نقد و بررسی

معرفی بهترین پلتفرم های آموزش آنلاین با مدارک معتبر

معرفی بهترین پلتفرم های آموزش آنلاین با مدارک معتبر

این روزها در هر کجای این دنیای پهناور که زندگی کنید دیگر برای آموزش و یادگیری یک مهارت جدید و حتی بالا بردن دانش فعلی خود مشکلی نخواید داشت. با پیشرفت تکنولوژی و وجود پلتفرم‌های آموزش آنلاین مختلف برای یادگیری، افراد زیادی از کشورهای مختلف و حتی مناطق دورافتاده به فکر کسب یک مهارت جدید یا بالاتر بردن سطح دانش خود هستند.

یکی از بزرگترین مزایای پلتفرم‌های آموزش آنلاین دسترس پذیری بالای آن‌ها است و شما می‌توانید از هر کجای دنیا به کسب دانش به‌صورت آنلاین بپردازید. این مزیت یک گزینه عالی برای افرادی است که دارای برنامه‌های کاری شلوغ هستند و نمی‌توانند به‌صورت حضوری به دانشگاه یا آموزشگاه رفته و حتی مناسب افرادی است که در مناطق دور افتاده زندگی می‌کنند.

بسیاری از دوره‌های آنلاین دارای انجمن‌های بحث و گفتگو بوده که می‌توانید در آن با سایر دانشجویان و اساتید تعامل داشته باشید و به رفع مشکلات خود در حل تمرینات بپردازید. در این‌جا به معرفی پنج سایت معتبر و معروف در زمینه آموزش و یادگیری به صورت آنلاین پرداخته‌ایم تا اگر به‌دنبال یک روش راحت و قابل دسترس در همه‌جا برای یادگیری مهارت‌های جدید هستید؛ بتوانید تصمیم قابل قبولی برای خود بگیرید.

1. اسکیل شیر | Skillshare

اسکیل شیر

اسکیل شیر

اسکیل شیر جز یکی از بهترین پلتفرم‌های آموزش آنلاین است که تعداد بسیار زیادی دوره در موضوعات مختلف از جمله دوره‌های انیمیشن سازی، طراحی گرافیک، عکاسی، دوره‌های پرطرفدار UI/UX و مهارت نوشتن خلاقانه را ارائه می‌دهد. دوره‌ها توسط اساتید با تجربه تدریس می‌شوند و شامل یک جامعه کاربری پرجنب و جوش از افراد هستند که با یکدیگر در ارتباط بوده و کارهای خود را به اشتراک می‌گذارند. اسکیل شیر یک منبع قابل اطمینان برای هر فردی است که قصد یادگیری مهارت‌های جدید یا ارتقا سطح دانش فعلی خود در زمینه‌ای خاص را دارد.

Skillshare برای برخی از دوره‌های خود گواهینامه‌های آنلاین ارائه می‌دهد. این گواهینامه‌ها می‌توانند راهی عالی برای نشان دادن مهارت‌های شما به کارفرمایان یا مشتریان بالقوه باشند. طریقه دریافت آن‌ها نیز به این صورت است که باید یک دوره را به‌صورت کامل به اتمام برسانید و در نهایت بتوانید از پس ارزیابی آن دوره بر بیاید و آن‌را پاس کنید.

اسکیل شیر

برای استفاده از تمامی امکانات Skillshare و دریافت گواهینامه، تهیه اشتراک پریمیوم Skillshare را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین می‌توانید فیلم‌های هر دوره را برای دیدن به‌صورت آفلاین دانلود کرده و بدون نیاز به اینترنت از آن‌ها استفاده کنید.

2. کدکادمی | Codecademy

کدکدمی

کدکدمی

اگر به‌دنبال مهارت و هنر برنامه نویسی هستید، کدکادمی یا همان کدآکادمی یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های آنلاین است که در سال 2011 تاسیس شده و آموزش‌های کد نویسی تعاملی را به کاربران ارائه می‌دهد. با Codecademy می‌توانید صرف نظر از سطح دانش خود به یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید یا بالا بردن تسلط خود در یکی از زبان‌ها بپردازید. این پلتفرم آنلاین آموزش‌هایی در مورد انواع زبان‌های برنامه‌نویسی، از جمله پایتون، جاوا، جاوا اسکریپت و ++C را ارائه می‌دهد. همچنین آموزش‌هایی در مورد توسعه وب، داده‌ کاوی و حتی بازی‌سازی نیز در این وبسایت پیدا می‌شود.

کدکدمی با شرکت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت و آمازون برای ارائه آموزش کد نویسی به کارمندان خود همکاری کرده و در نیویورک تایمز (The New York Times)، وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) و وایرد (Wired) نیز معرفی شده است. همین امر باعث شده که این وبسایت به یکی از بهترین پلتفرم‌های آموزش آنلاین در زمینه برنامه نویسی تبدیل شود و دارای بیش از 40 میلیون کاربر در سراسر جهان باشد.

