اخبار اپل

همه آنچه از macOS 13 انتظار می‌رود شاهد آن باشیم

همه آنچه از macOS 13 انتظار می‌رود شاهد آن باشیم

رویداد WWDC 22 اپل امشب ساعت ۲۱:۳۰ به وقت کشورمان برگزار خواهد شد و در خلال آن، آخرین نسخه از پلتفرم‌های اپل به صورت رسمی معرفی می‌شود. یکی از گزینه‌های مورد انتظار، مک او اس ۱۳ است که در این مطلب، قصد داریم انتظارات از این سیستم عامل را با هم مرور کنیم؛ در ادامه مطلب با فراسیب همراه باشید…

یکی از محصولاتی که منتظر رونمایی از آن در کنفرانس WWDC 22 هستیم، مک او اس ۱۳ است که بر اساس انتظارات، با قابلیت‌ها و امکانات جدیدی از راه خواهد رسید. اما ابتدا باید ببینیم این سیستم عامل چه ویژگی‌هایی داشته و برای کدام یک از محصولات عرضه خواهد شد.

سیستم عامل macOS 13 چه زمانی عرضه می‌شود؟

مک او اس ۱۳

مک او اس ۱۳

همانطور که اشاره شد، امشب با برگزاری رویداد WWDC 22 رأس ساعت ۲۱:۳۰ به وقت کشورمان، این پلتفرم به صورت رسمی معرفی خواهد شد. این رویداد مانند سال گذشته، به صورت مجازی برگزار خواهد شد که می‌توانید‌ آن را به صورت آنلاین از وب سایت اپل یا کانال یوتیوب این شرکت مشاهده کنید. در کنار مک او اس، اپل از نسخه جدید پلتفرم‌های دیگر مانند آی او اس ۱۶، آیپد او اس ۱۶، واچ او اس ۹ و تی وی او اس ۱۶ نیز پرده برداری خواهد کرد.

برای کار کردن با macOS 13 باید تا فصل پاییز و عرضه مک‌های جدید منتظر بمانید. اما دمویی از این پلتفرم در رویداد یاد شده نمایش داده خواهد شد و به این ترتیب با امکانات و قابلیت‌های آن آشنا می‌شویم.

پلتفرم macOS 13 با چه نامی شناخته خواهد شد؟

ماموت، نام احتمالی در نظر گرفته شده برای مک او اس ۱۳

ماموت، نام احتمالی در نظر گرفته شده برای مک او اس ۱۳

در حال حاضر، macOS 13 میان مسئولان و توسعه دهندگان اپل با کد نام Rome شناسایی می‌شود، اما مطمئنا چنین اسمی برای آن در نظر گرفته نخواهد شد. در سال‌های اخیر، اپل از نام پارک‌های ایالت کالیفرنیا برای نامگذاری پلتفرم مک استفاده کرده است. در ماه دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) آقای Parker Ortolani از نویسندگان وب سایت 9to5Mac نظرات خود در مورد انتخاب نام ماموت برای مک او اس ۱۳ را به صورت زیر ارائه کرد:

ما در ماه ژوئن ۲۰۲۱ گزارش دادیم که اپل نام Mammoth را به عنوان محصول تجاری به ثبت رسانده است. همان زمان بود که اعلام کردیم اپل نام مانتری (Monterey) را برای نسخه جدید پلتفرم مک در نظر گرفته است که چنین اتفاقی در نهایت روی داد. از آن جا که ماموت آخرین اسمی است که در ایالت کالیفرنیا برای نامگذاری باقی مانده، لذا به نظر می‌رسد که مک او اس ۱۳ را باید با نام Mammoth به خاطر بسپاریم.

محصولات پشتیبانی کننده از مک او اس ۱۳

بنر گرافیکی دیوایس‌های پشتیبانی کننده از macOS 13

بنر گرافیکی دیوایس‌های پشتیبانی کننده از macOS 13

از آن جا که دو سال از مهاجرت اپل از چیپست اینتل به تراشه‌های اختصاصی سری M می‌گذرد، لذا انتظار می‌رود که این محصولات شانس آپگرید به مک او اس ۱۳ را به مرور از دست بدهند.

در این راستا مک‌های معرفی شده در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ احتمالا قابلیت آپگرید به ماموت را از دست خواهند داد. در حال حاضر، محصولات زیر از مک او اس مانتری پشتیبانی می‌کنند:

  • مک بوک‌های معرفی شده در سال ۲۰۱۵ و نسخه‌های بعد از آن
  • مک بوک ایرهای معرفی شده در سال ۲۰۱۵ و نسخه‌های بعد از آن
  • مک بوک پروهای معرفی شده در سال ۲۰۱۵ و نسخه‌های بعد از آن
  • مک مینی معرفی شده در اواخر سال ۲۰۱۴ و نسخه‌های بعد از آن
  • آیمک معرفی شده در اواخر سال ۲۰۱۵ و نسخه‌های بعد از آن
  • آیمک پرو معرفی شده در سال ۲۰۱۷ و نسخه‌های بعد از آن
  • مک پرو معرفی شده در اواخر سال ۲۰۱۳ و نسخه‌های بعد از آن
  • مک استودیو معرفی شده در سال ۲۰۲۲

قابلیت‌ها و امکانات جدید macOS 13

امکانات macOS 13

امکانات macOS 13

این پلتفرم مسلما بیش از پیش روی محصولات اپل که به تراشه Apple Silicon مجهز هستند، تمرکز خواهد کرد. به این ترتیب شاهد همکاری بیشتر و بهتر نرم افزار و سخت افزار خواهیم بود و از سوی دیگر، سیستم نوتیفیکیشن‌ها احتمالا دچار باز طراحی شده، امکان قرارگیری ویجت‌ها روی هر نقطه از صفحه هوم میسر خواهد شد و سیستم Universal Control هم نسبت به گذشته بهبود پیدا می‌کند.

آقای مارک گرمن خبرنگار بلومبرگ در آخرین اظهار نظر خود در مورد تغییرات مک او اس ماموت گزینه‌های زیر را اعلام کرد:

  • اپلیکیشن‌های باز طراحی شده
  • باز طراحی اپلیکیشن System Preferences برای سازگاری بیشتر با اپلیکیشن Settings در آی او اس
  • اضافه شدن امکانات بیشتر برای سازگاری بهتر با آيفون و اپل واچ
تصویر مکبوک پرو ۱۴ اینچی

تصویر مک بوک پرو ۱۴ اینچی

در کنار اضافه شدن امکانات و قابلیت‌های جدید، امیدواریم که ویژگی‌های تازه‌ای که به این پلتفرم راه پیدا می‌کند، زودتر از قبل در دسترس کاربران قرار گیرد. اگر به خاطر داشته باشید، سیستم Universal Control هنگام معرفی مک او اس مانتری به صورت دمو نمایش داده شد. اما اخیرا شاهد عرضه آن بودیم و با تمام این تفاسیر، هنوز در نسخه بتا به سر می‌برد.

شما به عنوان یکی از استفاده کنندگان از محصولات مبتنی بر سیستم عامل مک، نظرتان در مورد این تغییرات چیست؟ به نظر شما چه امکانات دیگری به این پلتفرم اضافه می‌شود و انتظار شما از مک او اس ماموت چیست؟

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مطلب چند ویژگی نرم افزاری مهم که احتمالا در WWDC 22 شاهد آن باشیم را نیز مطالعه کنید تا با آمادگی بیشتری پای کنفرانس امشب بنشینید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 16 =