آموزش و ترفند WatchOS, اپلیکیشن های WatchOS

نحوه محافظت از گوش در برابر صدای بلند توسط اپل واچ

نحوه محافظت از گوش در برابر صدای بلند توسط اپل واچ

بسیاری از ما به‌دلیل شرایط کاری یا نوع زندگی خود در معرض انواع و اقسام امواج مضر و مخرب هستیم. امواج فرابنفش یا فرکانس‌های صوتی مختلف همگی از جمله آسیب‌هایی هستند که ما آن‌ها را نمی‌بینیم اما به‌راحتی می‌توانند باعث بیماری‌های یا مشکلاتی نظیر سرطان پوست، کم‌شنوایی یا حتی ناشنوایی شوند. خوشبختانه برخی از ابزارهای امروزی مانند اپل واچ به ما کمک می‌کنند تا کمتر در معرض این دشمنان نامرئی قرار بگیریم و صدمات کمتری متحمل شویم. یکی از برنامه‌هایی که می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند، اپلیکیشن Noise اپل واچ است. برای آنکه درباره ویژگی محافظت از گوش با اپل واچ بیشتر بدانیم از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله از فراسیب همراه ما باشید.

اپل واچ سری 9

اپل واچ سری 9

محافظت از گوش با اپل واچ و معرفی Noise App

اپل در طول سال‌ها تلاش کرده است محصولاتی را وارد بازار کند که چه از نظر مواد سازنده و بحث بازیافت و چه از نظر کمک به سلامت کاربران ممتاز و متمایز از سایر محصولات باشد. اپل واچ یکی از دیوایس‌هایی است که با قابلیت‌های متعدد خود توانسته است محبوبیت فراوانی پیدا کند و به ابزاری کاربردی و مهم برای سلامت کاربران تبدیل شود. شاید در نگاه اول این دستگاه یک ساعت دیجیتالی معمولی به‌نظر برسد، اما ویژگی‌ها، سنسورها و از همه‌ مهم‌تر برنامه‌های متنوع، آن را به یک وسیله‌ همه‌فن‌حریف تبدیل کرده است.

در میان انبوهی از ویژگی های جذاب و متنوع اپل واچ، این دستگاه مجهز به اپلیکیشنی است که می‌تواند ما را در مواجه شدن با صداهای مخرب آگاه سازد. نویز اپ (Noise App) برنامه‌ای است که به‌وسیله آن اپل واچ می‌تواند با دریافت فرکانس‌های صوتی در محیط ما را از کم و کیف آن‌ها مطلع سازد و در صورتی که آن‌ها برایمان مخرب هستند، هشدار لازم را به ما بدهد.

اپل واچ سری ۹ با کمترین تغییرات معرفی شد!

اپل واچ

این برنامه با کمک میکروفن موجود در ساعت هوشمند اپل، به‌شکل آنی میزان صداهای دریافتی را بر حسب دسی‌بل (dB) محاسبه کرده و هشدارهای لازم را به کاربر می‌دهد. اگر در یک کنسرت یا فضایی هستید که صداهای بلند و آزاردهنده‌ای وجود دارند، این برنامه شرایط محیطی را تجزیه و تحلیل کرده و اگر خطری وجود داشته باشد اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهد. به‌طور کلی ۰ تا ۸۰ دسی‌بل درجه‌ای است که برای گوش انسان در بازه زمانی کوتاه خطری ایجاد نکرده و آسیبی به سیستم شنوایی نمی‌زنند.

علل اصلی مشکلات شنوایی

در اینجا بد نیست به‌طور مختصر به این موضوع اشاره کنیم که چه عواملی موجب کم‌شنوایی یا نا‌شنوایی می‌شوند. به‌طور کلی ۲ دلیل اصلی می‌تواند آسیب جدی بر ساختار شنوایی انسان ایجاد کند:

  • کم‌شنوایی انتقالی یا Conductive که به‌سبب وجود یک مانع، شی خارجی یا آسیب به گوش میانی و داخلی ایجاد می‌شود.
  • آسیب به اعصاب شنوایی که به‌دلیل ایجاد مشکل در حلزونی گوش شکل می‌گیرد.

البته گاهی اوقات افراد به‌دلیل وجود هر دو مشکل دچار ناشنوایی می‌شوند، اما بر اساس بررسی‌های انجام‌شده اساسی‌ترین موضوع که در این فرایند نقش پررنگی دارد، پارگی پرده گوش است که البته اغلب تحت تأثیر صداهای بلند و مداوم روی می‌دهد. نکته مهم و حائز اهمیت این است که اپلیکیشن نویز اپل واچ شما را پیش از آسیب جدی از شرایط نامساعد محیطی آگاه می‌کند و همین امر می‌تواند موجب جلوگیری از موضوعات و مشکلات آتی شود. در حقیقت وجود چنین برنامه‌هایی به کاربران کمک می‌کند تا پیش از شدت یا گسترش یک آسیب بتوانند آن را تحت کنترل خود در آورند و در صورت لزوم اقداماتی را در راستای محافظت از سلامت خود انجام دهند.

نحوه کار با Noise App در اپل واچ

برای استفاده از این برنامه کاربردی ۲ موضوع مهم را باید در نظر بگیرید. اول اینکه باید از ساعت‌ اپل واچ سری ۴ یا بالاتر استفاده کنید و در عین حال سیستم عامل آن نیز از watchOS 6 بالاتر باشد.

برای فعال‌سازی این اپ کافی است به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. در آیفون خود Watch App را باز کنید.
  2. سپس روی تب My Watch کلیک کنید.
  3. در این قسمت روی عبارت Noise ضربه بزنید تا صفحه‌ای مانند تصویر زیر برایتان باز شود.
    مراحل روشن کردن ویژگی اندازه گیری صدای محیط در اپل واچ

    مراحل روشن کردن ویژگی اندازه گیری صدای محیط در اپل واچ

  4. در صورتی که گزینه Environmental Sound Measurements فعال نیست آن را فعال کنید.
  5. سپس روی گزینه Noise Threshold ضربه بزنید.
  6. در منوی بازشده، محدوده صوتی مورد نظر را انتخاب کنید. توجه داشته باشید این محدوده بستگی به محیط کاری یا زندگی شما دارد و برای افراد مختلف متفاوت است. در صورتی که اطلاع چندانی در این زمینه ندارید، توصیه می‌شود که محدوده‌های کمتر را انتخاب کنید تا اپل واچ با بررسی شرایط داده‌های دقیق‌تر و بهتری را در اختیارتان قرار دهد.
نحوه محافظت از گوش در برابر صدای بلند توسط اپل واچ!

نحوه محافظت از گوش در برابر صدای بلند توسط اپل واچ!

توجه داشته باشید با فعال‌سازی این گزینه در صورتی که در محیط‌های شلوغ با محدوده‌های فرکانسی مشخص‌شده در اپلیکیشن قرار گیرید، برنامه به‌طور خودکار و با آنالیز محیط اعلان‌هایی را در خصوص خطرناک بودن شرایط و هشدارهایی در خصوص آسیب احتمالی سیستم شنوایی برای شما ارسال می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله دیدیم که چگونه با استفاده از ساعت هوشمند اپل و یک برنامه کاربردی می‌توان از آسیب‌های احتمالی به سیستم شنوایی خود جلوگیری کرد. بسیاری از ما به‌شکلی ناخواسته در معرض امواج صوتی مخرب قرار داریم؛ اما هیچگاه تصور نمی‌کنیم که این صداها تا چه اندازه می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

در عین حال دیدیم که فعال‌سازی و راه‌اندازی این اپلیکیشن تا چه اندازه ساده و آسان است و می‌تواند در حفظ سلامت ما نقش مهم و مؤثری داشته باشد.اگر مدل و ساختار کاری شما به‌گونه‌ای است که در معرض امواج صوتی بلند هستید و تا به امروز از این ویژگی مهم استفاده نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم حتماً از این اپلیکیشن مهم و کاربردی استفاده کنید. در آخر پیشنهاد می‌کنیم به مطالعه آموزش آنلاک کردن آیفون با اپل واچ نیز بنشینید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 8 =