این وبسایت دارای انجمن‌های گفتگو است که می‌توانید در آن به تعامل با دیگران پرداخته و سوالات خود را در زمینه برنامه نویسی مطرح کنید تا دیگران به کمک شما بیایند. همچنین می‌توانید در چالش‌های کد نویسی که برای آزمایش سطح مهارت‌های شما در نظر گرفته شده شرکت کنید و خود را به چالش بکشید.

محیط Codecademy

محیط Codecademy

کدکادمی سه سطح اشتراک دارد: پایه، پلاس و حرفه‌ای.

  • سطح اشتراک پایه: این سطح رایگان است و به شما دسترسی محدود به تعدادی از دوره‌ها را می‌دهد. شما می‌توانید اصول کدنویسی را بیاموزید؛ اما به تمام محتوا یا ویژگی‌های codecademy دسترسی نخواهید داشت.
  • سطح اشتراک پلاس: این سطح به شما دسترسی به همه دوره‌های Codecademy و ویژگی‌های آن، از جمله دسترسی آفلاین، آزمون‌های رتبه‌بندی شده و قابلیت دریافت گواهینامه را می‌دهد.
  • سطح اشتراک حرفه‌ای: همه چیز را که طرح پلاس ارائه می‌دهد را شامل می‌شود به‌علاوه راهنمای انتخاب شغلی، و پیشنهاد دادن کار برای شما.

اگر به‌صورت جدی می‌خواهید در یکی از بهترین پلتفرم‌های آموزش آنلاین به یادگیری زبان‌های برنامه نویسی بپردازید؛ بهتر است که سطح پلاس یا حرفه‌‌ای را برای خود تهیه کنید. این سطح‌ها به شما دسترسی به تمام محتوا و ویژگی‌های codecademy را می‌دهند تا بتوانید سریع‌تر یاد بگیرید و به یک برنامه‌ نویس ماهر تبدیل شوید. برای خرید اشتراک کدکادمی به فروشگاه فراسیب مراجعه کنید.

3. لینکداین لرنینگ | Linkedin Learning

لینکدین لرنینگ

لینکدین لرنینگ

LinkedIn Learning یک پلتفرم یادگیری آنلاین است که دوره‌های ویدیویی آنلاین را توسط کارشناسان با تجربه هر صنعت برگزار می‌کند. دوره‌ها شامل برنامه نویسی، داده کاوی، امنیت سایبری، عکاسی، ویرایش فیلم، بازاریابی، فروش و مالی، مهارت‌های کسب‌وکار و دوره‌های متنوع دیگر است. اگر از آن دسته از افرادی باشید که تجربه یادگیری از پلتفرم‌های قدیمی‌تر مانند لیندا را دارند، باید عرض کنم که این پلتفرم دیگر وجود ندارد و با مجموعه لینکداین ترکیب شده و در نهایت LinkedIn Learning به‌جود آمده است.

لینکدین لرنینگ جز پلتفرم‌های آموزش آنلاین بسیار معتبر است که دارای ویژگی‌های ارزشمندی هم است که در زیر به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

  • Certificates: این پلتفرم قابلیتی را برای شما به‌وجود آورده است تا با گذراندن دوره‌ها بتوانید در پایان آن یک گواهینامه دریافت کنید و دانش خود را به کارفرما اثبات کنید. این گواهینامه‌ها توسط کارفرمایان در سراسر جهان شناخته شده هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا از رقبای خود متمایز شوید.
  • Transcripts: این امکان را به شما می‌دهد که همراه با محتوای صوتی یا ویدیویی، متن آن‌را هم بخوانید و هرکجا که نیاز به جستجوی یک موضوع خاص داشتید، به‌راحتی بدون نیاز به دیدن یا شنیدن دوباره محتوای ویدیویی و صوتی آن‌را پیدا کرده و به مرور مطالب بپردازید. 
  • Quizzes: وجود کوییزهای مختلف راهی عالی برای آزمایش دانش و پیشرفت شما است. LinkedIn Learning برای اکثر دوره‌ها کوییزهای متنوعی ارائه می‌دهد و شما می‌توانید با انجام آن‌ها، مشکلات خود در موضوعات مختلف آن دوره که نیاز به تمرین بیشتری دارند را پیدا کرده و برطرفشان کنید.
  • Flashcards: راهی عالی برای به خاطر سپردن مفاهیم کلیدی از یک دوره است. برای اکثر دوره‌ها فلش کارت‌هایی در نظر گرفته شده که شما با مرور آن‌ها می‌توانید سریع‌تر یک موضوع خاص را به‌خاطر بسپارید. همچنین می‌توانید فلش کارت شخصی سازی شده‌ای برای یک موضوع خاص بسازید.
  • Learning paths: اگر می‌خواهید یک موضوع جدیدی را یاد بگیرید، می‌توانید به نقشه راهی که لینکدین لرنینگ به‌عنوان یکی از بهترین پلتفرم‌های آموزش آنلاین با دانش لازم در هر رشته‌ای برای شما آماده کرده؛ بسنده کنید و با خیال راحت مسیر جدیدی را در پیش بگیرید.
  • Community: جامعه LinkedIn Learning یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط با سایر کاربران است. شما می‌توانید سوالات خود را بپرسید و از افراد دیگر برای حل مشکلات احتمالی خود کمک بگیرید؛ و همین‌طور اگر می‌توانید به بقیه کاربران نیز کمک کنید.

