نقد و بررسی

نگاهی عمیق به سرویس استریم موسیقی YouTube Music

نگاهی عمیق به سرویس استریم آهنگ YouTube Music

یوتیوب موزیک از جمله سرویس‌های فعال در حوزه استریم موزیک در دنیا به حساب می‌آید و در این مطلب از فراسیب، قصد داریم آن را زیر ذره بین برده و با نقاط قوت و ضعف آن به صورت کامل آشنا شویم؛ در ادامه با ما همراه باشید…

همچنین با خرید یوتیوب پرمیوم نیز می‌توانید به اشتراک یوتیوب موزیک دسترسی پیدا کنید.

این پلتفرم پخش موزیک به شما اجازه می‌دهد تا به دنبال موزیک یا هنرمند مورد علاقه خود گشته، بر حسب اوضاع آب و هوا یا محل زندگی خود پلی لیست‌های دلخواه‌تان را پیدا کنید و تنها با کلیک روی یک دکمه، میان یک آهنگ یا موزیک ویدیو به راحتی جابجا شوید.

لوگوی یوتیوب موزیک

لوگوی یوتیوب موزیک

پلتفرم‌های ارائه دهنده استریم موزیک این روزها وارد رقابت داغی با یکدیگر شده‌اند. اما اشتراک یوتیوب موزیک به عنوان محصولی از بخش سرگرمی شرکت گوگل، با ارائه قابلیت‌های زیر توانسته خود را تا حدودی از سایر رقبا جدا کند:

  • ترکیب و ارائه پلی لیست‌های شخصی سازی شده
  • امکان جستجو بر اساس متن ترانه
  • ارائه موزیک‌های اختصاصی
  • امکان آپلود موزیک توسط اعضا

البته اگر در حال حاضر سرویس‌هایی مانند خرید اشتراک اسپاتیفای یا خرید اشتراک اپل موزیک را انجام می‌دهید ممکن است تمایلی به تهیه اشتراک YouTube Music نداشته باشید. در این مورد، می‌توانید در مطلبی جداگانه مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای را مطالعه کرده و با بهترین سرویس‌های ارائه دهنده موسیقی آشنا شوید.

نمایی از پلتفرم یوتیوب موزیک

نمایی از پلتفرم یوتیوب موزیک

اما همانطور که گفته شد، محصول بخش سرگرمی گوگل با تکیه بر امکانات خود همواره تلاش کرده تا تجربه‌ای بی‌نظیر از دنیای موسیقی را به کاربران خود هدیه دهد. از سوی دیگر اگر مشترک سرویس یوتیوب پریمیوم باشید، بد نیست بدانید که یوتیوب موزیک به عنوان بخشی از این اشتراک بوده و می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید!

معرفی پلن های یوتیوب موزیک

گوگل و مجموعه زیر دست آن همواره به ارائه سرویس‌هایی که خدمات مشترکی میان آن‌ها وجود دارد (مانند Google Allo، Duo، Hangouts و Messenger) یا ری‌برند کردن سرویس‌ها (مانند Google Apps for Your Domain، Google Apps for Works، G Suite، Google Docs، Sheets، Slides و Google Drive) در دنیا مشهور است. این پروسه همچنان ادامه داشته و پلتفرم گوگل پلی دیگر در دنیای موزیک فعالیتی نداشته و جای خود را به YouTube Music داده است.

البته از سوی دیگر، این داستان اولین تجربه بخش یوتیوب در حوزه موسیقی به حساب نیامده و YouTube Music Keys و YouTube Red مهم‌ترین عناوین در این حوزه به حساب می‌آیند. اما YouTube Music را می‌توان با اختلاف، کامل‌ترین بخش به حساب آورد که با نهایت توان، روی حوزه موسیقی تمرکز کرده است.

سرویس موسیقی یوتوب میوزیک

سرویس موسیقی یوتوب میوزیک

شما می‌توانید YouTube Music را به صورت مستقیم از طریق مرورگر یا به وسیله اپلیکیشن موبایل اختصاصی تجربه کنید. این موارد به صورت رایگان در اختیار شما خواهد بود و میان هر ترک، تبلیغاتی نیز پخش می‌شود. برای تجربه سرویس یاد شده، این موضوع بهترین روش به حساب می‌آید که هیچ هزینه‌ای نیز برای شما در بر نخواهد داشت.

