اخبار اپل

فورتنایت و اپیک گیمز استور در اروپا برای آیفون منتشر شد!

فورتنایت و اپیک گیمز استور در اروپا برای آیفون منتشر شد!

مدتی است شرکت اپل در میان مجادلات و فرایندهای قانونی گرفتار شده است و روزی نیست که درباره مسائل حاشیه آن چیزی نشنویم. از داستان انحصارطلبی اپل در خصوص ممنوعیت فعالیت استورهای دیگر تا مناقشات طولانی‌مدت با شرکت اپیک گیمز (Epic Games) و حذف بازی فورتنایت از استور، همگی نشان می‌دهد که اپل به هیچ عنوان تمایل ندارد قدرتش را با کسی شریک شود. علی‌رغم این مشکلات، در نهایت شاهد بودیم که این مجموعه بزرگ در برابر قوانین سفت و سخت، وادار به پذیرش شکست شد و در نهایت مجوز فعالیت‌ استورهای ثالث را صادر کرد. اکنون خبرهای جدید حاکی از آن است که حریف سرسخت اپل یعنی اپیک گیمز نیز فروشگاه خود را به آیفون‌های کاربران در اتحادیه اروپا آورده است و کاربران بدون چالش می‌توانند بازی محبوب فورتنایت (Fortnite) را از این مجموعه دانلود و نصب کنند.

چالش‌های اپل با توسعه‌دهندگان

چالش‌های اپل و اپیک گیمز

راه‌اندازی فروشگاه اپیک گیمز برای کاربران آیفون در اتحادیه اروپا

با آغاز مباحث قانونی و ورود اتحادیه اروپا این پرسش در ذهن کاربران ایجاد شده بود که آیا اجازه فعالیت به استور های ثالث داده می‌شود؟ با آنکه رویداد چنین اتفاقی بعید به نظر می‌رسید، اما بالاخره پس از دعاوی طولانی‌مدت، اپل بازی را به اتحادیه اروپا واگذار کرد و شکست را پذیرفت. به این ترتیب، فرصتی فراهم شد تا شرکت‌هایی مانند اپیک گیمز که مدت‌ها به‌دنبال شرایط مناسب برای ورود به بازار اپلیکیشن‌های اپل بودند، بتوانند از شرایط پیش‌آمده استفاده و فروشگاه خود را در این منطقه راه‌اندازی کنند.

در این میان شاید اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش این خبر عرضه بدون دردسر بازی فورتنایت باشد. در حقیقت شرکت اپیک گیمز عملاً با یک تیر دو نشان زده است. بدین معنا که علاوه بر عرضه استور خود، توانست بازی محبوب گیمرها یعنی فورتنایت را رهسپار سیستم عامل iOS کند.

انتشار استور اپیک گیمز و بازی فورتنایت در اروپا

انتشار استور اپیک گیمز و بازی فورتنایت در اروپا

با آنکه تعداد عناوین این شرکت برای بازی‌های موبایلی بسیار اندک است، در آینده تعداد بازی‌های موجود روی این استور بیشتر خواهد شد. در حال حاضر این مجموعه در تلاش است تا پیش از پایان سال جاری میلادی بتواند به مرز ۱۰۰ میلیون دانلود روی گوشی‌های هوشمند برسد؛ البته بدیهی است که این امر با فعالیت همزمان روی سیستم عامل‌های iOS و اندروید محقق خواهد شد.

بد نیست در اینجا به این نکته هم اشاره کنیم که اپیک گیمز در نظر دارد علاوه بر فروشگاه خود با کمک‌های مالی به مجموعه AltStore PAL، از طریق این مجموعه نیز محصولات خود را عرضه کند. در عین حال، کاربران اندروید هم می‌توانند به‌جای استفاده از گوگل پلی، از طریق فروشگاه ONE به ساخته‌های این شرکت مانند فورتنایت یا فال گایز (Fall Guys) دسترسی پیدا کنند.

اپیک گیمز و حمایت از استور های جایگزین

شرکت Epic Games یکی از مجموعه‌هایی است که همواره حمایت خود را از فروشگاه‌های ثالث یا جایگزین روی سیستم عامل آی او اس اعلام کرده بود و با وجود چالش‌های متعدد، تلاش می‌کرد شرایطی را برای حضور فروشگاه خود روی محصولات اپل فراهم کند. این شرکت پس از موضوع انحصار طلبی اپل در ماجرای بازی فورتنایت و بحث خریدهای درون برنامه‌ای از طریق سیستم پرداختی اپل، با این غول آمریکایی به مشکل برخورد و از آن زمان شرایط میان این مجموعه به حالت عادی بازنگشته است. پس از آنکه اتحادیه اروپا ورق را به‌نفع سایر توسعه‌دهندگان و فروشگاه‌های ثالث برگرداند، اپیک گیمز نیز از فرصت پیش‌آمده استفاده کرد تا بتواند سهمی از کاربران میلیونی اپل را به خود اختصاص دهد.

اپیک گیمز در برابر اپل و اپ استور

اپیک گیمز در برابر اپل و اپ استور

البته به این نکته هم اشاره کنیم که ماجرای حضور این فروشگاه‌ها چندان ساده و ارزان نیست. هر کدام از Alt Storeها باید به‌ازای هر بار نصب حدود ۵۰ سنت و کارمزدی با عنوان Core Technology به اپل بپردازند. با این حال، این هزینه‌ها و نارضایتی صاحبان این فروشگاه‌ها از چشم سیستم قانون‌گذاری اتحادیه اروپا دور نمانده است و آن‌ها در نظر دارند صحت و الزامات این پرداخت‌ها را هم مورد بررسی قرار دهند.

تلاش برای شکست انحصار اپل

در حال حاضر، درگیری‌هایی میان سازندگان برنامه‌های مختلف و شرکت اپل در خصوص مسائل گوناگونی از جمله سیستم پرداخت‌های درون برنامه‌ای وجود دارد؛ البته آن‌ها امیدوارند که بتوانند مانند اپیک گیمز در این رویارویی پیروز شوند. در این میان بسیاری از کاربران سرسخت اپل باور دارند رویکرد فعلی این کمپانی انحصارطلبی نیست و ساخت استورهای گوناگون و عرضه برنامه‌های مختلف می‌تواند امنیت کاربران را به خطر بیندازد. در خصوص این ادعاها باید پاسخ داد که آیا تمامی اپلیکیشن‌های موجود در استور امن هستند که با ورود فروشگاه‌های جدید این امر دچار خدشه شود. در عین حال، شواهد مستحکم و قطعی در خصوص وجود مونوپولی بودن اپل وجود دارد؛ بنابراین چنین ادعاهایی چندان منطقی و منطبق بر واقعیت نیست.

در نهایت باید منتظر ماند و دید آیا اپل به‌طور کامل تسلیم قوانین بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (Digital Markets Act) خواهد شد یا برای هر موضوعی شانس پیروزی خود را در دادگاه‌های مختلف امتحان خواهد کرد.

منبع محتوا: 9to5mac.com

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + شش =