اخبار اپل

نسخه نهایی iPadOS 18 منتشر شد + نحوه دانلود و نصب آن

نسخه نهایی iPadOS 18 منتشر شد؛ انقلابی در سیستم عامل‌های اپل

پس از رویداد It’s Glowtime علاوه بر عرضه سیستم عامل iOS 18 کاربران می‌توانند جدیدترین نسخه از آیپد او اس ۱۸ را روی دستگاه‌های خود هم دانلود کنند. با توجه به ویژگی‌های مشترک میان آی او اس و آیپد او اس عملاٌ کاربران تبلت‌های اپل می‌توانند از قابلیت‌های متنوع‌تری بهره‌مند شوند. البته توجه داشته باشید برخی از قابلیت‌هایی که در کنفرانس WWDC 2024 معرفی شدند در نسخه‌های آتی iPadOS عرضه خواهند شد و باید تا آن زمان منتظر این قابلیت‌های جذاب باشیم.

اگر شما هم جزو افرادی بودید که تنها دنبال‌کننده اخبار مرتبط با این OS جدید بوده‌اید و هیچ کدام از نسخه‌های بتا را دانلود و نصب نکرده‌اید بد نیست با برخی از ویژگی‌ها و امکانات این سیستم عامل آشنا شوید. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله از فراسیب همراه ما باشید.

آپدیت آیپد او اس ۱۸

آپدیت آیپد او اس ۱۸

قابلیت‌‌های آیپد او اس 18

تقریبا تمام آنچه اپل در آی او اس ۱۸ برای کاربران در نظر گرفته است در نسخه آیپد او اس نیز وجود دارد. به عنوان مثال قابلیت شخص‌سازی در کنترل سنتر یا تغییر رنگ تم آیکون‌ها برای کاربران تبلت‌ نیز در نظر گرفته شده است. بدین معنا که شما می‌توانید بسته به سلیقه خود تم و رنگ کلیه آیکون‌ها را تغییر دهید. از سوی دیگر امکان تغییر خودکار رنگ و ظاهر تمامی اپلیکیشن‌ها با فعال‌شدن حالت دارک مود در این سیستم عامل گنجانده شده است.

البته همان‌طور که در نسخه iOS 18 نیز به آن اشاره کردیم، در آینده امکان افزوده شدن بخش‌های جدیدتر به کنترل سنتر و نقش‌آفرینی اپ‌های دیگر در این بخش وجود خواهد داشت.

تغییرات آیپد او اس ۱۸

تغییرات آیپد او اس ۱۸

نکته مهم دیگر در خصوص تغییرات در آیپد او اس روان‌تر شدن انیمیشن‌ها و جابه‌جایی میان صفحات است. با آنکه در مجموعه سیستم عامل آیپد فوق‌العاده روان و بدون تاخیر است، اما اپل تلاش کرده است تا حد ممکن مشکلات و لگ‌های ناگهانی و گاه و بیگاه را برطرف کند. به طور کلی آنچه از ظواهر امر پیداست کاربران با دسترسی‌ها و سیستم ناوبری پویا و روان‌تری در iPadOS 18 روبه‌رو هستند که مشابه آن در هیچ کدام از OSهای قبلی وجود نداشته است.

یکی از تغییرات ارزشمند و مهم در آیپد که کاربران فراوانی منتظر آن بودند، عرضه ماشین حساب رسمی است. از سال‌های پیش و همزمان با عرضه ماشین حساب رسمی اپل برای آیفون کاربران آیپد مشتاقانه منتظر بودند تا نسخه رسیم این نرم‌افزار را روی دستگاه‌های خود هم دریافت کنند. با این حال این موضوع تا عرضه iPadOS 18 رخ نداد. ماشین حساب اپل علاوه بر امکانات مرسوم به کاربران اجازه می‌دهد معادلات و روابط ریاضی خود را به صورت دستی و با استفاده از اپل پنسل وارد و در نهایت پاسخ را دریافت کنند.

این قابلیت که از آن با عنوان Math Note یاد می‌شود به کاربران امکان می‌دهد که هم در اپلیکیشن Note و هم در ماشین حساب به این قابلیت خاص دسترسی داشته باشند.

قابلیت Math Note در آیپد او اس ۱۸

قابلیت Math Note در آیپد او اس ۱۸

از تغییرات مهم دیگر در آیپد او اس ۱۸ می‌توان به Smart Script اشاره کرد که اجازه می‌دهد کاربران با استفاده از آن دست خکنفط خود را به‌گونه‌ای خاص شخصی‌سازی کنند. این ویژگی به‌خصوص برای افرادی که دست خط چندان خوبی ندارند کمک می‌کند تا با کمک اپل پنسل نوشته‌های زیباتر و یکپارچه‌تری را ایجاد کنند. 

برگ برنده اپل در iPadOS 18 هم هوش مصنوعی است. به عقیده برخی از کارشناسان ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل در آیپد به‌مراتب جذاب‌تر و کاربردی‌تر از آیفون هستند و کاربران می‌توانند تجربه‌ای بهتر از این ابزار هوشمند داشته باشند. فراخوانی سیری و هوشمندتر شدن آن، وجود امکانات متعدد در ویرایش عکس‌ها، امکان ساخت تصاویر جدید با کمک هوش‌مصنوعی بدون هیچ محدودیتی، خلاصه‌سازی نوشته‌ها و ایمیل‌ها و ساخت ایموجی‌های خاص و متفاوت از جمله قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل در آیپد او اس جدید هستند. البته توجه داشته باشید برخی از این قابلیت‌ها با به‌روز رسانی‌های بعدی مانند iPadOS 18.1 در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

در کنار تمامی این موارد باید تغییرات گسترده در اپلیکیشن‌های پیش‌فرض آیپد مانند Photos، مسجز (Messages) و Live transcription را هم اضافه کنیم؛ مواردی که به تجربه بهتر کاربران قدیمی و حتی تازه‌کار تبلت‌های اپل کمک فراوانی می‌کند.

کدام آیپد ها می‌توانند iPadOS 18 را نصب کنند؟

بر اساس آخرین اطلاعات رسمی در وب‌سایت اپل تنها مدل‌های زیر امکان ارتقا به جدیدترین نسخه iPadOS 18 را داشته باشند:

  • آیپد مینی ۶
  • آیپد مینی ۵
  • آیپد ایر ۳ به بعد
  • آیپد نسل ۷ به بعد
  • آیپد پرو نسل ۳ به بعد
آیپد هایی که iPadOS 18 را دریافت خواهند کرد و روی آنها قابل نصب خواهد بود

آیپد هایی که iPadOS 18 را دریافت خواهند کرد و روی آنها قابل نصب خواهد بود

البته توجه داشته باشید از میان تمامی این مدل‌ها فقط آیپدهایی که دارای پردازنده‌های M1 به‌بالا هستند می‌توانند قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل را به‌طور ویژه اجرا و پردازش کنند. فراموش نکنیم که بهترین تجربه برای قابلیت‌های جدید آیپد او اس ۱۸ استفاده از تبلت‌های مجهز به پردازنده‌های M4 خواهد بود.

دانلود و نصب آیپد او اس

برای دریافت این آپدیت، ابتدا به وای فای پرسرعت متصل شده و مطمئن شوید که هنگام نصب، باتری دستگاه بیش از ۵۰ درصد شارژ داشته باشد. سپس به تنظیمات رفته و مسیر زیر را طی کنید:

General -> Software Update

در اینجا آپدیت iPadOS 18 را دانلود و نصب کنید.

سخن پایانی

آیپد را می‌توان یکی از محصولات بنیادی اپل دانست که کاربران متعددی از آن در سراسر دنیا استفاده می‌کنند. تفاوتی ندارد شما یک دکتر باشید یا مهندس، دانشجو باشید یا دانش آموز، این دستگاه خاص عملاٌ برای هر قشری کاربردی بوده و قابل استفاده است. با توجه به جایگاه ویژه این محصول اپل تلاش کرده است در جدیدترین نسخه نرم‌افزاری این دستگاه قابلیت‌های ویژه و متفاوتی را قرار دهد تا آن را به یک رایانه‌ای قدرتمند و بی‌نظیر تبدیل کند.

اگر شما هم از دارندگان این محصول فوق‌العاده هستید توصیه می‌کنیم جدیدترین نسخه iPadOS را هم اکنون به شکل OTA یا با استفاده از آیتیونز و دریافت و نصب فایل ipsw دریافت کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید