آموزش و ترفند, آموزش و ترفند iOS

نقطه نارنجی و سبز در بالای آیفون دقیقا چیست و چه معنایی دارد

نقطه نارنجی و سبز در بالای آیفون دقیقا چیست و چه معنایی دارد

نقطه نارنجی و سبز در بالای آیفون و آیپد که بعد از آپدیت به iOS 14 در بالای دیوایس ظاهر می‌شود نشانه‌ی چیست و چه معنایی دارد؟

iOS 14 شامل ویژگی‌های جدید مهم و برخی تغییرات و به‌روزرسانی‌های ظاهری است. شاید شما متوجه نشانه‌هایی در نوار وضعیت در بالای سمت راست گوشی خود شده باشید و متعجب هستید که علت حضور آن‌ها در بعضی اوقات چیست. این نشانه‌های وضعیت جدید به شکل نقطه نارنجی و سبز در بالای آیفون و کنار نشانگر قدرت سیگنال ظاهر می‌شوند.

نقطه نارنجی و سبز در بالای آیفون به چه معناست؟

به نظر می‌رسد که این نقطه‌های رنگی شاخص‌هایی هستند که اطلاعاتی را در مورد حریم خصوصی شما ارائه می‌کنند. هرچند این نقطه‌‌ها در کنار سیگنال تلفن همراه و وضعیت Wi-Fi ظاهر می‌شوند٬ اما هیچ ارتباطی با اتصال شبکه ندارند. اپل روی مک بوک و آی‌مک خود از یک چراغ LED به صورت فیزیکی در کنار وب‌کم استفاده کرده است.

وقتی دوربین مورد استفاده قرار بگیرد٬ چراغ LED روشن خواهد شد تا متوجه شوید یک اپلیکیشن در حال استفاده از دوربین گوشی شما است. آیفون‌ها و آیپدها فاقد این LED فیزیکی هستند و اپل این ویژگی را به صورت نرم افزاری در داخل آن‌‌ها قرار داده است.

معنای نقطه نارنجی بالای آیفون چیست؟

نقطه نارنجی و سبز در بالای آیفون

نقطه نارنجی و سبز در بالای آیفون

نقطه نارنجی بدان معناست که یک اپلیکیشن در گوشی شما در حال استفاده از میکروفون است. این یعنی میکروفون می‌تواند بشنود و ضبط کند. وقتی از Siri یا Dictation استفاده می‌کنید و نیاز دارید آیفون شما یک فایل صوتی را به متن تبدیل کند نیز ممکن است این نقطه در بالای آیفون شما ظاهر شود. با فرض بر این که تمام برنامه‌ها قصد جاسوسی ندارند٬ نقطه نارنجی فقط وقتی ظاهر خواهد شد که به میکروفون نیاز است.

در صورتی که به نظر می‌رسد نیازی به میکروفون نیست٬ اما این نقطه نارنجی رنگ در بالای صفحه ظاهر می‌شود٬ این یعنی یک اپلیکیشن حریم خصوصی شما را نقض کرده است. برای اطلاع از موضوع می‌توانید با توسعه دهنده اپلیکیشن مربوطه مشکل خود را در میان بگذارید. همچنین ممکن است این فقط یک باگ در اپلیکیشن مذکور باشد و آن عملاْ قصد نقض کردن حریم خصوصی شما را نداشته باشد.

در نسخه‌های قبلی iOS تا زمانی که اپلیکیشنی در پس زمینه فعال نبود٬ کاربر متوجه استفاده از میکروفون گوشی خود نمی‌شد. وقتی اپلیکیشن‌ها از میکروفون برای ضبط در پس زمینه استفاده می‌کنند٬ iOS یک نقطه قرمز رنگ را در گوشه‌ی چپ بالای صفحه نمایش آیفون به نمایش درمی‌آورد. این رفتار در iOS 14 تغییر نکرده است٬ اما به صورت همزمان یک نقطه نارنجی در سمت راست صفحه به نمایش خواهد گذاشت.

معنای نقطه سبز بالای آیفون چیست؟

نقطه نارنجی و سبز در بالای آیفون

نقطه نارنجی و سبز در بالای آیفون

نقطه سبز وقتی به نمایش درمی‌آید که یک اپلیکیشن از دوربین استفاده می‌کند٬ مانند وقتی که یک عکس را ثبت می‌کند. دسترسی به معنای دسترسی به میکروفون نیز هست. در این مورد٬ شما نقطه نارنجی رنگ را جداگانه مشاهده نخواهید کرد. این مشابه رنگ سبز LED در مک بوک و آی‌مک اپل است.

اگر برنامه‌ای به دوربین دسترسی دارد که منطقی نیست٬ ممکن است به این معنی باشد که اپلیکیشن حریم خصوصی شما را زیر پا گذاشته است. iOS نمی‌داند که چرا یک اپلیکیشن به دسترسی به سخت افزار دوربین نیاز دارد٬ بنابراین بهترین راه ارتباط با کانال‌های پشتیبانی کننده‌ی اپلیکیشن که به آن‌ها مشکوک هستید است. ممکن است آن‌ها از این دسترسی سوء استفاده کنند٬ در این صورت شما باید آن برنامه را حذف کنید؛ یا شاید هم آن فقط یک باگ باشد.

چراغ سبز بدان معنا نیست که خوراک دوربین در حال ضبط و ذخیره تصویر است؛ iOS فقط می‌داند که یک اپلیکیشن در آن لحظه به دوربین دسترسی دارد. آن نمی‌داند کدام برنامه در حال استفاده از داده است.

“recently” در کنترل سنتر آیفون و آیپد

نقطه نارنجی و سبز در بالای آیفون

نقطه نارنجی و سبز در بالای آیفون

اگر چند دقیقه بعد از استفاده از دوربین یا میکروفون کنترل سنتر را به بالا بکشید٬ رابط کاربری آن به شما خواهد گفت که چه اتفاقی افتاده است. کنترل سنتر نوع دسترسی (میکروفون یا دوربین) و نام برنامه‌ای که از آن سنسور استفاده کرده است را نشان می‌دهد.

این بار هم سیستم نمی‌داند کدام اپلیکیشن در حال جمع آوری اطلاعات از میکروفون یا دوربین است. اطلاعات می‌توانند در داخل خود دیوایس ذخیره شده یا از طریق شبکه به سرورهای اپلیکیشن ارسال شوند. اطمینان داشته باشید اگر اپلیکیشنی قصد سوء استفاده از حریم شخصی شما را داشته باشد٬ در رسانه‌های جمعی شاهد انتشار گزارش‌هایی از سوی کاربران مختلف خواهید بود. ما امیدواریم شاهد گزارش منفی درباره هیچ اپلیکیشنی نباشیم.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 12 =