اینها فقط برخی از ویژگی‌هایی هستند که این پلتفرم را به یکی از بهترین بسترها برای یادگیری تبدیل کرده است.

محیط Linkedin

محیط Linkedin

LinkedIn Learning دو سطح اشتراک فردی و شرکتی را ارائه می‌دهد. اگر به‌تنهایی قصد شروع یک دوره را دارید پیشنهاد ما خرید طرح فردی اشتراک Linkedin Learning است. اما اگر دارای کسب و کار هستید و می‌خواهید چندین کارمند خود را در جهت پیشرفت و بهبود سطح مجموعه خود به یادگیری تشویق کنید، سطح شرکتی برای شما در نظر گرفته شده است.

4. مستر کلاس | Masterclass

اشتراک MasterClass

اشتراک MasterClass

MasterClass که در سال 2014 تاسیس شد، یک پلتفرم آموزش آنلاین است که دوره‌های ویدیویی در زمینه‌های متنوع از جمله نویسندگی، بازیگری، موسیقی، ورزش و آشپزی را توسط موفق‌ترین متخصصان هر حوزه مانند گوردون رمزی (سرآشپز محبوب بریتانیایی)، مارتین اسکورسیزی (کارگردان خوش‌نام سینما) و سرنا ویلیامز (یکی از بهترین بازیکنان تنیس) ارائه می‌دهد. این دوره‌ها معمولا بین 10 تا 15 ساعت طول می‌کشند و شامل درس‌های ویدیویی، transcripts ها و تمرینات تعاملی می‌شوند. شیوه تدریس و استفاده از روش‌های مختلف آموزشی در کنار برترین اساتید هر حوزه باعث شده که مستر کلاس بیش از 1 میلیون مشترک در کشورهای مختلف جهان داشته باشد و به یکی از برترین پلتفرم‌های آموزش آنلاین تبدیل شود.

با این‌که Masterclass برای به اتمام رساندن دوره‌ها گواهینامه خاصی را ارائه نمی‌دهد اما برای اثبات گذراندن یک دوره به‌صورت کامل؛ ایمیلی را به کاربر مورد نظر ارسال نموده و در آن متنی مبنی بر گذراندن آن دوره خاص را می‌نویسد. دوره‌های این پلتفرم دارای تمرینات متنوعی است که باعث به چالش کشیدن و در نهایت بالا بردن سطح شما می‌شود.

مستر کلاس

شما می‌توانید دوره‌های مستر کلاس را در هر نوع دستگاهی مانند تلفن‌های همراه هوشمند، کامپیوترها، تبلت‌ها و تلویزیون‌های هوشمند به صورت آنلاین و آفلاین تماشا کنید.

اگر علاقه‌مند به یادگیری از بهترین‌های جهان هستید، توصیه می‌کنیم Masterclass و اشتراک مسترکلاس را مورد بررسی خود قرار دهید.

5. کورسرا | Coursera

معرفی Coursera

معرفی Coursera

Coursera یک پلتفرم یادگیری آنلاین است که در سال 2012 توسط دو پروفسور علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد، اندرو انگ (Andrew Ng) و دافنه کلر (Daphne Koller) تاسیس شد. این پلتفرم دوره‌ها و مدارک تحصیلی را از دانشگاه‌ها و شرکت‌های برتر جهان ارائه می‌دهد.

دوره‌های کورسرا توسط اساتید دانشگاه‌های برتر دنیا مانند استنفورد و پرینستون تدریس می‌شوند و معمولا به‌صورت خودآموز هستند. اما شما می‌بایستی تمرین‌های خود را تا یک زمان مشخص انجام داده تا به بهبود سطح خود کمک کنید. همچنین این پلتفرم پروژه‌هایی را ارائه می‌دهد که شامل تمرینات عملی می‌شوند و دانشجویان می‌توانند مهارت‌هایی که در طول دوره‌ها می‌آموزند را در آن‌ها به کار بگیرند.

Coursera رشته‌های مختلفی از جمله علوم داده، علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات، علوم اجتماعی، هنر و علوم انسانی، توسعه فردی، حوزه سلامت، علوم فیزیک و ریاضیات را پوشش می‌دهد. این حجم از دوره‌های مختلف از یک سو و شیوه آموزش توسط اساتید مجرب از سوی دیگر، باعث شده که این پلتفرم در سراسر دنیا بیشتر از 117 میلیون کاربر ثبت‌نام شده برای خود داشته باشد.

علاوه بر دوره‌های فردی، کورسرا به عنوان یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های آموزش آنلاین مجموعه‌ای از دوره‌های مرتبط را ارائه می‌دهد که در یادگیری شما بسیار تاثیرگذار بوده و در نهایت با گذراندن آن‌ها می‌توانید گواهینامه تکمیلی دریافت کنید. این دوره‌ها یک روش عالی برای یادگیری یک مهارت جدید یا پیشرفت در شغل فعلی شما است.

یکی از ویژگی‌های بارز اشتراک Coursera خدمات پشتیبانی مختلفی است که برای کمک به دانشجوها در نظر گرفته است. در انجمن‌های فعال آنلاین این پلتفرم شما می‌توانید سوالات خود را بپرسید و از افرادی که همان دوره را در حال گذراندن هستند، مشاوره بگیرید. اگر در موضوع خاصی از دوره مورد نظر دچار مشکل شدید، می‌توانید از مدرسان همان دوره کمک گرفته و درک مطلب خود را بالا ببرید. همچنین می‌توانید از منتورهای دوره که از دانشجوهای با تجربه به‌حساب می‌آیند، راهنمایی و پشتیبانی بگیرید؛ و در نهایت می‌توانید با خدمات مشاوره شغلی که این وبسایت آموزشی آنلاین برای شما در نظر گرفته، رزومه خود را به‌همراه یک انگیزه‌نامه درست و حسابی بنویسید.

کورسرا

Coursera که یکی از بهترین پلتفرم‌های آموزش آنلاین در دنیا به‌حساب می‌آید، انواع مختلفی از سطح‌های اشتراکی را ارائه می‌دهد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

  • کورسرا پلاس: این سطح اشتراک یکی از محبوب‌ترین‌های این پلتفرم به‌حساب می‌آید. در اشتراک کورسرا پلاس سطح شما دسترسی نامحدود به بیش از 90 درصد از دوره‌های موجود در کورسرا را خواهید داشت که می‌توان به مجموعه دوره‌ها، دریافت گواهینامه‌های حرفه‌ای و پروژه‌های سازمان‌دهی شده، اشاره کرد.
  • کورسرا برای کسب‌وکارها: این سطح اشتراک برای مشاغل و سازمان‌ها طراحی شده است و به شما دسترسی به کتابخانه‌ای گزینش شده از دوره‌هایی را می‌دهد که با نیازهای تجاری شما مرتبط هستند. همچنین شما دسترسی به مشاهده روند پیشرفت در دوره و مدیریت حساب‌های کاربری را دارید.
  • کورسرا برای دانشجویان: این سطح اشتراک برای دانشگاه‌ها و کالج‌ها طراحی شده است و به شما دسترسی به کتابخانه‌ای گزینش شده از دوره‌هایی را می‌دهد که با برنامه درسی شما مرتبط هستند. همانند سطح قبل نیز شما می‌توانید روند پیشرفت را مشاهده کرده و حساب‌های کاربری را مدیریت کنید.

اگر به دنبال یک روش عالی برای یادگیری مهارت‌های جدید یا پیشرفت در شغل خود هستید، کورسرا می‌تواند یکی از گزینه‌های انتخابی شما باشد.

با نهایت دقت انتخاب کنید!

همان‌طور که مشاهده کردید، پلتفرم‌های آموزش آنلاین اکثرا از یک سری قوانین و مقررات خاص در جهت بهبود آموزش و یادگیری درست دانشجو پیروی می‌کنند. هر کدام از این پلتفرم‌ها دارای رشته‌های آموزشی خاص خود هستند و شما می‌توانید برای یادگیری یک دانش جدید یا پیشرفت دانش فعلی خود بر اساس نیاز، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

اما همیشه در نظر داشته باشید که گذراندن یک دوره خاص به تنهایی باعث نمی‌شود که شما در آن رشته حرفه‌ای شوید. این تلاش و کوشش خود شما است که باعث می‌شود با حل تمرین‌های مختلف و به چالش کشیدن خودتان در کنار گذراندن این دوره‌ها، به یک فرد حرفه‌ای تبدیل شوید تا بتوانید بدون هیچ مشکلی از پس مصاحبه‌های کاری تخصصی بربیایید یا بتوانید ارتقا شغلی بگیرید. پس اول تهیه دوره مورد نظر و سپس در کنار آن تمرین، تمرین و تمرین. 

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 17 =