نقد و بررسی

اپل موزیک چیست؟ آشنایی کامل با سرویس استریم موزیک اپل

اپل موزیک چیست؟ آشنایی کامل با سرویس استریم موزیک اپل

اپل موزیک نام سرویس استریم آنلاین موسیقی شرکت اپل است. در اپل موزیک می‌توانید از رادیوهای Beats 1 و ایستگاه‌های سبک‌بندی شده و همچنین استریم موسیقی و یا دانلود آن لذت ببرید. در این مطلب از فراسیب قصد داریم به بررسی همه چیز درباره اپل موزیک بپردازیم و با قابلیت های آن آشنا شویم.

حال که به صورت کلی میدانید اپل موزیک چیست، باید بدانید در دنیای استریم آنلاین موزیک، دو اسم همواره بر سر زبان‌ها می‌آید: اسپاتیفای و اپل موزیک. در حالی که سرویس شرکت اپل در کشور آمریکا از محبوبیت خوبی برخوردار شده و کاربران زیادی را نیز به سمت خود جذب کرده است، اما همین اواخر آن‌ها جایگاه اول را از دست داده و آن را به اسپاتیفای سپردند. البته زمانی که صحبت از تعداد کاربران جهانی به میان می‌آید، اسپاتیفای با 165 میلیون کاربر اشتراکی گوی سبقت را با سرعت زیادی از اپل دزدیده است.

آیکون برنامه Apple Music

آیکون برنامه Apple Music

در حال حاضر بیش از 90 میلیون موزیک در سرویس اپل موزیک یافت می‌شود. کوپرتینویی‌ها سعی دارند تا با ارائه قابلیت‌هایی مانند صدای بدون افت (Lossless)، دالبی اتموس و صدای فضایی (Spatial Audio) کاربران علاقمند به دنیای موسیقی را به سمت خود جذب کنند. اگر قصد خرید اشتراک اپل موزیک را دارید، در ادامه مطلب، مزیت‌های استفاده از این سرویس را بیان خواهیم کرد.

*برای مطالعه بیشتر در مورد قابلیت Spatial Audio چیست، می توانید وارد صفحه لینک شده شوید.

اپل موزیک چیست و سیستم آن چگونه است؟

سرویس اپل موزیک میلیون‌ها موزیک را به شما ارائه خواهد داد. همچنین در کنار موزیک‌های دلخواه، ایستگاه‌های رادیویی نیز در اختیارتان خواهد بود. در حال حاضر اپل اشتراک سه ماهه ابتدایی این سرویس را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده و پس از گذشت این مهلت، باید ماهی دست کم 10 دلار برای آن هزینه کنید یا در صورت تمایل به خرید اشتراک خانوادگی (تا 6 کاربر)، ماهانه 15 دلار برای آن کنار بگذارید.

دانش آموزان برای استفاده از اپل موزیک باید ماهانه 5 دلار بپردازند. اگر پیگیر اخبار دنیای تکنولوژی باشید، مطمئنا می‌دانید که اپل به تازگی نیز از پلن 5 دلاری جدیدی رونمایی کرد که با عنوان اپل موزیک ویس پلن شناخته می‌شود.

Apple Music در آیفون و آيپد

Apple Music در آیفون و آيپد

این سرویس از اواخر اکتبر ارائه خواهد شد، اما قابلیت‌هایی مانند کیفیت صدای بدون افت، صدای فضایی، متن آهنگ‌ها و موزیک ویدئوها در دسترس نخواهند بود. اپل همچنین پلن یک ساله را با قیمت 99 دلار عرضه کرده است که می‌تواند صرفه جویی 21 دلاری را برای شما در بر داشته باشد.

اگر فکر خرید ایرپاد 3 را در سر می‌پرورانید، بد نیست بدانید که اپل هدیه Free six month Apple Music را برای شما در نظر گرفته است؛ البته لازم به ذکر است فعالسازی و استفاده از آفر های تریال اپل نیاز به یک Payment Method برای اپل آیدی دارد که میتوانید یک ویزا کارت مجازی یا مستر کارت مجازی خریداری کنید.

صفحه Browse در اپل موزیک

صفحه Browse در اپل موزیک

تمامی ترک‌هایی که در این سرویس قرار گرفته‌اند، با فرمت AAC هستند که می‌توان آن را حالت کم حجم شده، اما بدون افت کیفیت فرمت MP3 دانست. در حالی که این موزیک‌ها برای برخی افراد با کیفیت هستند، اما از فرمت Hi-Res (حتی با وجود قابلیت Lossless) کمی دور هستند و به ندرت می‌توان آن‌ها را با کیفیت CDها یکسان دانست. برای رقابت با ارائه کنندگان موزیک‌های لاسلس، اپل در ماه ژوئن امسال از ویژگی‌های صدای فضایی (Spatial Audio) و دالبی اتموس به همراه لاسلس رونمایی کرد. قابلیت‌هایی که بدون دریافت حتی یک سنت در اختیار کاربران قرار گرفتند.

اپل تمام 90 میلیون موزیکی که در دیتابیس خود موجود داشت را با این تکنولوژی هماهنگ کرد و آن‌ها را با فرمت لاسلس در اختیار کاربران قرار داد. به این ترتیب آن‌ها تا حد ممکن به کیفیت اصلی نزدیک شده‌اند. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که استریم محتوای بدون افت کیفیت باعث مصرف بیشتر حجم اینترنت و فضای هارد دستگاه شما (هنگام دانلود) خواهد شد.

خرید اشتراک اپل موزیک

خرید اشتراک اپل موزیک

آغاز به کار در سرویس اپل موزیک

در ادامه مقاله آشنایی کامل با سرویس استریم موزیک اپل باید گفت چندین روش مختلف برای ثبت نام در این سرویس وجود دارد. می‌توانید اپلیکیشن Music را روی محصول مبتنی بر آي او اس، مک یا پی سی خود دانلود کنید. کاربران اندرویدی نیز می‌توانند از فروشگاه Google Play، آن را برای گوشی خود دانلود کنند!

اگر به صورت مستقیم برای ثبت نام به صفحه مربوطه هدایت نشدید، می‌توانید از قسمت پایین وارد تب Listen Now شوید و عبارت Join را مشاهده کنید. روش دیگر، استفاده از اپلیکیشن iTunes Store است. در پایین‌ترین قسمت تب Music بخشی جداگانه با نام Music Quick Links را مشاهده خواهید که اولین لینک،‌ مربوط به اشتراک مدت‌دار اپل موزیک خواهد بود.

پلن‌های مختلف اپل موزیک

پلن‌های مختلف اپل موزیک

بر اساس روش انتخاب شده، مراحل را طی کنید تا به انتها رسیده و اشتراک Apple Music برای‌تان فعال شود. همچنین پیشنهاد می‌کنیم از فمیلی اپل موزیک استفاده کنید تا با هزینه‌ای کمتر به این سرویس دسترسی داشته باشید.

اگر علاقه‌ای به تهیه اشتراک اپل موزیک ندارید، می‌توانید وارد اپلیکیشن Settings شده و از قسمت Music، روی Don’t Show Apple Music ضربه بزنید. با این وجود شما قادر خواهید بود تا به 6 ایستگاه رادیویی Pandora گوش دهید. موزیک پخش شده همچنین در قسمت Library شما نمایش داده خواهد شد.

اشتراک اپل موزیک شامل چه مواردی است؟

  • دسترسی نامحدود به آرشیو موسیقی‌های اپل موزیک
  • پلی‌لیست‌های با الگوریتم شخصی‌سازی شده
  • پلی‌لیست‌های انتخاب شده توسط حرفه‌ای‌ها
  • پلی‌لیست بر اساس حال روحی شما
  • پلی‌لیست‌های ساخته شده توسط کاربران
  • رادیوی Beats 1
  • دسترسی به دیگر ایستگاه‌های رادیویی
  • دانلود و پخش بصورت آفلاین
  • ادغام آهنگ‌های قدیمی شما با اپل موزیک
  • همگام شدن تمام دستگاه‌های متصل به اپل موزیک شما
 
اپل موزیک چیست و چگونه اشتراک آن را داشته باشیم؟

اپل موزیک چیست و چگونه اشتراک آن را داشته باشیم؟

بخش های مختلف اپلیکیشن اپل موزیک

فرمت اصلی نرم افزار Apple Music برای برخی کاربران پیچیده به نظر می‌رسد. از همین روی مسئولان اپل تصمیم گرفتند تا برخی ویژگی‌های آن مانند Connect که به هنرمندان اجازه می‌داد تا راحت‌تر با طرفداران خود در ارتباط باشند را حذف کنند و نتیجه امر، یک رابط کاربری تمیز و روان بود.

این نرم افزار حاوی پنج بخش جداگانه با نام‌های Library، Listen Now، Browse، Radio و Search است. در قسمت زیرین، پنجره Now Playing همیشه در دسترس است و همیشه برای پخش موزیک، تنها با یک لمس صفحه، فاصله خواهید داشت. هر یک از بخش‌های یاد شده، اجازه دسترسی به قسمت‌های مختلفی را در اختیار شما می‌گذارد که به نحوی متفاوت به موزیک‌ها دسترسی خواهید داشت. ساز و کار آن‌ها به صورت زیر خواهد بود:

اپل موزیک

اپل موزیک

Library یا کتابخانه اپل موزیک

این قسمت مربوط به محتوا می‌شود. موزیک‌هایی که از طریق آیتونز به این قسمت یا پلی لیست‌های شما نیز در این بخش ظاهر خواهند شد. همچنین از سوی دیگر، کتابخانه Apple Music در واقع منبعی برای دسترسی به موزیک‌هایی که به Library اضافه می‌کنید، خواهد بود. شما در حالت معمول می‌توانید کالکشن خود را بر اساس نام آلبوم، خواننده یا موزیک‌ها مرتب کنید. 

مانند سرویس‌هایی مثل اکانت اسپاتیفای، به محض اضافه کردن موزیک یا آلبوم به کتابخانه، آیکون ابر به همراه یک فلش به سمت پایین درون آن ظاهر خواهد شد که امکان دانلود آهنگ و ذخیره برای گوش دادن به صورت آفلاین را میسر خواهد کرد. اگر قصد دارید تا موزیک‌هایی را به صورت آفلاین گوش دهید، باید ابتدا آن‌ها را دانلود کرده و وارد حافظه گوشی کنید. بخش مربوط به موزیک‌های دانلود شده در کتابخانه، شما را در رسیدن بهتر به آن‌ها کمک خواهد کرد.

اشتراک اپل موزیک

اشتراک اپل موزیک

تمام آهنگ‌هایی که از اپل موزیک وارد کنید یا از قسمت‌های دیگر سینک شوند، در لیست پیشنهاد‌ها نشان داده خواهند شد. زمانی که یک آلبوم، خواننده یا موزیک را انتخاب کرده و سپس روی see more ضربه بزنید، اپل موزیک به صورت خودکار گزینه‌های مشابه را نیز به شما پیشنهاد خواهد داد. از آن قسمت می‌توانید آلبوم‌ها یا ترک‌های بیشتری را به Library خود اضافه کنید.

خوشبختانه اپل بهبودهای خوبی در این حوزه را پدید آورده است. یکی از این گزینه‌ها، گروه بندی نسخه‌های مشابه از آلبوم‌هایی است که به یکدیگر شباهت دارند. به این ترتیب احتمال تکرار موزیک‌ها در این اپلیکیشن تقریبا به صفر رسیده است.

بخش Listen Now در اپل موزیک

این بخش که پیش‌تر در آی او اس 14 با نام For You شناخته می‌شد، شباهت زیادی به نسخه پیشین خود دارد. در این قسمت موزیک‌هایی که بیشتر به سلیقه شما شباهت دارند (بر اساس لایک‌ها یا عادت‌های موسیقایی) پیشنهاد داده می‌شوند. زمانی که برای اولین بار وارد آن شوید، سوال‌ها و انتخاب‌هایی نمایش داده خواهند شد که در پیدا کردن سلیقه موسیقایی شما تأثیر زیادی دارند. پس پیشنهاد می‌کنیم که با دقت به آن‌ها پاسخ دهید. البته مواردی که انتخاب کنید، بعدا قابل تغییر خواهند بود.

صفحه Listen Now در اپل موزیک

صفحه Listen Now در اپل موزیک

نتیجه این امر، لیستی از موزیک‌هایی خواهد بود که به سلیقه موسیقایی شما شباهت زیادی خواهد داشت. پیشنهاد‌ها همچنین شامل آلبوم‌هایی می‌شود که به ژانر مورد دلخواه شما نزدیک خواهد بود. در این بخش موزیک‌هایی از سوی اپل نیز به شما پیشنهاد داده می‌شود که ممکن است با سلیقه شما مطابقت داشته باشد.

بخش ‌Browse در Apple Music

این بخش از اپلیکیشن موزیک به یک مجله شباهت خواهد داشت. در قسمت‌هایی مانند Trending، Music by Mood، Daily Top 100، Just Updated و مواردی از این قبیل شما موزیک‌هایی را مشاهده خواهید کرد که می‌توانید بر اساس دلخواه خود به آن‌ها گوش دهید. بر خلاف بخش Browse در سایر پلتفرم‌های استریم موزیک، بخش Browse اپلیکیشن اپل موزیک به صورت کامل به اپ استور اپل شباهت خواهد داشت.

پیشنهادهای دستچین شده باعث می‌شود تا به همواره به آیتم‌های برتر از میان بیش از 90 میلیون ترک قرار گرفته در سرویس اپل موزیک دسترسی داشته باشید. البته امکان انتخاب دسته بندی‌های قدیمی نیز وجود خواهد داشت. اما دسترسی به این قسمت کمی سخت بوده و آیتم‌های یاد شده نسبت به آن از اولویت بیشتری برخوردار خواهند بود.

صفحه Browse در اپل موزیک مک

صفحه Browse در اپل موزیک مک

آیتم‌های هایلایت شده شباهت زیادی به مواردی خواهند داشت که به سلیقه شما مربوط می‌شوند. با مرور این بخش متوجه خواهید شد که سرویس اپل موزیک تا چه اندازه روی موزیک‌ها تسلط و احاطه خواهد داشت.

بخش Radio در اپل موزیک

در اشتراک اپل موزیک، امکان دسترسی به Apple Music 1، ایستگاه رادیویی اپل که توسط DJ های معروف اداره می‌شود نیز وجود خواهد داشت. مانند سرویس‌های استریم ویدیو، این ایستگاه رادیویی نیز 24 ساعته و 7 روز هفته در خدمت شما خواهد بود. آرشیو Apple Music 1 مانند گزارش‌ها، تاک شوها و موارد مخصوص نیز در این بخش حضور خواهد داشت.

بخش Radio در اپل موزیک جایی است که استریم‌های آنلاین یا محتوای در دسترس Apple Music 1 هم دیده می‌شود و از طرف دیگر، خانه‌ای برای محتواهای مختلف بر اساس ژانر مانند Pop Workout خواهد بود.

رادیو اپل موزیک در کامپیوتر

رادیو اپل موزیک در کامپیوتر

این ایستگاه‌های رادیویی که بر اساس ژانر هستند، مانند کافه‌هایی هستند که همواره موزیک در حال پخش در آن‌ها در جریان است. این گزینه‌ها مانند پلی لیست‌های بی انتهایی هستند و اگر به صورت مداوم به آن‌‌ها گوش کنید، احتمالا با آیتم‌های عجیب و غریبی نیز روبرو خواهید شد که البته گزینه‌های بدی به نظر نخواهند رسید.

بخش Search در Apple Music

کار کردن با این قسمت بسیار آسان است. کافی است تا نام موزیک،‌ آلبوم، هنرمند دلخواه خود یا بخشی از متن ترانه که شنیده‌اید را تایپ کنید. اگر گزینه‌ای با این مضمون در دیتابیس اپل موزیک (شامل ایستگاه‌های رادیویی) وجود داشته باشد، به نمایش درمی‌آید. اگر مایل هستید بدانید که دیگران به چه موزیک‌هایی گوش می‌دهند، بخشی مانند لیست گزینه‌های ترند توییتر وجود خواهد داشت، اما هشتگ‌ها در این قسمت ظاهر نمی‌شوند.

برای رسیدن به نتایج بهتر هنگام جستجو، از سیری استفاده کنید. شما می‌توانید آیتم‌های مختلفی را از او درخواست کنید و دستیار هوشمند اپل با هوشیاری کامل، گزینه درخواست شده را برایتان پخش خواهد کرد.

بخش جستجو در Apple Music

بخش جستجو در Apple Music

بخش Now Playing در اپل موزیک

پنجره Now Playing امکان کنترل موزیک در حال پخش را به شما خواهد داد، اما گزینه‌های مهم‌تری از کنترل موزیک در این بخش وجود دارد. اگر حالت فول اسکرین آن را باز کنید، کاور آلبوم ترک در حال پخش نیز به نمایش در آمده و از آن مهم‌تر، آیکون سه نقطه است که با زدن آن، آیتم‌های زیر ظاهر خواهد شد:

  • Add to Library: اضافه کردن ترک در حال پخش به کتابخانه اپل موزیک
  • Add to a Playlist: اضافه کردن ترک در حال پخش به پلی لیست موجود یا ساخت پلی لیست جدید
  • Create Station: ساخت یک ایستگاه رادیویی اختصاصی بر اساس ژانر یا هنرمند. این گزینه در بخش Listen Now ظاهر شده و امکان دسترسی راحت‌تر آن را فراهم می‌کند.
  • Share Song: به اشتراک گذاری اطلاعات موزیک در حال پخش از طریق پیام یا ایمیل
  • Share Station: به اشتراک گذاری ایستگاه رادیویی اختصاصی با دیگران
  • Love and Dislike: از این طریق می‌توانید به اپل موزیک کمک کنید تا محتوای مورد علاقه شما را شناسایی کرده و سلیقه موسیقایی خود را به آن بشناسانید.
اپل موزیک (Apple Music)

اپل موزیک (Apple Music)

همچنین امکان مشاهده متن ترانه‌ها یا Lyrics: نمایش متن ترانه در پنجره‌ای جدید. از آی او اس 13 به بعد، این گزینه شامل Live Lyrics نیز خواهد شد که حالت کارائوکه را برای شما به ارمغان می‌آورد.

استفاده از نسخه وب اپل موزیک!

در سپتامبر 2019، اپل از رابط کاربری نسخه وب Apple Music پرده برداری کرد و به این ترتیب از طریق کامپیوترهایی که اپل موزیک یا iTunes روی آن‌ها نصب نشده است، می‌توانید به محتوای آن دسترسی داشته باشد. پخش کننده مبتنی بر وب روی اغلب مرورگرهای امروزی اجرا خواهد شد و تمام چیزی که برای راه اندازی یک مهمانی نیاز خواهید داشت (مانند دسترسی به پلی لیست یا کتابخانه موزیک‌ها) را در اختیارتان می‌گذارد.

استفاده از Apple Music روی اپل واچ

فرقی ندارد که در حال دویدن، انجام فعالیت‌های ورزشی یا کار کردن باشید، اپل واچ وسیله‌ای برای دسترسی به محتوای Apple Music خواهد بود. امکان پخش موزیک‌های موجود روی اپل واچ، کنترل کردن آن از طریق دکمه Digital Crown، کنترل موزیک در حال پخش توسط آیفون و اگر مشترک اپل موزیک باشید، امکان پخش و استریم آهنگ‌ها میسر خواهد بود.

سرویس اپل موزیک در Apple Watch

سرویس اپل موزیک در Apple Watch

دنبال کردن دوستان و مخاطبین در اپل موزیک

یکی از امکانات نسبتا پنهان این سرویس، قابلیت دنبال کردن موزیک‌هایی است که دوستان‌تان به آن‌ها گوش می‌دهند. پیش از آن که بتوانید از چنین قابلیتی استفاده کنید، باید پروفایل خود را با ضربه زدن روی آيکون اکانت‌تان فعال کنید. پس از این که یک نام کاربری و نام اصلی برای خود انتخاب کردید، این اپلیکیشن قادر خواهد بود تا از میان مخاطبین شما که از آی او اس استفاده می‌کنند، لیست دوستان‌تان که از اپل موزیک استفاده می‌کنند را به شما نمایش دهد.

افرادی که مایل به قرار گرفتن در لیست هستند نام‌شان در ابتدا نمایش داده می‌شود و می‌توانید با زدن دکمه follow آن‌ها را دنبال کنید. افرادی که این گزینه را فعال نکرده‌اند، می‌توانید با ارسال دعوت نامه از آن‌ها برای فعال سازی آن درخواست کنید.

سرویس استریم موسیقی اپل در کنار ایرپاد پرو

سرویس استریم موسیقی اپل در کنار ایرپاد پرو

اکولایزر در اپل موزیک

بله! سرویس Apple Music از اکولایزر نیز بهره‌مند است، اما متأسفانه در حال حاضر کمی محدود به نظر می‌رسد. از آن جا که اپل شما را به گزینه‌های خاصی محدود کرده است، قابلیت ساخت اکولایزرهای اختصاصی وجود نخواهد داشت. با ورود به Settings -> Music -> EQ می‌توانید خارج از محیط اپل موزیک برخی تغییرات را اعمال کنید.

قانون کپی رایت محتوای دیجیتال

شما می‌توانید هر تعداد قطعه موسیقی را دانلود کرده و آفلاین گوش دهید؛ اما هنگامی که اشتراکتان به پایان برسد، دیگر به محتوای دانلود شده دسترسی نخواهید داشت. شبیه به دیگر سرویس‌های استریم محتوا.

در ضمن شما نمی‌توانید آهنگی را در جایی ذخیره کنید یا روی دیسک، رایت کنید و یا حتی به برنامه دیگری انتقال دهید.

جمع بندی

اپل موزیک از سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرده است. در این مدت کم به یکی از بزرگترین آرشیوهای استریم موسیقی در دنیا بدل شده است. امکان مشاهده متن آهنگ، موزیک ویدیو، شنیدن رادیوهای مختلف و زنده، کیفیت صدای بدون افت Lossless به همراه دالبی اتموس و صدای فضایی (Spatial Audio) همه و همه این سرویس را بسیار محبوب و پرطرفدار کرده است. برای مقایسه دقیق‌تر می‌توانید به مطلب مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای مراجعه کنید. همچنین اگر تصمیم به مهاجرت از اسپاتیفای به اپل موزیک گرفتید، مطلب آموزش انتقال پلی‌لیست‌‌‌ از اسپاتیفای به اپل موزیک بسیار کمکتان خواهد کرد.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)