دریافت اپلیکیشن‌های جدید Hiking، Health و Battery در آینده به گوش می‌رسد.

سخت افزار سطح حرفه‌ای

به ندرت پیش می‌آید که در WWDC تنها روی نرم افزار تمرکز شود و امسال نیز تفاوتی با رویدادهای قبلی نخواهد داشت. بنظر می‌رسد که تعداد زیادی از محصولات سخت افزاری اپل در انتظار رو نمایی باشند، اما ممکن است که تعدادی از آن‌ها قبل از WWDC 2021 در رویداد بهار اپل رونمایی شوند. بنابراین آنچه ما در ماه ژوئن می‌بینیم، عمدتا محصولاتی هستند که در مراسم بهار رونمایی نشده‌اند. بنظر می‌رسد که دو محصول AirTags و iMac را در WWDC مشاهده نکنیم، زیرا انتظار می‌رود که آن‌ها زودتر این رویداد مشاهده شوند.

انتظارات از رویداد WWDC 2021

انتظارات از رویداد WWDC 2021

البته موارد و محصولات زیاد دیگری به جای این دو مورد در صف رونمایی وجود دارند. شایعات اخیر نشان می‌دهند که احتمال دارد به‌روزرسانی‌هایی نیز برای Mac Pro وجود داشته باشند. نه تنها ما می‌توانیم تغییراتی در نسخه بالارده و قدرتمند این کامپیوتر داشته باشیم، بلکه گفته می‌شود اپل در حال کار روی یک مک پرو با نصف اندازه و مجهز به یک چیپست اپل سیلیکون زیر قاب آن است. احتمال این که دستگاه بالارده مک پرو مینی در WWDC 21 به نمایش عموم کاربران درآید خیلی زیاد است.

اگر اپل تصمیم به ادامه عرضه محصولات Pro خود داشته باشد، این فرصت خوبی است که اپل نسل جدید آیپد پرو و ایرپادز پرو را نیز معرفی کند. انتظار می‌رود در آیپد پرو از پردازنده جدید A14X طراحی شده بر پایه پردازنده مک بوک پرو M1، یک درگاه با پشتیبانی از تاندربولت ۳ و فناوری نمایشگر mini-LED استفاده شده است. اما متاسفانه در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد نسل جدید ایرپادز پرو وجود ندارد و برای آشنایی با آن باید تا برگزاری کنفرانس اپل منتشر بمانیم.

آینده‌ی اپل سیلیکون

بعید است اپل در WWDC امسال از مک بوک‌های جدیدی رونمایی کند. وب‌سایت Nikkei Asia می‌گوید تولید دو مدل مک بوک پرو جدید اپل تا اکتبر یا نوامبر سال جاری به تأخیر خواهد افتاد.

انتظارات از رویداد WWDC 2021

انتظارات از رویداد WWDC 2021

اما فرصت خوبی است که اپل در مورد فناوری قدرت‌بخش کامپیوترهای مک، تراشه‌های جدید اپل سیلیکون و آینده‌ی مهاجرت از تراشه‌های اینتل توضیحاتی را ارائه دهد. روی دعوتنامه‌ای که اپل برای توسعه‌دهندگان خود ارسال کرده یک کاراکتر میموجی در حال تماشای یک مک بوک نیمه باز است؛ این دقیقاً همین کاری است که سال گذشته کریگ فدریکی در حالی که توضیحاتی از اپل سیلیکون را ارائه می‌کرد، انجام می‌داد.

ما می‌دانیم اپل در حال کار روی اعمال انبوهی از به‌روزرسانی‌ها روی پلتفرم تراشه خود از جمله پردازنده‌هایی با ۳۲، ۱۶، ۱۲ و ۸ هسته قدرتمند (به همراه چهار هسته با راندمان بالا) هستند. البته بعید است اپل بخواهد توضیحات شفافی را در این مورد در WWDC 2021 ارائه کند.

هدست واقعیت ترکیبی اپل

در بالا از روی نشانه‌هایی که در دعوتنامه WWDC داشت گمانه‌زنی‌هایی کردیم. اما یکی دیگر از مواردی که برخی از تحلیلگران در مود آن صحبت می‌کنند، رونمایی از هدست واقعیت ترکیبی اپل است. هرچند ما بعید می‌دانیم این اتفاق رخ دهد. ما به خاطر عینکی که روی چشم‌های کاراکتر میموجی در این تصویر دعوتنامه وجود دارد و انعکاس همه چیز از صفحه مک بوک روی شیشه این عینک، چنین برداشتی داریم.

انتظارات از رویداد WWDC 2021

انتظارات از رویداد WWDC 2021

بر اساس شایعات اپل در حال کار روی یک عینک واقعیت افزوده است، اما بعید به نظر می‌رسد زودتر از سال ۲۰۲۳ آماده‌ی عرضه به بازار شود. اما آیا این کنفرانس می‌تواند گزینه خوبی برای ارائه توضیحاتی در مورد عینک AR اپل باشد؟

یک خبرنگار به نام مارک گورمن که سابقه خوبی در افشای اخبار شرکت اپل دارد، معتقد است که اپل هدست جدیدش را با خود به رویداد امسال خواهد آورد. البته با توجه به اینکه WWDC 2021 آنلاین برگزار می‌شود، ما نمی‌توانیم این هدست را از نزدیک آزمایش کنیم.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 9 =