آموزش و ترفند iOS, آی دیوایس ها

۱۰ مورد مهم که قبل از خرید آیفون دست دوم باید بدانید!

۱۰ مورد مهم که قبل از خرید آیفون دست دوم باید بدانید!

اگر به دنبال راهی مقرون به صرفه برای ورود به دنیای اپل هستید، خرید آیفون دست دوم بهترین گزینه پیش روی شماست. با کمی دقت و آگاهی، می‌توانید صاحب یک گوشی آیفون باکیفیت و کارآمد شوید و در عین حال، مقداری از بودجه خود را هم ذخیره کنید.

اما فراموش نکنید که در این معامله، ظرافت‌های مهمی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. در غیر این صورت، ممکن است با تجربه‌ای ناخوشایند و پشیمانی روبرو شوید.

برای خرید آیفون کارکرده، این نکات ضروری است

برای کمک به شما در انجام یک خرید موفق، در این مطلب 10 نکته کلیدی را که قبل از خرید آیفون دست دوم باید بدانید، گردآوری کرده‌ایم. در ادامه با فراسیب همراه باشید.

۱. آیفون کارکرده را از جای معتبری بخرید

خرید آیفون کارکرده کاملا هم بدون ریسک نیست؛ اما با انجام برخی بررسی‌های خاص، می‌توانید این ریسک را تا حد زیادی کاهش دهید. همچنین، خرید از یک منبع معتبر اهمیت زیادی دارد. قبل از جستجوی آنلاین، با دوستان و خانواده خود صحبت کنید. بپرسید که آیا آن‌ها قصد فروش آیفون خود را دارند.

اگر قصد خرید از یک غریبه را دارید، در یک مکان عمومی که از اتصال Wi-Fi برخوردار است، مثل یک کافه یا رستوران قرار بگذارید. برای پرسیدن سوالات مختلف تردید نکنید. برای داشتن تجربه خرید بدون استرس، حتما نکات ارائه شده در این مقاله را دنبال کنید.

نکات مهم خرید آیفون دست دوم

نکات مهم خرید آیفون دست دوم

بهترین گزینه برای خرید آیفون کارکرده، دوستان و اعضای خانواده هستند. همچنین می‌توانید روی فروشگاه‌هایی که با فاکتور خرید رسمی محصول را به شما ارائه می‌دهند نیز حساب کنید؛ چرا که آن‌ها معمولا قابل اعتمادتر از اشخاص حقیقی هستند.

۲. چه کسی از آیفون استفاده کرده است؟

انتخاب و خرید آیفون دسته دوم می‌تواند گیج‌کننده باشد. بی‌شک هر چه مدل آیفون مورد نظر شما جدیدتر باشد، مشکلاتش هم کمتر است. آیفون‌ها در شرایطی که به‌درستی استفاده شوند، می‌توانند ۶ تا ۷ سال عمر مفید داشته باشند. همه‌چیز کاملا به این بستگی دارد که چه کسی از آیفون استفاده کرده باشد.

اما تصمیم نهایی در مورد مدل آیفون کارکرده به بودجه و امکاناتی که نیاز دارید بستگی خواهد داشت. طبیعتاً مدل‌های جدیدتر قیمت بالاتری دارند و هر چه مدل پایین‌تر باشد، ارزان‌تر است. اما توصیه می‌کنیم از خریدن دستگاهی که بیش از ۴ سال از آن استفاده شده است، صرف نظر کنید.

۳. اصالت دستگاه را از طریق سایت اپل چک کنید

اپل این امکان را به شما می‌دهد تا جزئیات گارانتی، خدمات، پشتیبانی و اصالت یک آیفون کارکرده را بررسی کنید. برای این کار کافیست به وب‌سایت بررسی گارانتی اپل به آدرس Checkcoverage.apple.com مراجعه کرده و سریال نامبر آیفون خود را در آن وارد کنید.

بررسی خدمات پشتیبانی آیفون

بررسی خدمات پشتیبانی آیفون

لازم به ذکر است که تاریخ خرید معتبر، تاییدی بر فعال‌سازی آیفون از طریق وب‌سایت اپل است. به عبارت دیگر، اپل تاریخ خرید یا فعال‌سازی را در پایگاه داده خود ثبت می‌کند.

۴. مطمئن شوید که از مالک واقعی خریداری می‌کنید

مهم‌ترین نکته پیش از خرید آیفون دست دوم، اطمینان پیدا کردن از مالک قبلی و دزدی نبودن آن است. برای این کار یک راه کاملا امن وجود دارد و آن بررسی کردن رجیستری گوشی است. در واقع اگر گوشی آیفونی که قصد خرید آن را دارید به نام فروشنده رجیستر شده باشد، با اطمینان می‌توانید به آن اعتماد کنید. در غیر این صورت باید به دزدی بودن آن شک کنید و توصیه می‌کنیم از خرید آن صرف نظر کنید.

البته با توجه به دردسر رجیستر نشدن گوشی‌های سری آیفون ۱۴ و ۱۵ در ایران، اگر قصد خرید یکی از این دو خانواده را داشته باشید، با دردسر مواجه خواهید شد. راه حل پیشنهادی ما، درخواست فاکتور خرید از سوی فروشنده است.

آیفون ۱۳ در دست کاربر

آیفون ۱۳ در دست کاربر

۵. چگونه از دزدی نبودن آیفون مطمئن شویم؟

خرید یک آیفون سرقتی می‌تواند دردسرهای بزرگی را برای شما ایجاد کند. به‌همین‌خاطر هم هست که معتقدیم هرچقدر وقت و انرژی برای اطمینان پیدا کردن از صاحب واقعی آیفون صرف کنید، ارزش آن را دارد. با وارد کردن کد IMEI دستگاه و استعلام گرفتن آن، متوجه خواهید شد که آیا محصول سرقتی است یا خیر.

سپس باید مطمئن شوید که Find my iphone و قفل iCloud غیرفعال هستند. اگر هم روشن بودند، از فروشنده بخواهید آن‌ها را غیرفعال کند. اگر فروشنده از انجام این کار امتناع کزد، از خرید دستگاه صرف نظر کنید؛ چرا که احتمالا دسترسی لازم برای انجام این کار را نداشته و گوشی سرقتی است!

۶. مطمئن شوید که قفل فعال‌سازی iCloud دستگاه خاموش است

قفل فعال‌سازی iCloud به کاربران کمک می‌کند تا از آیفون‌های خود محافظت کنند. هنگامی که قفل فضای ابری آیکلود فعال می‌شود، نمی‌توانید از دستگاه استفاده کنید. بررسی قفل فعال‌سازی قبل از خرید آیفون دست دوم بسیار مهم است. اما چگونه باید این گزینه را بررسی کرد؟

  • به تنظیمات آیفون بروید.
  • روی گزینه About ضربه بزنید.
  • به سمت بالا بکشید و شماره IMEI را یادداشت کنید.
  • به‌طور جایگزین، شماره *#06# را شماره‌گیری کنید.
  • شماره IMEI را از آیفون یادداشت کنید:
  • iCloud را روی مک یا رایانه ویندوزی خود باز کنید.
  • شماره IMEI را وارد کنید.
  • کد تأیید را وارد کنید.
  • گزینه Continue را انتخاب کنید.
  • اگر IMEI قفل است، آیفون را نخرید.
نکات مهم خرید آیفون دست دوم

بررسی IMEI آیفون دست دوم

توجه: از صاحب قبلی بخواهید قفل iCloud را قبل از خرید غیرفعال کند. وضعیت قفل را تنها پس از خاموش کردن قفل فعال‌سازی توسط فروشنده بررسی کنید.

۷. سخت‌افزار گوشی را بررسی کنید

مشکلات سخت افزاری معمولا هزینه تعمیر بالایی دارند و تشخیص آن‌ها با بررسی ظاهری امکان‌پذیر نیست. پیشنهاد می‌کنیم به یک مرکز تعمیرات معتبر مراجعه کنید. سپس می‌توانید با خیال راحت‌تر نسبت به خرید آیفون کارکرده مورد نظر تصمیم بگیرید.

همچنین خودتان هم می‌توانید در محل با استفاده از یک اپلیکیشن به‌نام TestM برای اجرای تست‌های تشخیصی استفاده کنید.

۸. مطمئن شوید که دستگاه آب‌خورده نباشد

اکثر آیفون‌های عرضه‌شده بعد از سال ۲۰۰۶ دارای نشانگر نفوذ مایعات (Liquid Contact Indicator) هستند. این نشانگر معمولا تنها در صورت تماس با آب یا مایعات دیگر فعال می‌شود و به تغییرات دما و رطوبت حساس نیست. با کمک این نشانگر می‌توانید بررسی کنید که آیا آیفون دست دومی که می‌خواهید بخرید، دچار آسیب ناشی از آب شده است یا خیر.

نکات مهم خرید آیفون دست دوم

نکات مهم خرید آیفون دست دوم

اپل پیشنهاد می‌کند برای بررسی آسیب ناشی از آب از یک ذره‌بین استفاده کنید. شیار سیم‌کارت را باز کنید و گوشی خود را کج نگه دارید. نور تابیده باعث می‌شود نوار LCI مشاهده شود. یک نوار قرمز نشان‌دهنده آسیب ناشی از مایع است. از خرید آیفون‌های آسیب‌دیده در اثر مایعات خودداری کنید.

۹. از اصل بودن قطعات، در صورت تعویض آن‌ها مطمئن شوید

قطعات اصل اپل نسبتا گران‌قیمت و پیدا کردنشان دشوار است. برخی از دارندگان آیفون ممکن است بدون اطلاع، دستگاه خود را با قطعات تقلبی یا غیر اصلی تعمیر کنند. چنین قطعاتی به راحتی خراب شده و می‌توانند باعث بروز مشکلات مختلفی شوند.

اپل با انتشار سیستم عامل iOS 15، قابلیت جدید سابقه قطعات و سرویس را به آیفون‌هایش اضافه کرده است. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید سابقه تمیرات آیفون خود را بررسی کنید. همچنین، این بخش نشان می‌دهد که آیا مراکز تعمیر از قطعات اصل استفاده کرده‌اند یا خیر. برای دسترسی به این بخش به مسیر Settings > General > About بروید. اگر قطعه‌ای تعویض شده باشد، آن در بخشی با عنوان Parts and Service History به‌نمایش درخواهد آمد.

نکات مهم خرید آیفون دست دوم

بررسی اطلاعات سخت افزار آیفون دست دوم

۱۰. آیا خرید آیفون کارکرده بهتر است یا ریفربیشد؟

خرید آیفون دست دوم برای همه مناسب نیست. برای برخی، دردسرهای خرید یک آیفون کارکرده ممکن است از مزایای آن بیشتر باشد. در چنین مواقعی، می‌توانید یک آیفون ریفربیشد یا بازسازی‌شده را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. آیفون ریفربیشد دستگاهی است که قبلاً توسط کاربر دیگری استفاده شده و به شرکت اپل یا فروشنده مجاز بازگردانده شده است. این دستگاه پس از بررسی، تعمیر و بازسازی قطعات معیوب، دوباره به فروش می‌رسد. آیفون‌های ریفربیشد معمولاً با قیمتی کمتری نسبت به دستگاه‌های نو عرضه می‌شوند و دارای ضمانت مشابه محصولات جدید هستند.

در نهایت اگر جزو کاربران تازه‌وارد به دنیای آیفون‌ها هستید، ما در مطلبی جداگانه به آموزش انتقال اطلاعات اندروید به آیفون پرداخته‌ایم که می‌تواند برای شما مفید باشد.

جمع بندی

بازار آیفون‌های دست دوم بسیار داغ است. با توجه به افزایش قیمت چشمگیر این گوشی‌ها طی سالیان اخیر و همینطور عدم رجیستری گوشی‌های سری آیفون ۱۴ و ۱۵ در ایران، در حال حاضر بازار پر از آیفون‌های کارکرده‌ای است که فروشندگانشان به هر دلیلی قصد فروش آن‌ها را دارند. اگر شما هم قصد خرید آیفون دست دوم را دارید، ۱۰ نکته‌ای که در این مقاله گردآوری شده است را حتما بررسی کنید. مواردی که می‌توانند به یک خرید موفق و خوب کمک کنند.

منبع محتوا: igeeksblog.com

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 4 =