اخبار اپل

نسخه نهایی آی او اس ۱۸ منتشر شد؛ سیستم عاملی متفاوت‌تر از همیشه

نسخه نهایی آی او اس ۱۸ منتشر شد؛ سیستم عاملی متفاوت‌تر از همیشه

بالاخره پس از انتظار فراوان یکی از مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم عامل‌های موبایل عرضه شد. دقایقی پیش نسخه رسمی و عمومی iOS 18 پس از گذشت یک هفته از رویداد It’s Glowtime در دسترس عموم قرار گرفت و کاربران می‌توانند این سیستم‌عامل را از طریق آیفون‌ها خود به‌شکل OTA دریافت کنند. آی او اس ۱۸ ابتدا در کنفرانس WWDC ۲۰۲۴ رونمایی شد و پس از عرضه چند نسخه بتا، سرانجام ورژن نهایی آن منتشر شد. این محصول نرم‌افزاری اپل به‌دلیل بهره‌گیری از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و تغییرات گسترده و قابل ملاحظه به‌شدت مورد انتظار کاربران بوده است و اپل نیز انتظار دارد تغییرات ایجادشده بتواند رضایت کاربران را بیش از پیش جلب کند. اکنون و پس از عرضه نهایی اولین نسخه از iOS 18 بد نیست نگاهی داشته باشیم به برخی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های این سیستم عامل هوشمند. از شما هم دعوت می‌کنیم این مقاله از فراسیب را مطالعه کنید.

آپدیت آی او اس ۱۸ روی آیفون

آپدیت آی او اس ۱۸ روی آیفون

قابلیت‌های نسخه نهایی iOS 18

از جمله تغییرات مهم و محسوس در سیستم عامل گوشی‌های اپل، امکان شخص‌سازی یا Customize کردن بخش‌های مختلف است. دسترسی آزادانه در چینش آیکون‌ها و تغییر در محل قرارگیری ویجت‌ها در هوم اسکرین (Home Screen) آن هم بدون محدودیت از جمله تحولاتی است که در این نسخه شاهدش هستیم. البته این تنها دگرگونی ظاهری برای آی او اس ۱۸ نیست بلکه شما می‌توانید رنگ تمامی آیکون‌های موجود روی گوشی را به‌شکلی یکدست تغییر دهید؛ حتی با انتخاب حالت دارک مود رنگ و ظاهر آیکون‌ها به شکلی دلنشین و متناسب با این تم تغییر می‌کند.

بخش دیگری که اکنون می‌توانید آن را سفارشی کنید و دستی به سر و گوش آن بکشید، کنترل سنتر است. در آی او اس ۱۸ امکان ایجاد تغییر در محل قرارگیری کنترل‌‌های موجود فراهم شده است و شما می‌توانید بدون محدودیت گزینه‌های دلخواهتان را کنار هم قرار دهید. این قابلیت بدین معناست که هر کاربر می‌توان کنترل سنتر مختص به خود را داشته باشد و بر اساس سیستم کاری و نیازهایش دسترسی‌های موجود را ایجاد کند.

اما داستان تغییرات در کنترل سنتر به اینجا ختم نمی‌شود. قرار است در آینده علاوه بر اپلیکیشن‌های اپل سایر برنامه‌های دیگر نیز بتوانند بخشی را در کنترل سنتر آیفون را به خود اختصاص دهند و کاربران بتوانند از طریق این بخش به امکانات برنامه مورد نظر دسترسی پیدا کنند.

خلاصه‌ای از نوتیفیکیشن‌های iMessage در آی او اس ۱۸

خلاصه‌ای از نوتیفیکیشن‌های iMessage در آی او اس ۱۸

از جمله تغییرات در ظاهر آی او اس جدید، امکان جایگزین کردن چراغ قوه و دوربین در صفحه قفل آیفون یا لاک اسکرین است. تا پیش از این امکان قرار دادن گزینه‌هایی به‌جز دوربین و چراغ قوه امکان‌پذیر نبود، اما اکنون به‌لطف سیستم عامل جدید اپل کاریران می‌توانند با قراردادن موارد دیگر، دسترسی‌های بیشتری در این صفحه داشته باشند.

اما یکی از مهم‌ترین تغییرات اعمال‌شده در iOS 18، بحث سفارشی‌سازی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اپل است. جالب است بدانید شما در اپلیکیشن‌های Photos، ریمایندرز (Reminders)، سلامت (Health) و سایر اپ‌های پیش‌فرض دیگر تغییراتی خاص و دلخواه ایجاد کنید. به عنوان مثال امکان چینیش و مرتب‌ کردن تصاویر در اپلیکیشن فوتوز کاملاً ر اختیار کاربران قرار گرفته یا امکان نمایش داده‌های مشخص مانند حلقه فعالیت، نکات مربی و سایر روندها در اپلیکیشن سلامت برای علاقه‌مندان فراهم شده است.

سایر ویژگی‌های مهم آی او اس 18

تا بدینجا درباره تغییرات در ظاهر آی او اس ۱۸ گفتیم و دیدیم که این سیستم عامل نسخه‌ای کاملاً متفاوت و مشابه اندروید را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. کسی تصورش را نمی‌کرد که روزی اپل حاضر به ایجاد چنین تحولاتی شود، اما از آنجا که نیاز کاربران هر روز در حال تغییر است؛ بنابراین این کمپانی بزرگ آمریکایی در نهایت تصمیم گرفت تا از نکات و برخی از قابلیت‌های نرم‌افزاری رقیب دیرینه‌اش در ساختار خود استفاده کند.

قابلیت Image Playground در iOS 18

قابلیت Image Playground در iOS 18

اما از ویژگی‌های جدید دیگر در آی او اس ۱۸ می‌توان به قفل‌کردن برنامه‌های با FaceID اشاره کرد. با توجه به اهمیت حفظ حریم خصوصی کاربران و داغ شدن این موضوع در فضای مجازی ظاهراً کوپرتینویی‌ها هم تلاش کرده‌اند که از قافله عقب نمانند و با اتخاذ رویکردی خاص در این راستا قدم بردارند. کاربران در این OS جدید می‌توانند برنامه‌ها خود را که حاوی محتوای شخصی و خصوصی است توسط فیس آیدی قفل کنند تا افراد دیگر نتوانند به داده‌های آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

یکی دیگر از بهبودهای انجام گرفته در پیام‌رسان آی مسیج و اپلیکیشن فوتوز است. اشاره کردیم که شما می‌توانید در اپلیکیشن فوتوز تغییرات و شخص سازی‌های دلخواه خود را انجام دهید، اما این دگرگونی‌ها تنها بدین جا ختم نمی‌شود و امکان مدیریت عکس‌ها و ادیتور حرفه‌ای‌تر برای تصاویر نیز از جمله تغییرات دیگر این برنامه هستند.

پیام‌رسان آی مسیج نیز به کاربران امکان می‌دهد تا مانند اپلیکیشن تلگرام یا واتساپ به پیام‌های دریافتی واکنش نشان دهند و در عین حال از ایموجی‌های جدید و متنوع‌تری در پیام‌ها استفاده کنند.

علاوه بر تمامی این موارد برگ برنده و متمایز آی او اس ۱۸ استفاده از هوش مصنوعی اپل یا Apple Intelligence است. در حقیقت این موضوع اصلی‌ترین و اساسی‌ترین تغییر در سیستم عامل جدید آی او اس بوده است. وجود هوش مصنوعی، کاربردی‌تر شدن Siri، امکان ساخت تصاویر با نوشتار، ایجاد ایموجی‌های جدید (Genmoji)، ادیتور حرفه‌ای تصاویر مبتنی بر AI، خلاصه‌سازی مطالب, صفحات وب و ایمیل‌ها به همراه انبوهی از امکانات ریز و درشت دیگر تنها بخشی از قابلیت‌های مهم و خاص هوش مصنوعی اپل در آی او اس ۱۸ هستند. البته همان‌طور که اطلاع دارید در حال حاضر و با عرضه نسخه iOS 18 این امکانات به‌شکل کلی در اختیار کاربران قرار نگرفته است و باید تا عرضه iOS 18.1 و نسخه‌های بعدی در انتظار تکمیل این قابلیت مهم روی گوشی‌های آیفون باشید.

یکپارچه سازی ChatGPT با iOS 18

یکپارچه سازی ChatGPT با iOS 18

کدام گوشی‌ها می‌توانند iOS 18 را نصب کنند؟

پس از اتمام کنفرانس اپل و رونمایی از آی او اس ۱۸ لیتسی منتشر شد که نشان می‌داد کدام یک از گوشی‌های آیفون امکان دانلود و نصب آی او اس ۱۸ را خواهند داشت. اکنون و با عرضه رسمی این سیستم عامل جدید به طور دقیق مشخص شد که گوشی‌های زیر واجد دریافت آخرین نسخه از آی او اس خواهند بود:

  • آیفون XR
  • آیفون XS و XS Max
  • آیفون 11، 11 Pro و 11 Pro Max
  • آیفون 12، 12 mini ، 12 Pro و 12 Pro Max
  • آیفون 13، 13 mini ، 13 Pro و 13 Pro Max
  • آیفون 14، 14 Plus ، 14 Pro و 14 Pro Max
  • آیفون 15، 15 Plus ، 15 Pro و 15 Pro Max
  • آیفون SE(نسل دوم)
  • آیفون SE (نسل سوم)

نکته جالب توجه این است که تمامی این مدل‌ها در سال گذشته واجد دریافت iOS 17 بودند و ظاهراً اپل تمایل داشته است که این گروه از گوشی‌های هوشمند را همچنان در چرخه فعالیت و به‌روزرسانی‌های خود نگه دارد. در این میان بد نیست اشاره کنیم که بر اساس اعلام رسمی اپل گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس از نسل‌ قبل و مدل‌های معرفی‌شده در مراسم ۹‌ام سپتامبر تنها گوشی‌هایی هستند که می‌توانند تمامی ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل را در اختیار کاربران قرار دهند؛ در صورتی که از گوشی‌ها قدیمی‌تر آیفون استفاده می‌کنید، بهتر است به فکر تغییر آن باشید.

برای دانلود و نصب این آپدیت نیز می‌توانید به مطلب آموزش نصب آی او اس مراجعه کنید.

لیست آیفون‌هایی که آپدیت iOS 18 روی آن‌ها دریافت و نصب می‌شود

لیست آیفون‌هایی که آپدیت iOS 18 روی آن‌ها دریافت و نصب می‌شود

سخن پایانی

انتظار چند ماهه برای رونمایی از خانواده آیفون 16 و عرضه نسخه نهایی و رسمی iOS 18 به پایان رسید و اکنون کاربران می‌توانند به جدیترین و هوشمند‌ترین نسخه آی او اس دسترسی پیدا کنند. اگر از جمله افرادی هستید که نسخه‌های بتای آی او اس ۱۸ را به‌دلیل مشکلات و باگ‌ها مختلف امتحان نکرده‌اید، با عرضه نسخه عمومی این سیستم عامل می‌توانید به طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های جدید دسترسی پیدا کنید. شما می‌توانید از طریق دانلود مستقیم روی آیفون یا ری‌استور کردن با استفاده از فایل‌ ipsw به پیشرفته‌ترین iOS منتشرشده تا به‌امروز مهاجرت کنید! توصیه می‌کنیم پیش از به‌روزرسانی حتماً از داده‌های مهم، عکس‌ها و فایل‌های موجود روی آیفون خود نسخه بکاپ تهیه کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید