آپدیت های نرم افزاری, اخبار, اخبار اپل

مک او اس بیگ سر معرفی و رونمایی شد؛ همه چیز درباره macOS Big Sur

اپل در کنفرانس WWDC 2020 علاوه بر نسخه های جدید سیستم عامل آیفون و آیپد، از آپدیت بعدی مک او اس تحت عنوان مک او اس بیگ سر – macOS Big Sur رونمایی کرد. در این مطلب می‌خواهیم مهم‌ترین قابلیت ‌های جدید معرفی شده برای سیستم عامل مک به همراه تاریخ عرضه و لیست دستگاه هایی که از این آپدیت پشتیبانی می‌کنند را در فراسیب بررسی کنیم.

در رویداد آنلاین شب گذشته‌ی اپل، جدیدترین ورژن سیستم عامل مک با نام مک او اس بیگ سر توسط مدیران این برند کوپرتینویی معرفی شد. نام‌گذاری این نسخه از مک بر اساس یک خط ساحلی معروف در کالیفرنیا مرکزی و در جنوب محدوده خلیج سانفرانسیسکو انجام گرفته است. این نسخه که احتمالا از لحاظ عددی مک او اس ۱۱ یا مک او اس ۱۰.۱۶ نام گرفته خواهد شد. از حیث تغییرات ظاهری سبک طراحی نسبتاًجدیدی را برای مک به ارمغان می‌آورد و حالا بیش از گذشته شاهد نزدیک‌تر شدن زبان طراحی سیستم عامل مک به پلتفرم‌های نرم افزاری آیفون و آیپد هستیم.

رابط کاربری جدید در سیستم عامل مک او اس بیگ سر

مک او اس بیگ سر - macOS Big Sur

مک او اس بیگ سر – macOS Big Sur

مهم ترین جنبه تغییرات در پلتفرم نرم افزاری جدید مک، تغییرات رابط کاربری آن از حیث ظاهری است. حالا المان‌های رابط کاربری دارای شفافیت بالاتر، انحنای بیشتر در گوشه‌ها، فضای بیشتر برای نمایش محتوا به جای منو‌ها و تنظیمات خسته‌کننده خواهد بود و می‌‌توان گفت که ظاهر آن دقیقا همان ویژگی‌هایی که آی او اس ۱۴ بر روی آیفون و آیپد او اس ۱۴ بر روی آیپد انجام می‌دهد را به ارمغان می‌آورد.

مک او اس بیگ سر - macOS Big Sur

مک او اس بیگ سر – macOS Big Sur

شدت روشنایی در المان‌های رابط کاربری مک در ورژن مک او اس بیگ سر بیشتر از گذشته شده و البته برای آنهایی که طرفدار این سفیدی بیش از حد نیستند نیز استفاده از قابلیت دارک مود در دسترس خواهد بود. با اضافه شدن پشتیبانی از ویجت‌ها، سمبل‌های به اشتراک‌گذاری‌شده، کنترل سنتر جدید، دسته‌بندی نوتیفیکیشن‌ها به طور خودکار و البته نحوه گرد شدن گوشه آیکون‌های اپلیکیشن‌ها (که طراحی آنها نیز تغییر کرده است) حالا بیش از همیشه شاهد هماهنگی بین پلتفرم های نرم افزاری مختلف اپل هستیم.

مک او اس بیگ سر - macOS Big Sur

مک او اس بیگ سر – macOS Big Sur

کنترل سنتر به مک او اس بیگ سر اضافه خواهد شد

مک او اس بیگ سر - macOS Big Sur

مک او اس بیگ سر – macOS Big Sur

افکت‌های صوتی موقع باز و بسته کردن اپلیکیشن‌ها، حذف کردن فایل‌ها و دیگر قسمت‌های رابط کاربری در این نسخه جذاب‌تر از گذشته شده‌اند، اما قطعا مهمترین تغییر رابط کاربری سیستم عامل مک او اس Big Sur به اضافه شدن بخش کنترل سنتر به ‌آن برمی‌گردد. این گزینه‌ی جدید که در منوی بالای صفحه به نمایش درمی‌آید، درست مشابه آی او اس و آیپد او اس به کاربران اجازه می‌دهد که به مهمترین تنظیمات از جمله تنظیمات وای فای، بلوتوث، میزان روشنایی نمایشگر، شدت بلندی صدا و حالت‌هایی نظیر ایر پلی برای نمایشگر دسترسی داشته باشند.

کاربران قادر خواهند بود این قسمت را طبق سلیقه خود ویرایش کرده و بخش‌های مختلف آن را به طور جداگانه وارد منوی بالای صفحه کنند. همچنین همانطور که در تصاویر می‌بینید، نوار منوی بالای صفحه حالا شفاف‌تر از گذشته شده و رنگ آن هماهنگ با تصویر پس زمینه انتخاب خواهد شد. همچنین نوار مربوط به تغییر میزان صدا و شدت روشنایی نمایشگر نیز بزرگتر از قبل شده و به دلیل حالت گرافیکی جدید آن احتمالا استفاده از آن راحت‌تر از گذشته انجام خواهد گفرت.

اجرای اپلیکیشن‌های آی او اس و آیپد او اس در macOS Big Sur

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب سیستم عامل جدید مک این است که اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های آی او اس و آیپد او اس را به طور مستقیم داخل دسکتاپ مک اجرا کنید. بنابراین شما می‌توانید به اپلیکیشن‌های مورد علاقه خودتان که پیش از این تنها بر روی آیفون قابل اجرا بودند، بر روی دسکتاپ نیز دسترسی داشته باشید. احتمالا این قابلیت مربوط به استفاده از پردازنده‌های اختصاصی اپل با معماری مبتنی بر ARM بر روی مک های جدید می‌شود که در کنفرانس دیشب نیز به طور ویژه‌‌ای به آن پرداخته شد.

حالا باید دید آیا این قابلیت برای پردازنده‌های اینتل نیز قابل استفاده خواهد بود یا خیر.

تغییر طراحی در رابط کاربری نوتیفیکیشن سنتر

مک او اس بیگ سر - macOS Big Sur

مک او اس بیگ سر – macOS Big Sur

قسمت دریافت نوتیفیکیشن‌ها حالا بسیار شبیه به آی او اس شده و کارت‌های مربوط به اپلیکیشن‌های مختلف به صورت جداگانه به نمایش در‌می‌آید. اما اگر چند نوتیفیکیشن از یک اپلیکیشن یکسان دریافت کنید، کارت‌های آنها به صورت گروه‌بندی شده به نمایش در‌می‌آیند تا امکان حذف یا مشاهده آنها راحت‌تر از گذشته باشد. همچنین امکان تعامل با این نوتیفیکیشن‌ها نیز بیشتر از گذشته شده و البته امکان نمایش ویجت‌های مختلف درست مشابه آی او اس در سایزهای متفاوت در زیر قسمت نوتیفیکشن‌ها، وجود خواهد داشت.

قابلیت های جدید برای مرورگر سافاری در مک او اس Big Sur

مک او اس بیگ سر - macOS Big Sur

مک او اس بیگ سر – macOS Big Sur

یکی از ویژگی‌های جالب اضافه شده به مرورگر سافاری این است که حالا شما می‌توانید تصویر صفحه آغازین نرم افزار را تغییر دهید و دیگر لازم نیست که از همان صفحه تک‌رنگ تکراری استفاده کنید. همچنین نمایش آیکون وب سایت ‌های مورد علاقه در این قسمت دچار تغییر شده، سرعت کلی مرورگر بالاتر رفته است و از حیث مصرف باتری نیز حالا سافاری انرژی کمتری مصرف خواهد کرد.

مک او اس بیگ سر - macOS Big Sur

مک او اس بیگ سر – macOS Big Sur

یک ویژگی جدید از حیث قابلیت‌های امنیتی نیز به این مرورگر اضافه شده تا حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران بهتر از نسخه‌های گذشته انجام شود. همچنین امکان ترجمه به زبان‌های مختلف حالا به مرورگر سافاری در مک او اس بیگ سر اضافه شده که به شما اجازه می‌دهد به طور خودکار و در یک چشم به هم زدن، متون به زبان‌های مختلف داخل صفحات وب را ترجمه کنید.

تغییرات بزرگ در نرم افزار پیام رسان مک

مک او اس بیگ سر - macOS Big Sur

مک او اس بیگ سر – macOS Big Sur

سرانجام پس از ماه‌ها انتظار حالا نرم افزار Messages بر روی مک نیز قابلیت‌هایی که پیش از این تنها در اختیار کاربران آیفون و آیپد بودند را دریافت خواهد کرد. مهمترین این موارد به پشتیبانی از انیمیشن‌های مموجی و قابلیت گیف پیکر برای ارسال گیف بر‌می‌گردد، همچنین درست مشابه آی او اس ۱۴ و آیپد او اس ۱۴ حالا در نرم افزار پیام رسانی مک نیز قادر به پین کردن مکالمات خواهید بود.

مک او اس بیگ سر - macOS Big Sur

مک او اس بیگ سر – macOS Big Sur

بهبودهای ظاهری در مکالمات گروهی و جستجوی بهتر و دقیق‌تر در میان پیام‌ها از جمله ویژگی‌های جدید آپدیت Messages در مک او اس Big Sur است.

مک او اس بیگ سر - macOS Big Sur

مک او اس بیگ سر – macOS Big Sur

برنامه‌ریزی دقیق‌تر در اپلیکیشن نقشه

مک او اس بیگ سر - macOS Big Sur

مک او اس بیگ سر – macOS Big Sur

نرم افزار نقشه یابی در ورژن جدید سیستم عامل مک علاوه بر تغییرات ظاهری حالا به شما اجازه می‌دهد که از طریق گزینه راهنما (Guides) بتوانید از منابع محبوب سفریابی در جهان، اطلاعات مربوط به مراکز دیدنی، خدماتی و توریستی را دریافت کنید. همچنین شما می‌توانید راهنمای مسیریابی و گردشگری خود را نیز در این نرم افزار ایجاد کنید و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

قابلیت‌های امنیتی ورژن جدید سیستم عامل مک

مک او اس بیگ سر - macOS Big Sur

مک او اس بیگ سر – macOS Big Sur

از حیث حفاظت از حریم خصوصی کاربران، اپل تلاش زیادی را بر روی مک او اس Big Sur قرار داده است و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نسخه این است که حالا در مرورگر سافاری می‌توانید درخواست‌های وب سایت های مختلف برای ردیابی اطلاعات شما را مشاهده کنید. همچنین در قسمت مربوط به اطلاعات اپلیکیشن ها در اپ استور مک شما قادر خواهید بود جزئیات بیشتری درباره این که نرم افزارهای مختلف چه درخواست‌هایی را از سیستم عامل شما انجام می‌دهند و به چه مواردی دسترسی خواهند داشت، مشاهده کنید.

همچنین یک سیستم احراز هویت رمزگذاری‌شده‌ی جدید نیز در مک او اس Big Sur وجود دارد که از نفوذ به هسته سیستم عامل جلوگیری می‌کند.

مک او اس ۱۱ یا مک او اس ۱۰.۱۶ ؟

یکی از سوال‌های اصلی کاربران این است که نام‌گذاری این ورژن به چه صورت انجام خواهد شد. با وجود این که در کنفرانس توسعه دهندگان اپل در شب گذشته یک اسکرین شات از ورژن جدید تحت عنوان مک او اس ۱۱ به نمایش درآمد، اما طبق اطلاعات نسخه‌های بتای مخصوص توسعه دهندگان، این ورژن مک او اس ۱۰.۱۶ نام گرفته است. البته احتمال دارد که اپل سرانجام در نسخه نهایی نام مک او اس ۱۱ را برای این ورژن انتخاب کند، اما در حال حاضر هنوز چیزی مشخص نیست.

تاریخ عرضه و دستگاه های پشتیبانی کننده از مک او اس Big Sur

مک او اس بیگ سر - macOS Big Sur

مک او اس بیگ سر – macOS Big Sur

طبق معمول روال چند سال گذشته‌ی اپل، این ورژن نیز در فصل پاییز به طور عمومی رونمایی خواهد شد و کاربران می‌توانند آن را در کنار نسخه نهایی آی او اس ۱۴ برای آیفون و آیپد او اس ۱۴ برای تبلت های اپل دریافت کنند. در حال حاضر تنها کاربرانی که دارای حساب کاربری اپل دولوپرز باشند می‌توانند این نسخه را آزمایش کنند و انتشار نسخه بتای عمومی برای آنهایی که در طرح تست بتای اپل ثبت نام کرد‌ه‌اند نیز از ماه جولای آغاز خواهد شد.

سیستم عامل مک او اس بیگ سر بر روی دستگاه‌های زیر قابل دریافت و نصب خواهد بود:

  • مک بوک تولید شده در سال ۲۰۱۵ و مدل‌های بعد از آن
  • مک بوک ایر تولید شده در سال ۲۰۱۳ و مدل‌های بعد از آن
  • مک بوک پرو تولید شده در سال ۲۰۱۳ و مدل‌های بعد از آن
  • مک مینی تولید شده در سال ۲۰۱۴ و مدل‌های بعد از آن
  • آی مک تولید شده در سال ۲۰۱۴ و مدل‌های بعد از آن
  • آی مک پرو تولید شده در سال ۲۰۱۷ و مدل‌های بعد از آن
  • مک پرو تولید شده در سال ۲۰۱۳ و مدل‌های بعد از آن
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + ده =