مطمئنا تجربه تبلیغات در پایان هر آهنگ آنچنان که باید و شاید موضوع لذت بخشی به حساب نمی‌آید، اما از سوی دیگر امکان اسکیپ کردن آهنگ‌ها بدون محدودیت از جمله امکاناتی است که در اختیار شما خواهد بود. در این زمینه بد نیست بدانید سرویس‌هایی مانند LiveXLive و رادیوی اینترنتی SiriusXM در هر ساعت، با محدودیت‌‌هایی در حوزه اسکیپ کردن ترک‌ها روبرو هستند.

پخش موسیقی در YouTube Music

پخش موسیقی در YouTube Music

با خرید اشتراک یوتیوب شما از شر پخش تبلیغات رهایی پیدا خواهید کرد و از سوی دیگر، امکان دانلود موزیک‌ها برای گوش دادن به صورت آفلاین نیز برای شما فراهم خواهد شد. به این ترتیب YouTube Music Premium سرویسی است که می‌تواند وارد رقابت هیجان انگیزی با گزینه‌های دیگر شود.

پیشنهاد موزیک بر اساس و علایق شما در یوتیوب موزیک

صفحه خانگی YouTube Music شامل سه بخش اصلی Explore، Home و Library است. در بخش Home شما می‌‌توانید پیشنهادات مختلف موزیک بسته به نحوه فعالیت و الگوریتم‌های این پلتفرم را دریافت کنید، در قسمت Explore شاهد موزیک‌های ترند شده، اجرای زنده هنرمندان و مواردی از این قبیل خواهید بود و بخش Library هم به موزیک‌های لایک شده، آلبوم‌های مورد علاقه، تاریخچه موزیک‌های گوش داده شده و پلی لیست‌های شما اختصاص پیدا می‌کند. صفحه هوم همچنین به صورتی طراحی شده که همه چیز در دسترس بوده و از سوی دیگر، از جذابیت خاصی برخوردار است.

سرویس استریم YouTube Music

سرویس استریم YouTube Music

اگر از جمله افراد علاقمند به دنیای تکنولوژی بوده و اخبار آن را دنبال می‌کنید، مطمئنا می‌دانید که گوگل از دیتابیس قدرتمندی برخوردار است که اطلاعات بسیاری از کاربران در حوزه‌های مختلف درون آن گنجانده شده است. لذا علایق شما در حوزه موسیقی تقریبا برای این شرکت مشخص بوده و برای پیشنهاد موزیک، یکی از بهترین گزینه‌ها به حساب می‌آید.

همچنین محلی که در آن حضور دارید، تاثیر مستقیم روی موزیک‌های پیشنهادی خواهد داشت. به عنوان مثال اگر در فرودگاه هستید، موزیک‌های آرام برای ریلکس کردن پخش خواهد شد یا اگر در باشگاه و مشغول ورزش هستید، موزیک‌هایی با ژانر اکتیو به شما پیشنهاد داده می‌شود.

اشتراک YouTube Music

اشتراک YouTube Music

به عنوان یکی دیگر از امکانات خوب YouTube Music می‌‌توان به قابلیت جستجوی آهنگ‌ها بر اساس متن ترانه اشاره کرد. به عنوان مثال شما می‌توانید عبارت took a test to become an MC and didn’t fail را در کادر جستجو تایپ کرده و روی دکمه enter ضربه بزنید و به این ترتیب، موزیک Rock Box از Run-DMC را در نتایج جستجو مشاهده کنید.

این گزینه زمانی که تنها بخشی از متن ترانه در ذهن شما باقی مانده، بهترین راه برای پیدا کردن موزیک مورد نظر به حساب می‌آید. حالا که بحث متن ترانه به میان آمد، همانطور که اشاره کردیم این پلتفرم از سیستم نمایش متن ترانه نیز پشتیبانی می‌‌کند و به این ترتیب هنگام پخش موزیک، می‌توانید با خواننده هم آوایی کرده و لحظات جذاب و هیجان انگیزی را برای خود و اطرافیان‌تان به وجود آورید.

اشتراک یوتیوب موزیک

اشتراک یوتیوب موزیک

تجربه استفاده و کیفیت YouTube Music

این پلتفرم نیز مانند سایر رقبا، پیشنهادات خود در حوزه موزیک، آلبوم یا پلی لیست‌ها را بر اساس آیتم‌هایی که پیش‌تر آن‌ها را لایک کرده‌اید، ارائه می‌کند.

از نظر کیفیت صدا، عملکرد YouTube Music قابل قبول خواهد بود. با این حال که کیفیت پخش آهنگ‌ها در نسخه وب یا موبایل به هیچ عنوان اعلام نمی‌شود، اما با گشت و گذار در صفحه Help این پلتفرم می‌توان پاسخ این سوال را به راحتی پیدا کرد. آهنگ‌ها در حالت پایین، نرمال و بالا استریم خواهند شد که به ترتیب با بیت ریت ۴۸ و ۱۲۸ و در نهایت ۲۵۶ کیلو بایت بر ثانیه‌ای همراه است.

البته بد نیست بدانید که کیفیت بالای موزیک‌ها تنها با خرید اشتراک پریمیوم YouTube Music در دسترس خواهد بود. همچنین اگر سرعت اینترنت شما آنچنان که باید و شاید خوب نیست، نباید انتظار کیفیت بالا هنگام استریم را داشته باشید. متأسفانه سیستم Hi-Res در این سرویس ارائه نمی‌شود و برای بهره‌مندی از این ویژگی باید به سراغ رقبای این پلتفرم مانند اپل موزیک یا اشتراک تیدال بروید.

نمایی از پلتفرم یوتیوب موزیک

تصویری از پلتفرم یوتیوب موزیک

سرویس‌های ارائه دهنده استریم موزیک در چند سال اخیر فعالیت خود را گسترش داده و امکانات دیگری از جمله اخبار و اطلاعات آب و هوا، پادکست، لیست کنسرت‌ها و استریم لایو رادیوها را نیز در اختیار کاربران گذاشته‌اند. اما همانطور که گفته شد، یوتیوب موزیک تنها به موضوع موزیک پرداخته و قابلیت‌های دیگری در دسترس کاربران آن نخواهد بود.

پشتیبانی YouTube Music از موزیک ویدیو

خوشبختانه انبوهی از ویدیوها در این پلتفرم یافت شده و به محض جستجوی یک عبارت، با بخش جداگانه‌ای مربوط به موزیک ویدئوها روبرو خواهید شد و در کنار آن، ویدیوهایی که توسط جامعه کاربری نیز آپلود شده هم نمایش داده می‌شود. بسیاری از پلتفرم‌های فعال در حوزه موسیقی به بخشی برای نمایش موزیک ویدیوهای رسمی مجهز هستند، اما YouTube Music از این ویدیوها در کنار آیتم‌هایی که توسط کاربران آپلود شده است نیز برخوردار است.

البته ممکن است برخی کاربران با این قابلیت باز بودن فضا برای آپلود کردن ویدیو توسط کاربران مشکل داشته باشند. لذا پیشنهاد می‌‌کنیم در صورت تمایل به این گزینه، به سراغ سرویس Tidal یا Apple Music بروید.

پشتیبانی از اپلیکیشن موبایل YouTube Music

اپلیکیشن موبایل یوتیوب موزیک

اپلیکیشن موبایل یوتیوب موزیک

همانطور که اشاره کردیم، در کنار نسخه وب شما می‌توانید از اپلیکیشن موبایل یوتوب میوزیک که برای آی او اس و اندروید طراحی شده هم استفاده کنید. برای دریافت این اپ می‌توانید به YouTube Music on the App Store یا YouTube Music on the Google Play مراجعه کنید. 

در نگاه اول ظاهر آن مانند نسخه دسکتاپ به نظر می‌رسد، اما با کمی گشت و گذار به تفاوت‌های آن پی خواهید برد. به کمک اشتراک یوتیوب پریمیوم شما می‌توانید موزیک‌ها را دانلود کرده و آن‌ها را در پس زمینه پخش کنید و در کنار آن، به اپلیکیشن‌های دیگر سر زده یا کارهای خود را انجام دهید.

نقاط قوت یوتیوب موزیک

  • جابجایی آسان میان محتوای صوتی و تصویری
  • پلی لیست‌هایی مبتنی بر لوکیشن یا شرایط آب و هوایی
  • امکان جستجوی موزیک یا آثار خواننده مد نظر
  • پلی لیست‌های تعاملی
  • نسخه رایگان با پخش تبلیغ
  • پشتیبانی از متن ترانه

نقاط ضعف یوتیوب موزیک

  • عدم ارائه سرویس‌های دیگر مثل پادکست
  • عدم پشتیبانی از فرمت Hi-Res
 
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + سه =