اخبار اپل

از خانواده آیفون ۱۶ چه انتظارهایی داریم؟

از خانواده آیفون ۱۶ چه انتظارهایی داریم؟

سرانجام پس از روزها لحظه‌شماری اپل برنامه خود را برای معرفی جدیدترین مدل آیفون اعلام کرد. بر اساس متن دعوت‌نامه‌ای که اپل برای کاربران و رسانه‌ها ارسال کرده است کنفرانس It’s Glowtime در تاریخ ۹ سپتامبر مصادف با ۱۹ام شهریور برگزار خواهد شد. بر اساس شایعات پیشین اپل در نظر دارد محصولات دیگری را هم در این رویداد معرفی کند، اما بیش از هر موضوع دیگری کاربران مشتاقانه منتظر رونمایی رسمی از خانواده آیفون ۱۶ هستند. با توجه به اینکه تنها چند روز تا رونمایی رسمی از جدیدترین گوشی اپل باقی مانده است، بد نیست نگاهی داشته باشیم به آیفون ۱۶ و اینکه باید منتظر چه تغییرات و مؤلفه‌های مهمی در این گوشی محبوب باشیم. از شما دعوت می‌کنیم تا این مقاله از فراسیب را مطالعه کنید.

هر آنچه از خانواده آیفون ۱۶ انتظار داریم

در طول ماه‌های گذشته اخبار و شایعات متعددی در فضای مجازی پیرامون رنگ، تغییرات ظاهری، دوربین، سخت‌افزار و قابلیت‌های متنوع خانواده آیفون ۱۶ منتشر شد که قصد داریم برخی از موثق‌ترین و منطقی‌ترین موارد آن‌ها با هم بررسی کنیم و در نهایت ببینیم که کدامیک از این موارد در رونمایی رسمی آیفون تأیید خواهند شد.

دکمه کپچر (Capture)

یکی از مواردی که با نمایش اولیه از بدنه آیفون‌های جدید در اینترنت به‌سرعت مورد توجه کاربران قرار گرفت، دکمه‌ای جدید بود. با توجه به گفته‌ها و شایعات این دکمه احتمالاً کپچر نام داشته باشد، اما مشخص نیست Capture نام رسمی خواهد بود یا اپل اسم دیگری برای آن برگزیده است.

نکته جالب توجه در خصوص دکمه کپچر عملکرد دوگانه آن است که ظاهراً هم به‌ فشار حساس بوده و هم قابلیت لمسی خواهد داشت. البته یادآور شویم که اطلاعات دقیقی در خصوص کاربردهای این دکمه موجود نیست، اما برخی داده‌ها نشان می‌دهد احتمالاً این دکمه در تصویربرداری و فوکوس روی سوژه‌ها نقش مهمی خواهد داشت. به نظر می‌رسد اپل دکمه‌ای مختص کارهای عکاسی روی آیفون‌های ۱۶ تعبیه کرده است که کار علاقه‌مندان را ساده‌تر کند.

دکمه اکشن (Action)

سال گذشته با معرفی آیفون سری ۱۵، مشخص شد که مدل‌های پرو وپرومکس دارای دکمه‌ای با نام اکشن هستند که می‌توان آن را بسته به نیاز کاربر مدیریت و برنامه‌ریزی کرد. ظاهراً این دکمه کاربردی قرار است علاوه بر پرچمداران سری ۱۶ روی مدل‌های پلاس و معمولی آیفون‌های جدید نیز قرار گیرد.در ضمن با توجه به به‌روزرسانی iOS 18 احتمالاً شاهد قابلیت‌های جدید و متنوع‌تری برای آن باشیم.

از خانواده آیفون ۱۶ چه انتظارهایی داریم؟

دکمه اکشن در آیفون ۱۶

تغییر در ابعاد صفحه نمایش

یکی از موضوعات بحث برانگیز در روزهای گذشته تغییر در صفحه نمایش آیفون ۱۶ پرومکس است. بر اساس تصاویر منتشرشده این گوشی قرار است دارای نمایشگری ۶.۹ اینچی باشد که رکورد بزرگ‌ترین صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند اپل را به خود اختصاص می‌دهد. از نظر برخی کاربران این تغییر چالش‌های را به همراه دارد که ساده‌ترین آن‌ها بحث قرار گرفتن در جیب است. از سوی دیگر این موضوع می‌تواند کاربرد و استفاده از تبلت‌‌هایی مانند آیپد مینی را به حاشیه ببرد. با این حال عده‌ای از کاربران هم از این تغییر استقبال کرده‌اند و آن را ایده‌ای جذاب می‌دانند. این بحث‌ها در حالی است که احتمالاً به جز مدل پرومکس شاهد تغییر چندانی در ابعاد مابقی خانواده آیفون ۱۶ نباشیم.

از خانواده آیفون ۱۶ چه انتظارهایی داریم؟

ابعاد بزرگ‌تر آیفون ۱۶ پرومکس

میهمانی رنگ‌ها در آیفون ۱۶

یکی از جذاب‌ترین نکات آیفون ۱۶ رنگ‌بند‌ی‌های زیبا و چشم‌نواز آن است. بر اساس تصویر منتشرشده ظاهراً مدل‌های معمولی و ۱۶ پلاس از طیف رنگی متنوع‌تری بهره می‌برند و کاربران می‌توانند از میان سیاه، آبی، سبز، صورتی و سفید رنگ دلخواه خود را انتخاب کنند.البته به این نکته هم اشاره کنیم که چند روز پیش تصاویری از رنگ جدید برنزی یا تیتانیوم صحرایی (Desert Titanium) برای آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس در اینترنت منتشر شد که نشان می‌دهد اپل به‌دنبال استفاده از رنگ‌های خاص برای پرچمدارانش است.

از خانواده آیفون ۱۶ چه انتظارهایی داریم؟

رنگ‌بندی آیفون ۱۶ معمولی و پلاس

پردازنده قدرتمند و رم بیشتر

یکی از برگ‌های برنده آیفون قدرت سخت‌افزاری آن است که به نظر می‌رسد در آیفون ۱۶ این موضوع وارد مرحله جدید خواهد شد. بر اساس اطلاعات منتشرشده ظاهراً آیفون ۱۶ معمولی و پلاس مجهز به پردازنده A18 خواهند شد شد و رم‌های این دو گوشی میان رده نیز با توجه به الزامات هوش مصنوعی اپل و اجرای برنامه‌های گوناگون از ۶ به ۸ گیگابایت ارتقا پیدا کرده است. در این میان اطلاعات دقیقی از سخت‌افزار پرو و پرومکس منتشر نشده است، اما بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که مدل‌های قدرتمند آیفون احتمالاً دارای پردازنده A18 Pro و رم بیشتر خواهند بود.

سیری هوشمند‌تر از هر گذشته

یکی دیگر از موضوعاتی که احتمالاً در رویداد ۹ام سپتامبر شاهدش خواهیم بود، تمرکز اپل بر تغییرات و افزایش توانمندی‌های سیری در آیفون ۱۶ است. با توجه به تغییرات این دستیار هوشمند در iOS 18 و ظاهر جدید در فراخوانی این ابزار مهم با بهره‌گیری از هوش مصنوعی شرکت OpenAI و افزوده‌شدن قابلیت‌های متعدد، اختیار عمل بیشتری پیدا کرده است. بد نیست به برخی از تحولات مهم Siri بپردازیم که عبارت‌اند از:

  • ظاهری متفاوت و جدید در هنگام فعال‌شدن
  • تعامل بهتر با کاربر در حالت نوشتاری
  • درک بهتر مکالمات علی‌رغم ایرادات گفتاری کاربر
  • یکپارچگی و به‌خاطر سپردن سوابق پرسش‌ها و درخواست‌های پیشین
  • ادغام با چت جی‌پی‌تی
  • آگاهی بهتر از محتوای در حال نمایش روی صفحه گوشی
  • تعامل بیشتر با اپلیکیشن‌های دیگر و امکان استفاده از سیری در برنامه‌های مختلف
از خانواده آیفون ۱۶ چه انتظارهایی داریم؟

تغییرات سیری در آی او اس ۱۸

ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل در آیفون ۱۶

علاوه بر سیری، یکی دیگر از برگ‌های برنده اپل در رویداد پیش‌ رو هوش مصنوهی این شرکت است که اتفاقاً اپلی‌ها تمرکز ویژه‌ای بر معرفی و موفقیت آن دارند. به طور یقین بخشی از مراسم معرفی شامل توضیحاتی در خصوص هوش مصنوعی اپل، قابلیت‌ها و امکانات متنوع آن خواهد بود البته با یک تفاوت مهم نسبت به رویداد WWDC2024؛ اینکه Apple Intelligence اینبار روی آیفون ۱۶ در حال اجرا است.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل که احتمالاً شاهد معرفی مجدد آن‌ها خواهیم بود عبارت‌اند از:

  • ابزارهای نوشتاری مبتنی بر هوش مصنوعی برای تصحیح و بازنویسی متون
  • ساخت ایموجی‌های دلخواه با Genmoji و تبدیل متن به تصویر و تولید عکس‌های جذاب و بدیع
  • امکان خلاصه‌کردن اعلان‌ها، ایمل‌ها و وب‌سایت‌‌ها در مرورگر سافاری
  • ادغام در اپلیکیشن Photos به منظور ویرایش سریع‌ تصاویر، حذف و خالی کردن فضا از عکس‌ها و ویدئوهای قدیمی
  • امکان استفاده از چت جی پی تی در بخش‌های مختلف
  • امکان دریافت پیشنهادات هوشمند بر اساس نیاز کاربر
از خانواده آیفون ۱۶ چه انتظارهایی داریم؟

هوش مصنوعی اپل در خانواده آیفون ۱۶

به خاطر داشته باشید این ویژگی‌های متنوع که قرار است به تعداد آن‌ها نیز افزوده شود به جز آیفون‌های سری ۱۶ و مدل‌های پرو و پرومکس ۱۵ روی هیچ کدام از مدل‌های قدیمی‌تر قابل اجرا و استفاده نیستند.

تغییرات در دوربین

از جمله تغییرات مهمی که اپل در آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس به آن‌ها دست زده است، محل قرارگیری دوربین‌ها، امکان تصویربرداری Spatial و نازک‌ترشدن ضخامت لنزهای دوربین یا به اصطلاح برآمدگی لنزها است. البته از نظر سخت‌افزاری ظاهراً این دوربین‌‌ها تفاوت چندانی با همتایان پیشین خود ندارد. این در حالی است که اپل تغییرات مهم و گسترده در بحث دوربین، عکاسی و ضبط تصاویر ویدئویی را برای مدل‌های ۱۶ پرو و پرومکس کنار گذاشته است.

تاریخ احتمالی عرضه آیفون ۱۶

تا بدین جای کار اپل تقریباً طبق روال سابق عمل کرده است، بدین معنا که زمان برگزاری معرفی آیفون ۱۶ با رویدادهای قبلی هم‌خوانی داشت و اکنون به نظر می‌رسد روند پیش‌‌فروش و عرضه آیفون جدید نیز از همین امر تبعیت کند. بر همین اساس احتمالاً ۴ روز پس از معرفی یعنی در ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهریور) پیش‌فروش آیفون ۱۶آغاز خواهد شد و با فاصله‌ای یک هفته‌ای در ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) شاهد فروش و عرضه این سری محبوب در ایالات متحده و نقاط مختلف جهان باشیم.

سخن پایانی

تنها ۱۲ روز تا آغاز مراسم رونمایی از آیفون ۱۶ و سایر محصولات جدید اپل باقی مانده است و به نظر می‌رسد، افشاکنندگان تولیدات اپل تمام موارد مهم را پیش از معرفی در اختیار کاربران قرار داده‌اند. تغییر در ابعاد نمایشگر مدل پرومکس، استفاده از پردازنده جدید در مدل‌های پلاس و معمولی آیفون ۱۶، تغییرات در دوربین، استفاده از هوش مصنوعی اپل، تغییرات گسترده در سیری و افزوده‌شدن دکمه جدید به بدنه آیفون‌ها از جمله مواردی هستند که ما تا به امروز درباره آن‌ها می‌دانیم.

علی‌رغم افشای این حجم از اطلاعات، به‌طور یقین اپل موضوعاتی را برای این رویداد تدارک دیده است که ما از آن‌ها بی‌اطلاع هستیم.

باید دید تمامی مواردی که در این مراسم مطرح می‌شوند تا چه اندازه کاربران را ترغیب به خرید مدل‌های جدید می‌کند. نظر شما در این ارتباط چیست، آیا تمایل دارید آیفون‌های جدید را صرف نظر از بحث رجیستری و حواشی آن خریداری کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

منبع محتوا: 9to5mac.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =