آموزش و ترفند iOS

تفاوت هپتیک تاچ و لمس سه بعدی در آیفون

تفاوت هپتیک تاچ و لمس سه بعدی در آیفون

اپل پس از رونمایی آیفون ١١، ١١ پرو و ١١ پرو مکس، لمس سه بعدی را کاملا از ترکیب آیفون خود از بین برد و ویژگی قبلی لمس سه بعدی را با هپتیک تاچ (Haptic Touch) جایگزین کرد. در این مطلب به همه چیزهایی که باید درباره هپتیک تاچ و نحوه تفاوت آن با ویژگی لمس سه بعدی که از زمان آیفون ٦اس در دسترس است، م­پردازیم. با فراسیب همراه باشید…

هپتیک تاچ چیست؟

هپتیک تاچ یک ویژگی لمس سه بعدی است که اپل برای اولین بار در آیفون ایکس ار٩ معرفی کرد و بعداً در کل ترکیب آیفون خود گسترش داد.

هپتیک تاچ از موتور تپتیک (Taptic) استفاده می­کند و هنگامی که صفحه را روی یکی از آیفون های جدید اپل فشار می­دهید، بازخورد هپتیکی را ارائه می­دهد. هپتیک تاچ یک حرکت لمسی و نگهدارنده است و می­توان از آن در سیستم عامل آی او اس١٣ استفاده کرد.

تفاوت هپتیک تاچ و لمس سه بعدی

هپتیک تاچ را می­توان با فشار دادن صفحه در مکان مربوطه استفاده کرد و محتوای آن بسته به محلی که از این ویژگی استفاده می­کنید، متفاوت است. یک ضربه آهسته، یکی از گزینه­ های موجود در منوی ثانویه ­ای که ظاهر می­شود را فعال میکند.

تفاوت هپتیک تاچ با لمس سه بعدی

لمس سه بعدی از فشارهای چندگانه پشتیبانی می­کند، بنابراین می­توانید با یک فشار نرم­تر کار کنید و با یک فشار سخت­تر، یک کار دیگر را انجام دهد. به عنوان نمونه، اپل از فشارهای چندگانه برای حرکات پیک و پاپ (Peek and Pop) استفاده می­کرد.

در دستگاهی با قابلیت لمس سه بعدی، به عنوان مثال شما می­توانید برای مشاهده یک لینک، از پیش­نمایش آن استفاده کنید، که به این حرکت پیک می­گویند، و سپس برای باز کردن آن لینک در سافاری، آن را سخت­تر فشار دهید که به این حرکت پاپ می­گویند. این حرکات ثانویه پاپ در هپتیک تاچ در دسترس نیست زیرا این یک فشار واحد (در واقع یک فشار طولانی) و نه فشار چندگانه است.

تفاوت هپتیک تاچ و لمس سه بعدی

شما هنوز هم می­توانید از عملکردهای مشابه پیک و پاپ استفاده کنید، اما اکنون بیشتر به پیک و ضربه می­پردازید. کافی است فشار دهید و نگه دارید تا پیک هپتیک تاچ را فعال کنید و سپس در بخش مربوط به فهرست یا پیش نمایش به صفحه ضربه بزنید.

هپتیک تاچ کجا کار می کند؟

هپتیک تاچ در هر جایی که لمس سه بعدی فعالیت داشت، کار می­کند. می­توانید از آن در نمادهای صفحه اصلی استفاده کنید تا اقدامات سریع را انجام دهید، می­توانید از آن در پیوندها، شماره تلفن­ها، آدرس­ها و موارد دیگر برای پیش نمایش محتوا یا فعال کردن حرکات مختلف در آیفون یا ایجاد منوهای متنوع استفاده کنید.

تفاوت هپتیک تاچ و لمس سه بعدی

تفاوت های قابل توجهی در نحوه رفتار هپتیک تاچ و لمس سه بعدی وجود دارد. به عنوان مثال، با لمس سه بعدی می­توانید در هر کجای صفحه کلید فشار دهید تا صفحه را به مکان نما تبدیل کنید. با هپتیک تاچ، شما باید از دکمه فاصله (space) استفاده کنید و با نگه داشتن آن مانند لمس سه بعدی از آن استفاده کنید.

هپتیک تاچ در آیفون

حذف برنامه­ ها نیز تا حدودی تغییر کرده است. به جای فشار دادن و نگه داشتن مختصر برای جابجایی برنامه ­ها، اکنون با فشار دادن و نگه داشتن گزینه ای برای برنام ه­های “تنظیم مجدد” وجود دارد که به آنها امکان تنظیم مجدد یا حذف آنها را می­دهد. شما هنوز هم می­توانید از روش قدیمی استفاده کنید، اما فشار و نگه داشتن آن باید طولانی ­تر شود.

در ادامه آموزش ویدیویی کار با لمس سه بعدی (3D Touch) روی آیفون را میتوانید مشاهده کنید:

 

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

1 دیدگاه در “تفاوت هپتیک تاچ و لمس سه بعدی در آیفون

  1. جواد گفت:

    از مطلب مفید شما تشکر می‌کنم
    آرزوی سلامتی و شادکامی برای شما و همکارانتان دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =