اخبار اپل

صفر تا صد شایعات و پیش بینی ها درباره Mac Mini M2 اپل

صفر تا صد شایعات و پیش بینی ها درباره Mac Mini M2 اپل

اپل مدل‌های جدید آیپد و نسل جدید اپل تی وی 4K را معرفی کرد و بر شایعات مهر تایید زد. با این حال، شایعات دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد اپل در حال طراحی و تولید مک‌های جدید از جمله نسل جدید مک مینی است که به تراشه M2 مجهز شده است. در ادامه همه آنچه درباره مک مینی M2 میدانیم و انتظار داریم را بررسی می‌کنیم؛ با فراسیب همراه ما باشید …

مشخصات و ویژگی های مک مینی M1

مک مینی مقرون‌به‌صرفه‌ترین مک موجود در خط تولید اپل است. Mac Mini کامپیوتر رومیزی و کامپکت اپل است که بدون هیچ نوع وسیله جانبی عرضه می‌شود و می‌توان آن را به هر کیبورد، نمایشگر یا ماوسی متصل کرد. مک مینی به دلیل فرم و سهولت استفاده، بسیار محبوب شده است و گزینه خوبی برای کسانی است که می‌خواهند اولین تجربه مک را داشته باشند.

 مک مینی M1

مک مینی M1

نسل فعلی مک مینی که با عنوان مک مینی M1 هم شناخته می‌شود، در نوامبر ۲۰۲۰ معرفی شد. طراحی Mac Mini نسل فعلی شبیه مدل‌های قبل است، اما آخرین مک مینی موجود در بازار از تراشه M1 استفاده می‌کند. این دستگاه به طور پیش‌فرض ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارد، ولی کاربران با توجه به نیازشان می‌توانند در فروشگاه آنلاین اپل بالاترین کانفیگ یعنی ۱۶ گیگابایت رم و ۲ ترابایت فضای ذخیره‌سازی را سفارش دهند.

جالب اینجاست اپل هنوز مک مینی مجهز به پردازنده اینتل را می‌فروشد که می‌تواند تا ۶۴ گیگابایت رم داشته باشد. یکی از دلایلی که این محصول هنوز در خط تولید باقی مانده، محبوبیت مک مینی برای سرورها و کاربرانی است که به این دیوایس نیاز دارند.

شایعاتی پیرامون مک مینی M2؛ باید منتظر چه تغییراتی باشیم؟

مک مینی M1 همراه با مک بوک ایر M1 و مک بوک پرو M1 معرفی شد. این در حالی است که دو مدل مک بوک قبلا با تراشه M2 اوایل سال جاری وارد بازار شدند و مک مینی همچنان منتظر است با آخرین تراشه ارتقا پیدا کند. در واقع همه آنچه درباره مک مینی M2 میدانیم و انتظار داریم بیشتر بر اساس شایعاتی است که در مورد نسل بعدی رایانه رومیزی کامپکت اپل وجود دارد.

طبق گزارش‌های موجود، اپل حداقل روی دو نسخه جدید کار کرده است؛ یکی از آن‌ها با اسم رمز J473 از تراشه M2 و پردازنده ۸ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای استفاده می‌کند و دقیقا همان تراشه‌ای است که در مک بوک ایر ۲۰۲۲ استفاده شده است. همان‌طور که تا امروز متوجه شدیم، عملکرد M2 در مقایسه با M1 تغییرات چشمگیری نداشته است، البته این تفاوت برای کسانی که از مک‌های قدیمی‌تر یا رایانه‌های شخصی با پردازنده اینتل استفاده می‌کنند، کاملا محسوس خواهد بود.

تصویر احتمالی از مک مینی M2

تصویر احتمالی از مک مینی M2

شایعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد اپل قصد دارد نسخه قدرتمندتری از Mac Mini را هم در کنار مدلی که گفته شد معرفی کند. این مدل با نام رمز J474 با تراشه سریع‌تر M2 Pro کار خواهد کرد؛ پردازنده‌ای ۱۲ هسته‌ای که هنوز معرفی نشده است و انتظار داریم همان تراشه‌ای باشد که قرار است با مک بوک ۱۴ و ۱۶ اینچی جدید معرفی شود.

سال گذشته یکی از یوتیوبرها گزارش داد اپل در حال توسعه یک طرح صنعتی جدید با طراحی ظریف‌تر و کامپکت‌تر است که انتظار می‌رود Mac Mini جدید باشد. Mark Gurman گزارشگر بلومبرگ هم شایعاتی مربوط به مک مینی‌های جدید با تراشه‌های M2 و M2 Pro را تایید کرده است.

در ادامه به طور دقیق‌تر و مفصل‌تر به بررسی آنچه درباره مک مینی M2 میدانیم و انتظار داریم می‌پردازیم.

تراشه قدرتمند اپل سیلیکون در قلب Mac Mini M2

در حال حاضر اگر به وبسایت اپل سر بزنید، سه مدل مک مینی را خواهید دید. گزینه‌های پایین‌رده و میان‌رده از تراشه M1 استفاده می‌کنند و نسخه بالارده با کمال تعجب، یک پردازنده اینتل دارد. تا امروز حدود دو سال از عرضه مک مینی M1 می‌گذرد و هنوز جایگزینی برای مدل اینتل وجود ندارد. تقریبا ثابت شده تراشه‌های اپل سیلیکون چقدر بهتر از نسل هشتم اینتل Core i5 هستند و تراشه M1 Pro از نظر قدرت و کارایی به طور کامل این تراشه را پشت سر می‌گذارد.

تصویر احتمالی مک مینی ام ۲

تصویر احتمالی مک مینی ام ۲

خوشبختانه همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، شایعاتی وجود دارد که اپل پاییز امسال یک یا دو مدل جدید را با تراشه‌های M2 و M2 Pro به خط تولید اضافه می‌کند. امیدواریم این شایعات هر چه زودتر به حقیقت بپیوندند و کاربران زیاد منتظر نمانند.

طراحی ظریف و باریک تر مک مینی M2

وقتی صحبت از تراشه‌های اپل سیلیکون می‌شود، همه می‌دانیم چطور طراحی محصولات را تحت تأثیر قرار می‌دهند. برای مثال، آی مک ۲۴ اینچی در مقایسه با نسل قبل شاسی بسیار ظریف و باریک‌تری داشت و این به لطف تراشه‌ای بود که به خنک‌سازی کمتری نیاز داشت. این همان تغییری است که می‌خواهیم در Mac Mini بعد ببینیم.

مک مینی M2، احتمالا در رنگ های جدید

آنچه درباره مک مینی M2 میدانیم و انتظار داریم تولید دستگاه‌هایی با رنگ‌های جدید است. طبق گزارش‌ها و افشای اطلاعات، اپل ظاهرا به فکر اضافه کردن رنگ‌های جدید به مک مینی است. البته اگر چنین اتفاقی رخ دهد واقعا عجیب و غیرعادی خواهد بود؛ چرا که مک مینی همیشه در سه رنگ سفید، نقره‌ای و خاکستری عرضه شده است.

آنچه درباره مک مینی M2 میدانیم و انتظار داریم

مک مینی M2 با رنگ‌های جدید

البته خیلی نباید امیدوار باشیم اپل طیف رنگی آی مک ۲۴ اینچی را به مک مینی هم اضافه کند، چرا که سیاست اپل همیشه این بوده خانواده «مک» را حرفه‌ای و اصیل نگه دارد و رنگ‌های مختلف مثل قرمز و آبی این سیاست را به هم می‌زند! با این حال بدمان نمی‌آید اپل رنگ‌های زیبایی که به مک بوک ایر M2 اضافه کرده را به خانواده جدید Mac Mini هم بیاورد و شاهد تولید دستگاه‌هایی با رنگ‌های میدنایت و استارلایت باشیم که هم حرفه‌ای بودن را تداعی می‌کند، هم تنوعی است که سال‌هاست منتظرش هستیم.

پورت های بسیار بیشتر و بهتر در مک مینی M2

در حالی که به نظر می‌رسد Mac Mini M1 نسل قبلی با پردازنده اینتل را تقریبا از هر نظر نابود کرده، فقط در یک مورد نتوانسته پیشی بگیرد: پورت‌ها! مک مینی M1 فقط دو پورت تاندربولت ۳ دارد و این در حالی است که مدل اینتل ۴ پورت دارد. از نظر نوع پورت یکسان هستند، اما از نظر تعداد، Mac Mini با تراشه اپل سیلیکون قطعا بازنده است.

برای موفقیت نسل جدید، اپل باید این کمبود را جبران کند. در عصری که اپل پورت‌هایی مثل HDMI و کانکتور مگ‌سیف را به مک بوک پرو بازگردانده، اصلا تعجبی ندارد که مک مینی جدید هم پورت‌های بیشتری داشته باشد.

تصویر طرح مفهومی مک مینی با تراشه M2

تصویر طرح مفهومی مک مینی با تراشه M2

پشتیبانی Mac Mini M2 از اتصال چند مانیتور

تراشه‌های پایین‌رده اپل، چه M1 و چه M2، محدودیت قابل توجهی دارند و آن هم این است که فقط می‌توانند به یک نمایشگر خارجی از طریق درگاه USB-C متصل شوند و به لطف درگاه HDMI یک نمایشگر دیگر هم قابلیت اتصال دارد. آنچه درباره مک مینی M2 میدانیم و انتظار داریم، امید به رفع این محدودیت آزاردهنده است.

صرف نظر از اینکه سری بعدی Mac Mini کدام مدل پردازنده خانواده M1 را خواهد داشت یا به M2 ارتقا پیدا کند، این را می‌دانیم که مدل‌های میان‌رده از بیش از یک نمایشگر خارجی پشتیبانی نخواهند کرد، چرا که مک بوک ایر M2 و مک بوک پرو هم این محدودیت را دارند.

تنها امیدی که وجود دارد این است که مدل‌های بالارده این محدودیت را نداشته باشند. شایعه شده تراشه‌های پرو اپل سیلیکون که ممکن است در Mac Mini نسل جدید استفاده شوند، به کاربر این امکان را بدهند تا دو نمایشگر اضافه کند.

آنچه درباره مک مینی M2 میدانیم و انتظار داریم گفته شد، باید دید اپل تا چه اندازه انتظارات ما را برآورده می‌کند و چطور قرار است محدودیت‌ها را رفع کند. در انتها پیشنهاد می‌کنیم مطلب مقایسه مک مینی M1 و آیمک M1 را مطالعه کنید تا با این دو غول کامپیوترهای رومیزی اپل بیشتر آشنا شوید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره صبا سعادت جو

فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشجوی دکترای مدیریت عالی کسب و کار و عاشق فناوری و هر چیزی که تو این حوزه قرار می‌گیره. طرفدار دو آتیشه برند اپل و عاشق نوشتن درباره محصولات و تولیدات جدید در حوزه تکنولوژی. تولید محتوا و زبان انگلیسی دو تا از علایق زندگیشه و از این کار لذت می‌بره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =