اخبار اپل

همه آنچه از رویداد WWDC 2023 اپل انتظار داریم!

همه آنچه از رویداد WWDC 2023 اپل انتظار داریم!

رویداد WWDC 2023 پانزدهم خرداد ماه مصادف با پنجم ژوئن به صورت رسمی برگزار خواهد شد. اما آیا می‌دانید در این اتفاق بزرگ شاهد چه مواردی باید باشیم؟ در این مطلب انتظارات از این رویداد را با هم مرور خواهیم کرد…

هفته آینده اپل به صورت رسمی رویداد توسعه‌دهندگان خود در سال جاری میلادی با نام WWDC 2023 را برگزار خواهد کرد و در خلال آن، شاهد رونمایی از نسخه جدید سیستم عامل‌های آی او اس،‌ آیپد او اس،‌ مک او اس، واچ او اس و تی وی او اس خواهیم بود. همچنین شایعاتی در حوزه معرفی هدست واقعیت ترکیبی (مجازی و افزوده) و معرفی پلتفرم جدید xrOS هم به گوش می‌رسد.

تاریخ برگزاری رویداد WWDC 2023

دوشنبه ۵ ژوئن مصادف با ۱۵ خرداد ماه، اپل میزبان این اتفاق خواهد بود که رأس ساعت ۲۰:۳۰ به وقت کشور عزیزمان آغاز می‌شود. مانند هر سال، اپل در این رویداد از نسخه جدید سیستم عامل دستگاه‌های زیر رونمایی می‌کند:

  • آیفون
  • آیپد
  • مک
  • اپل واچ
  • اپل تی وی

پیش‌بینی می‌شود که مانند اتفاقات گذشت، این رویداد نیز به صورت از پیش ضبط شده برگزار شده و در خلال آن شاهد جلوه‌های بصری زیبایی از اپل پارک، مقر اصلی کمپانی Apple هم خواهیم بود.

بنر رویداد WWDC 2023

بنر رویداد WWDC 2023

اعضای حاضر در سالن استیو جابز، می‌توانند از امتیاز ارتباط با توسعه دهندگان دیگر و برخی مسئولان اپل برخوردار باشند. همچنین امکان بازدید از اپل پارک و شرکت در رویدادهای مخصوص توسعه‌دهندگان هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

در تاریخ ۵ ژوئن، اپل نام برندگان Apple Design Awards را نیز اعلام خواهد کرد که در حال حاضر، اسامی فینالیست‌ها مشخص شده است. عصر همان روز، اتفاقی در انتظار افراد حاضر در سالن خواهد بود که گفته اپل، هیچ یک از آن‌ها تمایلی به از دست دادن آن نخواهند داشت.

چگونه WWDC 23 را به صورت زنده تماشا کنیم؟

برای افرادی که توانایی یا استحقاق حضور در اپل پارک را ندارند، امکان مشاهده این رویداد به صورت آنلاین و زنده فراهم شده است. با استفاده از یکی از لینک‌های زیر، در موعد یاد شده می‌توانید کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل در سال ۲۰۲۳ را به صورت زنده تماشا کنید:

لوگوی احتمالی iOS 17

لوگوی احتمالی iOS 17

انتظارات از رویداد WWDC 2023

معرفی آی او اس ۱۷

به عنوان اولین و مهم‌ترین گزینه، کوپرتینویی‌ها به سراغ رونمایی از iOS 17 خواهند رفت. معرفی نسخه جدید به صورت هر ساله و در ماه ژوئن اتفاق می‌افتد و در ماه سپتامبر به همراه عرضه آیفون‌های جدید هم در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

از جمله قابلیت‌ها و امکانات جدید این پلتفرم که به صورت شایعه بیان شده،‌ می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد:

  • اپلیکیشن جدید در حوزه Journaling: بر اساس گزارش‌ها، این اپلیکیشن جدید ضمن ادغام با اپلیکیشن Find My، به صورت یکپارچه درآمده و یک پلتفرم هوشمند را ایجاد می‌کند که قابلیت‌های مختلفی مبتنی بر لوکیشن را در اختیار شما می‌گذارد.
  • حالت Smart Display جدید: اپل در آیفون ۱۴ پرو و نسخه پرو مکس از داینامیک آیلند و سیستم Always-on استفاده کرد و حالا در آی او اس ۱۷، شاهد استفاده بیشتر از این ویژگی در حالت افقی خواهیم بود که می‌تواند مربوط به نمایش رویدادهای تقویم، وضعیت آب و هوا و یا نوتیفیکیشن‌ها باشد.
  • قابلیت‌های جدید اپلیکیشن Health: در آی او اس ۱۷ شما احتمالاً می‌توانید احوالات روزانه خود را ضمن انجام فعالیت‌های ورزشی وارد کرده و پس از گذشت زمان دلخواه، آن‌ها را مرور کنید. همچنین احتمال می‌رود که ویژگی‌های بینایی مانند شماره چشم و مواردی از این قبیل را نیز بتوانید در نسخه جدید اپلیکیشن Health وارد نمایید.
  • استفاده از فروشگاه‌های نرم‌افزاری جانبی: در جواب فشار اتحادیه اروپا، اپل مجبور شده است تا امکان استفاده از فروشگاه‌های نرم‌افزاری جانبی و سوم شخص را به ساکنین کشورهای اروپایی بدهد. به این ترتیب برای دانلود اپلیکیشن‌ها دیگر محدود به اپ استور اپل نخواهید بود.
  • آپگرید شدن اپلیکیشن Wallet: بر اساس گزارش بلومبرگ، اپل در نظر دارد تا تغییرات جذابی روی اپلیکیشن ولت خود اعمال کند که متأسفانه اطلاعاتی در این حوزه در دسترس نیست.
  • قابلیت‌های AirPlay و SharePlay: بر اساس شایعات، اپل در حال کار روی بهبود SharePlay بوده و از سوی دیگر، ظاهرا قصد دارد تا قابلیت AirPlay را به مکان‌های دیگر از جمله هتل‌ها بیاورد.
لوگوی احتمالی iPadOS 17

لوگوی احتمالی iPadOS 17

معرفی iPadOS 17

برای دارندگان آیپد، نسخه جدید سیستم عامل این دستگاه ارائه خواهد شد. متأسفانه تا به حال هیچ اطلاعاتی در مورد این پلتفرم در رسانه‌های خبری انعکاس داده نشده است و تنها گزینه‌ای که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، گزارش بلومبرگ است که از اضافه شدن اپلیکیشن Health به این سیستم عامل حکایت دارد. اگر چنین اتفاقی روی دهد، برای نخستین بار خواهد بود که اپل اپلیکیشن سلامت خود را به آیپد آورده است.

از جمله دیگر تغییراتی که انتظار می رود، می‌توان به شخصی‌سازی صفحه لاک اسکرین (مانند آی او اس ۱۶) و اضافه شدن اپلیکیشن Journaling (که توضیحات آن در بخش آی او اس ۱۷ ارائه شد)، اشاره کرد.

لوگوی احتمالی macOS 14

لوگوی احتمالی macOS 14

نسخه جدید مک او اس ۱۴

مانند آیپد او اس ۱۷،‌ اطلاعاتی در مورد مک او اس ۱۴ و حتی نام اصلی آن هنوز مشخص نشده است و کوپرتینویی‌ها کاملا محافظه‌کارانه در این حوزه پیش می‌روند. اما می‌توان انتظار داشت اپلیکیشن‌هایی مانند Journaling و دسترسی به قابلیت‌های جدید Find My هم در این پلتفرم در دسترس کاربران قرار گیرند.

لوگوی احتمالی watchOS 10

لوگوی احتمالی watchOS 10

رونمایی از watchOS 10

به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های در نظر گرفته شده برای رویداد WWDC 2023، مسئولان اپل به سراغ معرفی جدیدترین نسخه سیستم عامل اپل واچ با نام watchOS 10 خواهند رفت. به گزارش رسانه‌های خبری و بر اساس بسیاری از شایعات، باید انتظار تغییرات بزرگی در این حوزه را داشته باشیم. طبق اعلام بلومبرگ و آقای مارک گرمن، می‌توانیم منتظر تغییراتی در رابط کاربری باشیم.

قسمت اعظم این تغییرات به اضافه شدن ویجت‌ها اختصاص پیدا می‌کند و ظاهرا مرکزیت و محوریت این پلتفرم را بر عهده خواهند گرفت. بر اساس شایعات، زبان طراحی جدید مانند widget stacks روی آیفون‌ها و آیپدها خواهد بود و به این ترتیب شما می‌توانید چند ویجت را به صورت همزمان در یک محل داشته باشید و بین آن‌ها اسکرول کنید.

ظاهرا اپل قصد دارد تا کاربرد دکمه Digital Crown را تغییر دهد. در حال حاضر با فشردن این دکمه، شما به صفحه هوم اپل واچ هدایت خواهید شد؛ اما در نسخه جدید پس از فشردن دکمه Digital Crown به قسمت جدید ویجت‌ها می‌روید.

در کنار ویجت‌ها، شاهد اضافه شدن برخی قابلیت‌های جدید آی او اس ۱۷ به این پلتفرم نیز خواهیم بود. به عنوان مثال می‌توان به امکان تخصیص حالت‌های روزمره در اپلیکیشن Health یا اضافه شدن اپلیکیشن Journaling و امکانات آن به واچ او اس ۱۰ اشاره کرد.

تی وی او اس ۱۷ و هوم پاد

در مورد tvOS 17 و HomePod متأسفانه هیچ خبری در دسترس نیست. باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی در این دو مورد رخ خواهد داد.

تصویر احتمالی مک بوک ایر ۱۵ اینچ در کنار مک بوک پرو ۱۶ اینچ

تصویر احتمالی مک بوک ایر ۱۵ اینچ در کنار مک بوک پرو ۱۶ اینچ

مک بوک ایر ۱۵ اینچ

در راستای معرفی یک دستگاه جدید، احتمالا شاهد رونمایی از مک بوک ایر ۱۵ اینچی خواهیم بود. در حال حاضر، مک بوک ایر تنها در نسخه ۱۳.۶ اینچی در بازار یافت می‌شود و این برای اولین بار خواهد بود که اپل نمایشگری به این بزرگی را به مک بوک ایر اختصاص خواهد داد.

بر اساس اعلام بلومبرگ، رزولوشن این دستگاه با مک بوک پرو ۱۴ اینچی برابری خواهد کرد؛ البته به دلیل کاهش هزینه‌ها، مطمئنا میزان روشنایی آن به گرد پای نسخه ۱۴ اینچی نخواهد رسید.

تراشه M2 به عنوان قلب تپنده این دستگاه ایفای نقش خواهد کرد و به این ترتیب، در حوزه پردازش با سایر محصولات مجهز به این چیپست برابری خواهد کرد.

از نظر قیمت، هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست، اما از آن جا که نسخه ۱۴ و ۱۶ اینچی در نسخه پایه با اختلاف قیمت ۵۰۰ دلاری همراه هستند، لذا می‌توان حداکثر انتظار اختلاف قیمت ۵۰۰ دلاری با مدل ۱۳ اینچی را انتظار داشت و به این ترتیب باید منتظر قیمتی حول و حوش ۱۷۹۹ دلار باشیم.

تصویر تیم کوک با بکگراند هدست Reality Pro

تصویر تیم کوک با بکگراند هدست Reality Pro

هدست Reality Pro و پلتفرم xrOS

به عنوان آخرین گزینه، به سراغ هدست واقعیت ترکیبی اپل می‌رویم که مخلوطی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خواهد بود. این محصولات چندین سال است که شایعات مختلف پیرامون آن مطرح می‌شود و حالا به نظر می‌رسد که همه طرفداران و اهالی دنیای تکنولوژی، منتظر آن هستند.

این گجت یک محصول پریمیوم است که طبق شایعات، از حداقل قیمت ۳۰۰۰ دلاری برخوردار خواهد بود. هدست واقعیت ترکیبی اپل از سه نمایشگر برخوردار خواهد بود که دو نمایشگر با پنل میکرو ال ای دی و رزولوشن 4K همراه هستند. خلاصه که کوپرتینویی‌ها برای این محصول سنگ تمام گذاشته و از بهترین گزینه‌های موجود استفاده کرده‌اند. البته نسخه ارزان قیمت آن نیز در دست توسعه است و احتمالا اواخر سال آینده میلادی یا سال ۲۰۲۵ می‌توانیم منتظر آن باشیم.

این دیوایس احتمالا با سیستم عاملی با نام xrOS همراه خواهد بود که مختصر شده عبارت Extended Reality است. در حوزه نرم‌افزاری، قابلیت‌های بسیاری از جمله فیس تایم، گیمینگ و توانایی ساخت اتاق یا دنیای مجازی در دسترس شما خواهد بود.

هدست Reality Pro که در رویداد WWDC 2023 احتمالا شاهد معرفی آن خواهیم بود، امکان سوییچ کردن بین حالت AR و VR را خواهد داشت که این موضوع، کاملا وابسته به پلتفرم xrOS است. این کار از طریق دکمه‌ای مانند Digital Crown که روی اپل واچ شاهد آن بودیم، امکان‌پذیر می‌شود.

انتظارات از رویداد WWDC 2023 اپل

انتظارات از رویداد WWDC 2023 اپل

جمع بندی

همان طور که در این مطلب خواندید، رویداد WWDC 2023 یک اتفاق بسیار جذاب و هیجان‌انگیز خواهد بود و نسخه جدید سیستم عامل‌ها در آن به صورت رسمی معرفی و در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت.

ما در فراسیب، مطالب مربوط به این رویداد بزرگ را پوشش خواهیم داد. پس فراموش نکنید دوشنبه ۱۵ خرداد ماه با ما همراه باشید. منتظرتان خواهیم بود.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =